برنامۀ ششم و مسئلۀ ارزیابی برنامه
روزنامۀ اقتصاد بحث در مورد برنامۀ ششم را آغاز کرده است. آنطور که از شواهد برمیآید، سودمندی برنامه ریزی به شکل پیشیناش، یعنی برنامههای پنج ساله، با شک و تردید نگریسته می شود. استدلالی که ارائه شده است این است که این همه برنامه ریختیم و اجرا نشد. در حال حاضر هم اقتصاد ایران دچار مشکلات مشخصی مثل رکود و تورم است. در این شرایط برنامۀ بلند مدت دردی را دوا نمیکند. در نتیجه برنامه ریزی به سبک پیشین را کنار بگذاریم و برنامههای کوتاه مدت بریزیم.
به نظرم این استدلال چندان قانع کننده
نیست. همان زمان برنامۀ سوم به کرات از برنامه ریزان شنیدم که یکی از
مهمترین فایدههای برنامههای بلند مدت در ایران، ایجاد نوعی فضای بحث و
یادگیری است تا بخش بزرگی از تصمیمگیران، حداقل در بعد نظری، زمینۀ مشترکی
برای صحبت داشته باشند. همین کارکرد برنامه سبب شده است که نیروهایی تربیت
شوند که در اصول اقتصادی با هم اشتراک نظر دارند و اگر فضا برای فعالیت
مناسب باشد، همین نیروها همدیگر را تقویت میکنند و باعث بهبود می شوند. در
غیاب برنامه، چنین اتفاق نظری به سختی حاصل می شود.
همین مسئلۀ
کنترل تورم را در نظر بگیرید. حدود پانزده سال پیش که در مؤسسه اقتصاد
کلان درس می دادم، نوشتهای از یک روزنامه را به دانشجویان می دادم که از
قول یک نمایندۀ مجلس، عامل تورم را "امثال فاضل خداداد" معرفی کرده بود که
"با اعدامش مشکل حل می شود". این روزها چنین چیزی را نمیشنویم. اینکه تورم
منشا پولی دارد، تقریباً امری پذیرفته شده است (البته بجز در میان برخی
اقتصاددانان گرامی که با اصرار بر دانسته های عتیقهشان مایۀ تفرج
خاطرند.). به نظرم برنامه های توسعه در ایجاد چنین فضایی بسیار مؤثر بوده
اند.
به نظرم آنچه برنامههای توسعۀ ما کم دارد، تاکید بر بخش "ارزیابی یا همان Evaluation" است. الان سالها است که سازمانهایی مثل بانک جهانی برنامههاشان و وامهاشان را منوط به طراحی بخش ارزیابی در هر پروژه ای کردهاند. اگر قرار است پولی جایی صرف شود، مجریان مجبورند در مورد نتایج ملموس و قابل اندازه گیری برنامههاشان صحبت کنند و آنها را به طور کمّی مطالعه کنند. افزودن چنین بخشی به برنامههای توسعه آسان نیست، ولی ضروری است.
خوشبختانه در سالهای اخیر بچههای زبدهای از ایران به دانشگاههای خوب رفتند و بسیاریشان با ادبیات ارزیابی آشنا شدند. همینها سرمایۀ بزرگی هستند که می توانند برنامه ریزان را در طراحی بخش ارزیابی کمک کنند. تا جایی که میدانم بعضی از این بچهها دورههای کوتاه مدت هم در ایران برگزار کرده اند.
پس نوشت: سرمقالۀ دوشنبۀ دنیای اقتصاد را از دست ندهید (هر چند این بخش ارزیابی در نوشتهاش غایب است). علی فرحبخش، از همکلاسیهای قدیم مؤسسه، جدیداً در روزنامۀ دنیای اقتصاد مطلب می نویسد که خیلی مایۀ خوشحالی است. دم دنیای اقتصاد گرم!