آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

صحبت دکتر نیلی در برنامۀ پایش

جمعه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۲، ۰۱:۳۳ ق.ظ
چندی پیش دکتر نیلی مهمان برنامۀ پایش شبکۀ اول تلویزیون ایران بود. نمودار تعداد شغل ایجاد شده در دهه های گذشته را در این برنامه ارائه کرد. این نمودار در اکثر سایتها قابل دستیابی است. خوبی این نمودار این است که خیلی ساده است و همگان می توانند تفاوتها را ببینند. به نظر من ثبات اقتصادی چه از نظر متغیرهای کلان و چه از نظر قوانین (و البته بهبود برخی از قوانین)، نرخ ارز و نرخ بهرۀ  مناسب، و نیز سیاست خارجی آرام مهمترین عامل افزایش تولید اشتغال در ابتدای دهۀ هشتاد بود.
اگر می خواهید تصویرتان از اشتغال دقیقتر باشد باید ارقام اشتغال را بر جمعیت فعال یا جمعیت بالقوه فعال تقسیم کنید، چرا که یک شغل دهۀ هشتاد با یک شغل دهۀ هفتاد و شصت و پنجاه متفاوت است.
در هر حال می توانید برنامه را در دو بخش در اینجا و اینجا ببینید. ممنون  از دوست عزیز، علی، بابت فرستادن لینکها.
۱۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۲ ، ۰۱:۳۳
حسین عباسی

دومین کنفرانس اقتصاد ایران

پنجشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۲، ۰۴:۱۳ ق.ظ
دومین کنفرانس اقتصاد ایران امسال در ترکیه برگزار خواهد شد. این کنفرانس مرکز تجمع همۀ افرادی است که به طور جدی روی اقتصاد ایران کار می کنند.
اطلاعیه را در اینجا کپی می کنم و اگر وبسایتی برای کنفرانس باشد و خبرش به من برسد می گذارمش در اینجا.
دست مریزاد به تیم برگزار کننده، بخصوص هادی صالحی، و تیم علمی و مقاله دهندگان.

International Iranian Economic Association -IIEA

Second International Conference on Iran’s Economy

 Bilgi University, Istanbul

24-25 June 2013

    Introduction

The International Iranian Economic Association (IIEA) is a pioneering initiative to foster high level academic research and scholarship on Iran’s economy. This project is initiated by twenty five senior economists from various institutions the around the globe who act as its ‘Founding Members’. The inaugural conference of the IIEA was held in SOAS, University of London in December 2011.

   The Conference

IIEA’s second conference is scheduled for 24-25 June 2013 and is to be hosted by Bilgi University in Istanbul. We have already received a keen response to the call for papers that went out in late 2012. The Programme committee is now in the process of screening and selecting the final papers.

Program Committee Co-Chairs

Yeganeh H. Farzin -University of California, Davis

Hassan Hakimian -SOAS, University of London

 

Scientific Committee

Parvin Alizadeh -London Metropolitan Universit
Mohsen Bahmani-Oskooee -University of Wisconsin-Milwaukee
Mahdi Barakchian -Sharif University, Iran
Sohrab Behdad -Denison University
Firouz Gahvari -University of Illinois at Urbana-Champaign
Hamed Goddusi -M.I.T
Nasser Khiabani -Institute for Management and Planning Studies, Iran
Esfandiar Maassoumi -Emory University
Hamid Mohtadi -University of Wisconsin-Milwaukee
Farhad Nomani -American University of Paris
Djavad Salehi-Isfahani -Virginia Tech
Davood Soori -Institute of Banking Sciences, Iran
Homa Zarghamee -Columbia University

Organizing Committee Co-Chairs

Hadi Salehi Esfahani -University of Illinois at Urbana-Champaign
Esra Gürakar -Okan University
Ege Yazgan -Bilgi University

Admission

Standard rate £200
Academic rate £70
Students: £20

Pre-registration required. To register online please visit the SOAS Online Store

Contact email: Valentina Zanardi: vz1@soas.ac.uk

Contact Tel: +44-20 7898 4490

Venue

Santral Campus of Bilgi University

Santral, Istanbul

Eski Silahtarağa Elektrik Santralı

Kazım Karabekir Cad. No: 2/13

34060 Eyüp İstanbul

 

Accommodation

The conference hotel is Hilton Garden Inn Istanbul Golden Horn (Sutluce Mah. Imrahor Cad. Dutluk So, Istanbul, 34445, Turkey. TEL: 90-212-3145000

Those attending the conference can also make their own arrangements for accommodation Conference participants will benefit from a limited number of special rates in the above hotel

******

International Iranian Economic Association” - IIEA

IIEA is a new global initiative by top economists concerned with the state of research and scholarship on Iran’s economy. It is a private, non-profit, and non-political association of scholars interested in the study of economic issues concerning Iran, in the broadest sense of the term. Membership is open to all individuals throughout the world with a professional interest in Iran’s economy.  Membership is not limited to Iranian economists alone, and the title of the Association and its remit have been duly defined to draw from, and widen interest in, best academic standards to promote research and scholarship on Iranian economy.

