تاکسی یاب آنلاین، معیار تعهد دولت به رقابت
واکنش دولت به دعوای بین تاکسییابهای آنلاین مثل اسنب و تپسی با تاکسیهای سنتی و آژانسهای کرایۀ ماشین تا حد زیادی روشن کنندۀ ماهیت تفکر اقتصادی دولت است که نشان خواهد داد دولت با بازار رقابتی است یا علیه آن.
ورود تاکسییابهای آنلاین و رقابت آنها با تاکسیهای سنتی و ربودن بازار از دست آنها نمونۀ بارز تغییرات تکنولوژی در بازارها است. افرادی پیدا شدهاند که خدمات قبلی را با قیمت پایینتر و کیفیت بهتر ارائه دادهاند و در نتیجه بازار را در دست گرفتهاند. این یعنی افزایش کارآمدی. یعنی حرکت به سمت تولید دانش بنیاد.
طرف مقابل متوسل شدهاست به مجوز نداشتن تاکسییابهای آنلاین. اگر دولت طرف تاکسیهای سنتی را بگیرد و دست و پای تاکسییابهای آنلاین را با بهانههایی مانند مجوز ببندد، نشان از نگرش انحصار طلبانۀ دولت به فعالیتهای اقتصادی است که کلیدواژۀ قفل شدن فعالیت اقتصادی در ایران است. اگر دولت از فعالیت تاکسییابهای آنلاین استقبال کند و کمک کند که معایب احتمالی را رفع و رجوع کنند، نشان میدهد که دولت مایل است نقش دولت کارآمد را بازی کند و به بازارهای رقابتی اجازۀ بروز و ظهور دهد.
اینکه صاحبان تاکسی و آژانسها ناراضی باشند، طبیعی است. ولی تنها راهی که بتوان رفاه جامعه را در بلند مدت افزایش داد این است که فعالیتهای کارآمد جایگزین فعالیتهای ناکارآمد شوند. شاغلان مشاغل قبلی اگر وارد مشاغل کارآمدتر شوند، همه نفع میبرند، مانند بسیاری از رانندگان آژانسها که الان برای تاکسییابهای آنلاین کار میکنند. ولی اگر صاحبان مشاغل قبلی بتوانند از نفوذ خود در دولت بهره ببرند و موانع قانونی در سر راه تغییرات ایجاد کنند یا از موانع موجود مانند مجوزها بهره ببرند، ممکن است در کوتاه مدت سود ببرند ولی در بلند مدت همه متضرر میشوند.