آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

کسی از نرخ بهرۀ بانکی خبری دارد؟

يكشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۲، ۰۵:۳۹ ب.ظ

این روزها افرادی که وارد دولت جدید شده اند و در مناصب اقتصادی قرار گرفته اند، انگشت به دندان مانده اند که با این وضع اقتصاد ایران چه کنند. لیست مشکلات فراتر از یکی دو قلم می رود و تقریباً تمامی مشکلاتی که در ادبیات توسعۀ اقتصادی کشورهای در حال  توسعه وجود  دارد را شامل می شود، از تورم و رکود و بیکاری بگیر تا بازار ارز دوگانه، نرخ بهرۀ منفی، سیستم بانکی ناکارآمد، نبود بازار سرمایه، فساد گستردۀ اداری، سیستم آموزشی ناکارآمد، و همینطور بشمار و برو. مصاحبه های مسعود نیلی را ببینید که بعد  از سی سال کار کردن بر روی اقتصاد ایران مانده چکار کند با این ساختمان کج و معوج. فقط مانده بگوید آقا جان بی خیالش، نخواستیم. ساختمان کلنگی است و نمی شود بهترش کرد. بکوبیم و یکی نو و نوار بسازیم. تنها دلیلی که این کار را نمی کند این است که نمی شود! همین است که هست و باید از همینجا شروع کرد. یاد نگرش علینقی مشایخی در سالهای دور مؤسسه می افتم که هر وقت بهش می گفتیم وضع در اینجا یا آنجا خیلی بد است می گفت خوب ببینید چطور می شود بهترش کرد، کار من و شما همین است.

سر مقالۀ دکتر مشایخی را در روزنامۀ دنیای اقتصاد ببینید که مثل همیشه هم تشخیصش عالی است و هم راه حلش. دولت پولی ندارد که بخواهد صرف رونق فعالیتهای اقتصادی کند. حتی نمی تواند بدهی هایش به پیمانکارانش را بدهد و آنها را از روشکستگی برهاند. به عبارت دیگر دولت ورشکستگی خود را انداخته است بر دوش هر کسی که با او سر و کار داشته است. راه حلی که مشایخی  برای خروج از رکود ارائه کرده است که بر مبنای جذب پولهای مردم به صندوقهای سرمایه ای و سازمانهای توسعه ای خصوصی است که پروژه هایی که برایشان سودآور است را تشخیص دهند و اجرا کنند. این راه حل در دراز مدت نوعی بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه ها را ایجاد می کند.

در همین راستا من هم راه حلی دارم که فواید جانبی بیشتری از راه حل دکتر مشایخی دارد. دولت دست از کنترل نرخ بهره در بانکهای خصوصی بردارد و از فردا بگوید نرخ بهرۀ شما به خودتان مربوط است. من نه به سودی که روی سپرده ها می دهید کاری دارم و نه به نرخ بهره ای که از وام گیرنده می گیرید. تردیدی ندارم که نرخ بهره تا رقمی بالاتر از نرخ تورم بالا می رود. مردم هم همۀ سکه ها و طلاها و دلارهایشان را می فروشند و پولشان را می گذارند توی بانک. همچنین تردید ندارم که تعداد زیادی از شرکتها و کسب و کارهای خصوصی نفس راحتی می کشند و به جای بازار غیر رسمی می روند سراغ بانک برای گرفتن وام. الان اگر بخواهید وامی بگیرید یا باید رابطه داشته باشید یا باید نرخ بهرۀ به مراتب بالاتر از تورم بعلاوۀ پول ریسک را به بازار غیر رسمی بدهید. تردید ندارم که برای بسیاری از کسب و کارها نرخ بهرۀ چند درصد بالای تورم گزینۀ بهتری است تا عدم دسترسی به پول یا رفتن با بازار غیر رسمی.