The specific objectives of the IIEA are

a)     Promotion of high standard economic scholarship and research on Iran’s economy

b)    Promotion of cooperation among persons and organizations committed to the objectives of IIEA

c)     Facilitation of communication among scholars through its webpage, meetings and publications

d)    Promotion of better understanding of Iran’s economic policy challenges and opportunities

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۲ ، ۰۴:۱۳
حسین عباسی

آیا آینده در دستان کشورهای بریکس خواهد بود؟

سه شنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۲، ۰۶:۳۹ ق.ظ

رهبران پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی (کشورهای بریکس) اخیراً برای بار پنجم گرد هم آمدند تا در مورد آیندۀ اقتصاد جهانی گفت و گو کنند. این پنج کشور تفاوتهایی زیادی از نظر میزان پیشرفت اقتصادی دارند. روسیه با درآمد سرانۀ حدود 17000 دلار (بر مبنای برابری قدرت خرید) هر چند فاصلۀ قابل توجهی با کشورهای اروپای غربی و آمریکا دارد، ولی بالاتر از بسیاری از کشورهای دیگر قرار می گیرد. برزیل و آفریقای جنوبی با درآمد سرانۀ حدود 11000 در حد متوسط جهانی قرار می گیرند. چین با درآمد سرانۀ 8000 و هند با درآمد سرانۀ 4000 دلار در میان کشورهای کم درآمد هستند.

آنچه این پنج کشور را به سوی هم کشیده است، حجم بزرگ این کشورها از نظر جمعیت و وسعت و در نتیجه از نظر حجم اقتصاد، رشد کمابیش سریع اقتصادی در دهه های گذشته، و مهمتر از همه اشتیاق وافرشان به اعمال نقشهای فرا منطقه ای است. (البته آفریقای جنوبی کمتر از سایرین چنین ویژگیهایی را دارا است). این پنج کشور جمعیتی در حدود سه میلیارد نفر دارند و ارزش تولیداتشان در حد 15000 میلیارد دلار است که با تولید آمریکا برابری می کند و کمی کمتر از تولید اتحادیۀ اروپا است. چین دومین اقتصاد جهان است و به سرعت دارد به سمت حضوردر تقریباً همه جای دنیا پیش می رود. برزیل بزرگترین و تاثیر گذارترین کشور آمریکای جنوبی و ششمین اقتصاد بزرگ جهان است و اخیراً به سوی بازی کردن نقشهای پر رنگ تر در جهان حرکت کرده است. روسیه اقتصاد نهم دنیا است و به عنوان ابر قدرت سابق اشتهای بی نظیری برای بازی در نقش ابر قدرت جهانی دارد. هند در حد اقتصاد روسیه است ولی موقعیت جغرافیایی اش و جمعیت میلیاردی اش پتانسیلی مثل پتانسیل چین را در اختیارش قرار می دهد. تحلیل گران مجلۀ اکونومیست به هند توصیه می کنند که با اعمال تغییراتی در ساختارهای سیاسی اش باید به سمت بازی کردن نقش یک ابر قدرت بین المللی حرکت کند. آفریقای جنوبی هم اگر چه ضعیفترین عضواین حلقه است، ولی با در اختیار داشتن مقام اول اقتصادی در آفریقا می تواند حلقۀ موجود را کامل کند. اگر این پنج کشور بتوانند بر مشکلات داخلی و بین المللی شان فائق آیند و به هم نزدیک شوند، می توانند نقش بزرگی در آیندۀ جهان بازی کنند. همین امکان است که به آنها این جرات را داده است که سیطرۀ آمریکا و اروپا بر نهادهای بین المللی مثل صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را به چالش بکشند.

سؤال این است که تا چه حد باید ظهور این نیروی جدید را جدی گرفت؟

جواب این است که هر کدام از این کشورها به تنهایی جای تامل دارند، چه برسد به زمانی که با هم همراه شوند. قطعاً این کشورها در کنار هم نیروی بزرگی خواهند بود و مناسبات جهانی را متاثر خواهند کرد. نشانه های چنین تاثیری را در بسیاری از حوادث جهانی می توان دید.

