هندوانههای دانش بنیان
وقتی از اقتصاد دانش بنیان صحبت میشود، فکرمان میرود به همۀ سوپرکامپیوترهایی که قرار است درست کنیم، یا سفینههای فضایی که به اعماق فضا بفرستیم، و یا روباتهایی که قرار است همۀ کارهایمان را با فشار یک دکمه انجام دهند. غافلیم از اینکه گاهی محتوای دانشی که میتواند در هندوانه جای بگیرد، اثری بیشتر روی زندگی ما دارد تا همۀ آن اختراعات شگفت انگیز. این نکته را حضور اقتصادی ترکیه و جای خالی ایران در بازار قطر در پی بحران اخیر این کشور گوشزد میکند.
با تحریم قطر از سوی عربستان و امارات، مسیر واردات کالا برای قطر بسیار محدود شد. بازارها و فروشگاههای قطر به سرعت از کالاهای مصرفی، که غالباً وارداتی هستند خالی شد. کشورهای همسایه و در صدر آنها ایران و ترکیه درصدد برآمدند که بازارهای خالی قطر را پر کنند. ترکیه به مراتب موفقتر از ایران عمل کردهاست. گزارشهای متعددی از ضعف ایران در صدور کالاها به قطر در روزنامهها و سایتها منتشر شد. در یکی از آنها گزارش شد که هندوانهها به شکل سنتی، یعنی با صفی از کارگران، از کامیون بار لنج میشود تا به قطر فرستاده شود. ساختار صدور کالا به کشوری مثل قطر که بازارهایش در دو دهۀ گذشته با استانداردهای کالاهای اروپایی آشنا بوده است، با این نوع صدور کالا متفاوت است.
مهمترین بخش صدور کالا این است که شرکتی باشد که نامش مصادف باشد با تضمین کیفیت کالا، چه این کالا هندوانه باشد چه ماشین آلات پیچیده. چنین شرکتی الزاماً ساختار مدیریتی مدرن نیاز دارد که شناسایی بازارها و فرایند تهیه و ارسال کالا درآن به صورت تقریباً مکانیکی توسط بخشهای مختلف شرکت انجام شود. تمامی اینها نیاز به دانش مدیریت، بازاریابی، بازرگانی، حسابداری، حمایت فنی و حقوقی و دهها نوع دانش دیگر دارد که ربطی مستقیم به کالای مورد بحث ندارد.
و تعارف را کنار بگذاریم، ممکن است ما بهترین هندوانههای دنیا را تولید کنیم. ولی دانش فروختن آن به دنیا با استانداردهای جهانی را نداریم. بدون این مجموعۀ دانش که در دنیای امروز باید در هندوانه موجود باشد، هندوانههای ما بجز مصرف داخلی و صدور محدود به کشورهای همسایه که به طور سنتی با بازارهای ما آشنایی دارند، سرنوشت دیگری ندارند.
وقتی از اقتصاد دانش بنیان حرف میزنیم، بهتر است به این بخش داستان فکر کنیم تا فرستادن فضا پیما.