اما فواید این کار: نخست، مردمی که تنها راه سرمایه گذاری شان سکه و دلار است، راهی پیدا می کنند برای کسب درآمد و وضعشان بهتر می شود. دوم، بنگاه های سود آور راهی پیدا می کنند برای توسعۀ کسب و کارشان. اینطوری مشکل رکود و بیکاری حل می شود. سوم: سر و صدای بنگاه های ضرر دهی که به ضرب و زور وام دولتی رابطه ای سر پا ایستاده اند، در می آید و می توان شناساییشان کرد و درشان را بست یا گذاشت تا ورشکسته شوند تا اقتصاد نفسی بکشد. چهارم: بانکهای دولتی در عرض چند روز تمام سرمایه شان را از دست می دهند چرا که این سرمایه ها منتقل می شود به بانکهای خصوصی. اینطوری مسئلۀ خصوصی سازی سیستم بانکی بکلی حل می شود. پنجم: مسئولان دولتی که زندگیشان از درست کردن وام دولتی برای عزیز دردانه ها رونق دارد هم صدایشان در می آید و می توان آنها را شناسایی و محاکمه کرد یا گذاشت به طور طبیعی به طبقۀ متوسط بپیوندند و حساب و کتاب یاد بگیرند در زندگی. اینطوری بخشی از فساد اداری هم حل می شود. ششم: مهمتر از همه بعضی از اقتصاددانان ایرانی یا دق می کنند یا می روند سراغ یک کار مولد که در هر دو حال به نفع جامعه است (این فایده همان فایدۀ جانبی است که راه حل دکتر مشایخی ندارد!)
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۰۶
حسین عباسی

نظرات  (۲)

۰۶ بهمن ۹۲ ، ۱۹:۰۳ مختار عباسی
با سلام
من فکر نمی کنم همه مواردی که شما گفتید اتفاق بیفته. در واقع تو ایران تعداد بانک های خصوصی محدوده و هرکسی نمیتونه بانک خصوصی تاسیس کنه مگر اینکه یه جورایی به دولت وصل باشه. وقتی دولت نرخ بهره رو براشون آزاد کنه, این چند تا بانک خصوصی عملا با هم دیگه یه کارتل تشکیل میدن و درسته که کمی میزان سود رو بالا میبرن تا بتونن بخشی از سرمایه های مردم رو جذب کنن ولی من بعید میدونم حاضر باشن بیش از تورم سود بپردازن.
پاسخ:
سلام مختار
دولت اصولاً کارش همینه که جلوی انحصارها رو بگیره. بهتره به جای اینهمه کار بی خودی برسه به این کار. باید همۀ انرژی اش رو بذاره برای تنظیم بازار که انحصار شکل نگیره.
بانکهای خصوصی در هر حال به دنبال جذب سرمایه ها سود رو بالا می برن.
اینکه بانکها با دولت در ارتباط نزدیک هستند شکی نیست ولی زور سودجویی به این چیزها غلبه می کنه. مهم اینه که دولت نقش تنظیم کننده رو خوب بازی کنه. و البته مثل هر کار دیگری این کار افت و خیز زیادی خواهد داشت. مخالفتها هم سر به آسمان خواهد رفت.

یکم رویایی نظرتون رو باز نکردین؟حتی اگر عملی باشه کار زمان بریه
پاسخ:
به نظرم ترس از آزاد سازی نرخ بهره است که مشکل ایجاد می کند. راهی است که همۀ کشورها رفته اند و همگان در حال انجامش هستند. اتفاقاً راحت هم می شود انجامش داد. به بانکهای خصوصی بگویند که بروید با هر نرخی که دوست دارید وام بدهید و با هر نرخی هم که دوست دارید سود بدهید. قواعدی هم که باید ناظر به فعالیت بانکها باشد در همه جای دنیا وجود دارد. همانها را اعمال کنند.
فراموش نمی کنم که در دهۀ 60 حتی از اینکه شکلات و پفک و ماست هم توسط بخش خصوصی تولید و عرضه شود می ترسیدند. می گفتند این سودجویان پدر ملت را درمی آورند. بازار آنها آزاد شد و رشد کرد. همین اتفاق در مورد نرخ بهره هم می افتد.
یک علت دیگر عدم انجامش را هم در منافع شرکتهای دولتی و افراد داخل حاکمیت در نرخ بهره های پایین می بینم. اگر نرخ بهره آزاد باشد همۀ انها دستشان از وامهای هزار میلیاردی کوتاه می شود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی