آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

سقف درآمدی یارانه بگیران

يكشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۲، ۰۳:۵۵ ق.ظ

معاون اول رئیس جمهور در صفحۀ فیس بوک خود از مردم و کارشناسان دعوت کرده است که در مورد سقف درآمدی یارانه بگیران نظر بدهند. معاون رئیس جمهور رقم درآمد ماهانۀ یک میلیون و دو و نیم میلیون را به عنوان دو گزینه که کارشناسان پیشنهاد داده اند، مطرح کرده است.

برای داشتن تصویری بر مبنای آمار، متوسط هزینۀ سرانه را بر مبنای دهکهای هزینۀ سرانه در شهرها و روستاها از آمارگیری هزینه و بودجۀ خانوار 1391 درآوردم و ارقام را در 1.35 ضرب کردم تا ارقام تقریبی برای سال 1392 بدست یباید، با این فرض که تورم امسال حدود 35 درصد بوده است. همچنین رقم معادل اجارۀ منزل  مسکونی را که در هزینه ها می آید، بدون اینکه واقعاَ پرداخت شود، از هزینه ها کم کرده ام. در نتیجه رقمی که بدست آمده است، پرداختی واقعی خانوار است. (ارقام موجود در آمارگیری را با ارقامی که دفترچۀ هزینه و بودجه داده است، مطابقت دادم. ارقام خیلی نزدیکند.)  

نمودار زیر نتایج را نشان می دهد. با این اطلاعات می توان دید بر مبنای هر رقمی که پیشنهاد شود، چه درصدی از جمعیت یارانه می گیرند. (متوسط اندازۀ خانوار در روستاها در حدود 3.9 و در شهرها در حدود 3.75 است. در نتیجه برای نتیج در سطح خانوار ارقام را در اندازۀ خانوار ضرب کنید).

اگر سقف درآمدی را یک میلیون در نظر بگیریم، چهل درصد مردم شهرها و پنجاه درصد مردم روستاها شامل یارانه می شوند. اگر سقف را تا حد دو و نیم میلیون بالا ببریم، فقط ده درصد مردم روستاها و بیست درصد مردم شهرها خارج از یارانه ها قرار می گیرند.

اگر بخواهیم سقف را بر مبنای در آمد، و نه هزینه، محاسبه کنیم، درصد افراد شامل یارانه باز هم بیشتر می شود. حتی در آمارهای بودجۀ خانوار که هیچ ربط مستقیمی به یارانه ها ندارد، درآمدها همیشه کم گزارش می شده است. اگر بخواهیم آن را به یارانه ها متصل کنیم، به طور قطع اطلاعاتی کاملاً مخدوش دریافت خواهیم کرد. بخصوص  که نقش درآمدهای متفرقه که قابل ردیابی نیستند به طور مداوم زیاد شده و در حال حاضر بیش از نیمی از درآمدهای خانوارها را در بر می گیرد.

پیشنهاد دیگری که به کرات می شنویم، سقفهای متفاوت برای مناطق متفاوت است. برخی از افراد اجاره بها را هم می افزایند به هزینه ها و رقم پیشنهادی شان را بالا می برند. منطقی که بر این پیشنهادها حاکم است، این است که هزینه ها در شهرها بخصوص در تهران زیاد است. به نظر من این کار و به طور کلی هر پیشنهادی که هزینه ها را عامل مهمی در تقسیم آدمها به یارانه بگیر و یارانه نگیر بداند، مشکل دارد. کافی است به انگیزۀ افراد توجه کنیم. فردی که در روستایی در سیستان زندگی می کند و درآمدی دارد که سبب می شود یارانه نگیرد، می تواند کارش را رها کند و با مهاجرت به تهران وارد گروه یارانه بگیرها شود. این یعنی راه افتادن دینامیکی که تولید و کار را مختل می کند. بزرگترین برندگان این سیستم افرادی هستند که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند و فعالیت اقتصادی مولدی هم ندارند یا فعالیتهایشان قابل ردیابی نیست. در نهایت تعداد چنین افرادی به سرعت زیاد خواهند شد و کل سیستم را مختل خواهند کرد.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۱
حسین عباسی

نظرات  (۳)

از آن طرف هم اگر هزینه ها در نظر گرفته نشود، خیلی از خانوارها از برخی از هزینه های ضروری مانند بهداشت، آموزش، هزینه های فرهنگی، هزینه های نوسازی ساختمانها، بیمه وسائط نقلیه و  . . . خواهند زد و این میتونه در آینده مشکلاتی رو به بار بیاره.

در ضمن من متوجه نشدم که چرا "اگر بخواهیم سقف را بر مبنای در آمد، و نه هزینه، محاسبه کنیم، درصد افراد شامل یارانه باز هم بیشتر می شود."
پاسخ:
سلام جام طلا
درسته. با حذف یارانه ها و عدم پرداخت یارانه به همگان، خانواده ها ناچار خواهند بود که از برخی هزینه ها بزنند. ولی این واقعیت تلخ اقتصاد ایران است که توانایی تامین رفاه مناسب برای همۀ افراد را ندارد. پرداخت بر مبنای هزینه ها به معنای عدم پرداخت یا پرداخت کمتر به گروههایی بسیار کم درآمد است. یا کم کردن از سایر هزینه ها مثل آموزش. و یا چاپ پول و ایجاد تورم که همگان را متاثر خواهد کرد و بیش از همه اقشار ضعیف را. متاسفانه همیشه در اقتصاد انتخابها آنطور که ما می خواهیم نیست. و متاسفانه چاره ای بجز انتخاب هم نداریم.
توضیح سؤال دوم را در متن دادم. آمار درآمدی همیشه مخدوش بوده است. درآمدها کم گزارش می شوند و اگر بنا باشد بر مبنای درآمد یارانه بدهیم خیلی ها که درآمدشان قابل پنهان کردن است یارانه خواهند گرفت.
سلام و ممنون از توجهتون،