ولی نیروی بزرگ بودن و حتی متاثر کردن برخی از مناسبات جهانی فرق دارد با بازی کردن نقشی که در حال حاضر آمریکا و اروپای غربی بازی می کنند. مهمترین قدرتی که آمریکا و اروپا دارند کنترلشان بر نهادهای بین المللی نیست، بلکه توانایی استفاده از منابع داخلی و بین المللی است. مهمتر از همه در میان این منابع نیروی انسانی است. آیندۀ یک کشور به این بستگی دارد که مردمش چگونه فعالیت اقتصادی می کنند.

فعالیت اقتصادی یعنی یک آدم منابعی را به کار می گیرد و کالا یا خدمتی را ارائه می دهد که افرادی حاضرند بابتش پول بپردازند. برای اینکه این مجموع این فعالیتها به افزایش مداوم ثروت بیانجامد باید انگیزه های کافی وجود داشته باشد که منابع در بهترین و کارآمدترین روش موجود استفاده شوند و کالاهایی که بیشترین ارزش از سوی سایرین را دارند تولید شوند. هر عاملی که این انگیزه ها را تضعیف یا منحرف کند، هر عاملی که مانع استفاده از منابع شود یا هزینۀ استفاده از منابع را افزایش دهد، و هر عاملی که تولید را از تولید کالای دارای تقاضا به سمت تولید کالای با تقاضای غیر اقتصادی (مثلاً ایجاد شده به دلیل مبادلات سیاسی) منحرف کند، پیشرفت اقتصادی را با مشکل مواجه می کند. شناسایی چنین عواملی گاهی می تواند خیلی مشکل باشد و رفع این موانع قطعاً بسیار مشکلتر است.

کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی در این مسیر از سایرین پیش افتاده اند. آمریکا با فاصلۀ زیاد بهترین فضا را برای فعالیتهای اقتصادی فراهم کرده است و در فراهم کردن این فضا سابقه ای طولانی تر از هر کشور دیگر دارد. اروپای غربی به دلیل دخالتهای بیشتر در مالیات و خدمات اجتماعی نتوانسته است پا به پای آمریکا پیش برود، هر چند در سالهای اخیر این کشورها با تغییراتی که در سیستمهای خود داده اند توانسته اند انگیزۀ فعالتهای مولد را افزایش دهند.

کشورهای بریکس راه درازی برای کسب نمرۀ قبولی در زمینۀ فراهم آوردن زمینۀ فعالت مولد اقتصادی در پیش دارند. این کشورها بخصوص چین تغییرات بزرگی را در سالهای گذشته اعمال کرده اند، ولی هنوز عوامل غیر اقتصادی در آنها مشکلات زیادی برای فعالیت ایجاد می کند.

مثالها از مشکلاتی که در کشورهای بریکس وجود دارند کم نیست. ماجرای ثروتمندهای روسیه که به ناگهان ناپدید می شوند یا جسدشان در آپارتمانشان پیدا می شود را شاید دولتشان با انواع ترفندها توجیه کند، ولی اصل قضیه از دید فعالان اقتصادی پنهان نمی ماند. هنوز که هنوز است در چین اگر یک چینی وارد دعوای اقتصادی با یک عضو رسمی حزب کمونیست شود، باید از خیر همه چیز بگذرد (هر چند دولت امکانات حل عادلانۀ دعاوی قضایی برای خارجیان را تا حدودی فراهم کرده است). هند و برزیل راه زیادی دارند تا اینکه سرمایه گذاران و آدمهای توانا آنها را به عنوان محلهای مناسب فعالیت اقتصادی به رسمیت بشناسند. آفریقای جنوبی که جای خود دارد.

از همه مهمتر این است که جریان مهاجرت افراد تحصیل کرده و کارآفرین سالها است که از سمت این کشورها به سوی آمریکا است و تغییر جهت موثر در آیندۀ نزدیک پیش بینی نمی شود. این یعنی آدمهایی که می توانند مولد باشند با انتخابشان دارند سیگنال می دهند که وضع این کشورها نیاز به بهبود زیادی دارد.

کشورهای بریکس توانسته اند بر بسیاری از مشکلات که سایر کشورها از جمله کشورهای خاورمیانه یا آنها مواجهند غلبه کنند و همین امر سبب شده است که زیر ذره بین اقتصاددانان قرار گیرند. ولی بهتر است تا وقتی که تغییرات بنیادی وسیع و پایدار در جهت استفاده از منابع انسانی در عمل دیده نشود، چندان از موفقیتهایشان ذوق زده نشویم و آینده را دربست در دستان آنها نبینیم.

۹ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۲ ، ۰۶:۳۹
حسین عباسی