این درسته، ولی بیشتر توجه من روی طبقه متوسط است. وقتی هزینه ها موردنظر قرار نمیگیره، اتفاقا یه درصدی که هزینه های خاص دارند، مثل بیماریهای صعب العلاج و یا خاص که هزینه های زیادی داره و میدونیم که بیمه واقعا کمکی نمیکنه توی خیلی از این موارد، با کسانی که این مشکلات رو ندارند در یک سطح پنداشته می شوند.
یا اینکه خیلی ها که بازنشستگی ندارند با کارکنان دولتی که هم حقوقشون مرتبه و هم بازنشتگی خواهند داشت، در یک سطح پنداشته میشوند، درصورتیکه بسیاری از این افراد هستند که الان از سن بازنشستگی هم گذشته اند ولی مجبورند تا آخر عمر کارکنند و با این حال نگران معیشت خود هستند و بخصوی نگران بیماریها و هزینه های اون.
نتیجه میشه باز یک بی عدالتی فراگیرتر که نتیجه اش فکر میکنم میشه کمک بیشتر به دولتی ها و با اجرای فاز دوم، فقیرکردن درصد شاید قابل توجهی از طبقه متوسط بدون اینکه به اونها کمکی بشه.

بنظرم با توجه به اطلاعاتی که دولت داره، با طراحی کمی بهتر و دقیقتر فرمها و گرفتن برخی اقلام اطلاعات هزینه ای، خیلی دقیقتر میتونست طبقه بندیها رو انجام بده ولی بنظر میاد که یا نمیخواد یا باز یک کار حساب نشده و هول هولکی رو دارن انجام میدن.
یه مطلب در این مورد نوشتم که دوست دارم بخونید:
http://jam-e-tala.blogspot.co.uk/2014/04/blog-post.html

این مطلب هم جالبه و بخصوص این قسمتش:
"مدیر امور بانکی ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها در توضیح این موضوع گفته است: ما اطلاعات کاملی از هزینه خانوارها را داریم و تنها از اطلاعات درآمدی آنها در فرم ثبت‌نام استفاده خواهیم کرد که در نهایت این درآمد و هزینه با یکدیگر مقایسه می‌شود."
http://sharghdaily.ir/?News_Id=31168

حالا چطوری وقتی درآمدها رو که خیلی سازمان یافته تر هستند، نمیتونند مشخص کنند، من نمیدونم اطلاعات هزینه ای رو دیگه از کجا میارن؟ از داروفروشان ناصرخسرو اطلاعات میگیرن که چه کسی ماهی چند میلیون ازتون داروی کمیاب میخره؟
پاسخ:
سلام جام طلا
برنامۀ هدفمندی یارانه ها به معنای پول دادن ببه مردم در قبال کاهش یارانۀ کالاها طراحی شد تا مقاومت مردم در قبال اصلاحات اقتصادی را کاهش دهد. این برنامه در نهایت برای افزایش رفاه طبقۀ متوسط نیست. جهت گیری این برنامه باید در جهت ممانعات از افتادن گروههای خیلی کم درآمد در حلقۀ فقر است. ممانعت از ایجاد مشکلات درمانی برای بیماری های خاص هم با کمکهای دولت به بیمه ها قابل انجام است.
به نظرم بخشی از اختلاف عقاید در مورد نحوۀ اجرای برنامه به این بر می گردد که برنامه ای این چنینی چه هدفی را باید دنبال کند. من فکر می کنم هدف اصلی باید ایجاد تور حمایتی باشد نه افزایش رفاه بسیاری از اقشار. باید قبول کنیم که اقتصاد ایران ضعیف است و توانایی ایجاد رفاهی که ما می خواهیم را ندارد.
ممنون از توجهتون،
صحبت من هم دقیقا همینه، من اصلا نظرم افزایش رفاه نیست، بلکه سخنم در مورد کسانی است که با اجرای فاز دوم و با وضعیت اسفبار بیمه ها و  . . .، زیر خط فقر خواهند رفت.
تمام حرف من همینه،  نظرم اینه که با این وضعیت پیاده سازی و توجه نکردن به هزینه ها (که در فاز دوم افزایش خواهند یافت)، موجب افزایش رفاه عده ای (عموما افراد با درآمدهای پایدار و بدون هزینه های خاص) و از آنطرف افتادن زیر خط فقر عده ای دیگر میشود که قطعا هر دوی اینها مخالف اهداف اصلی طرح است.
پاسخ:
در نهایت اگر دولت هر مسیری بجز طراحی سیستم حمایت از قشار کم درآمد (با تمام ادبیاتی که در مورد آن در جهان وجود دارد) را برود شکست خواهد خورد. سیستم حمایتی هم به این معنا است که افراد جامعه باید سطح حداقلی از غذا و پوشاک و آموزش و بهداشت و برخی اقلام اساسی را دریافت کنند. اگر کسی ثابت کند که نمی تواند این حداقلها را به دست بیالورد وارد سیستم می شود. در غیر این صورت وارد نمی شود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی