آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

صحبت دکتر نیلی در برنامۀ پایش

جمعه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۲، ۰۱:۳۳ ق.ظ
چندی پیش دکتر نیلی مهمان برنامۀ پایش شبکۀ اول تلویزیون ایران بود. نمودار تعداد شغل ایجاد شده در دهه های گذشته را در این برنامه ارائه کرد. این نمودار در اکثر سایتها قابل دستیابی است. خوبی این نمودار این است که خیلی ساده است و همگان می توانند تفاوتها را ببینند. به نظر من ثبات اقتصادی چه از نظر متغیرهای کلان و چه از نظر قوانین (و البته بهبود برخی از قوانین)، نرخ ارز و نرخ بهرۀ  مناسب، و نیز سیاست خارجی آرام مهمترین عامل افزایش تولید اشتغال در ابتدای دهۀ هشتاد بود.
اگر می خواهید تصویرتان از اشتغال دقیقتر باشد باید ارقام اشتغال را بر جمعیت فعال یا جمعیت بالقوه فعال تقسیم کنید، چرا که یک شغل دهۀ هشتاد با یک شغل دهۀ هفتاد و شصت و پنجاه متفاوت است.
در هر حال می توانید برنامه را در دو بخش در اینجا و اینجا ببینید. ممنون  از دوست عزیز، علی، بابت فرستادن لینکها.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۳۰
حسین عباسی

نظرات  (۱۳)

یه جای کار می لنگه. تو تلویزیون ایران و این حرفا! نمی خوره آخه
سیاست پدر و مادر نداره. گاهی توی این شیر تو شیری سیاست وقتی همه دارن میزننن تو سر همدیگه می شه یه فرصت استفاده کرد و یه چیزی گفت.
سلام
خب به سلامتی آمار اشتغال هم دستکاری شده،از کسی که چشم تو چشم هفتاد میلیون نفر از برنامه زنده تلویزیونی با پرروئی و وقاحت برای تبلیغات ریاست جمهوری آمار دروغ ارائه داد چه انتظاری باید داشته باشیم؟ باید دید گند چه چیزهای دیگه ای هم درمیاد;))
سلام حسین
من شناخت اندک از دکتر نیلی از طریق کتاب و نوشته هایش داشته و از دیدن مصاحبه او لذت بردم.
در ضمن اگر امکان داشت لینک کنفرانس استانبول را که قرار است پیرامون اقتصاد ایران بر گذار شود، اینجا بگذارید.
تشکر
خدایا خسته شدیم خودت راه راست را به طرف ما کج کن!
از هادی اصفهانی در مورد کنفرانس پرسیدم. هنوز وبسایتش آماده نیست. به محض آماده شدن می گذارمش اینجا
سلام مهران
قبلاً در همین وبلاگ استدلال کرده بودم که آمار بیکاری و اشتغال و حتی تولید نمی خواند با شواهد دیگر.
سیاست است و پدر و مادرش را خدا بیامرزد.
به نظرم تا قبل از انتخابات نوسانات شدید قیمتی خواهیم داشت ،بحث به روی دلار بودجه می باشد که با کاهش صندوق ذخیره ارزی دولت مجبور خواهد بود بو سوی دلار تک نرخی پیش برود تا در هزینه های جاری صرفه جویی بکند و با ادامه تحریم ها تمام زیرساخت ها و صنعت و تولید ایران آسیب جدی می بیند و بیکاری و دلالی افزایش خواهند داشت و نوسانات در همه کالاهای سرمایه گذاری ایجاد می شود.
بهپرین راه برای دولت برای کسب درآمد بازی با قیمت ها خواهد بود و آسیب بیشتری با کار به اقتصاد کشور وارد می شود. عملا پول برای اداره کشور از جیب مردم استخراج می شود نه از چاههای نفت ،برای همین امسال بحث های مالیاتی بیشتر پیگیری می شوند.
همیشه برام سوال بود چرا چند تا بانک تونستند با پیگیری از تحریم در بیان ولی دولت در مورد تحریمها اینقدر شل و وارفته عمل میکنه.این دیگه اوج وطن پرستی است!!!
ww.dw.dea.16775559 ثروت اندوزی برادران به بهانه دور زدن تحریها
به هر حال موضوع تحریم ، برای بسیاری از دولتمردان کنونی همانطور که در گذشته بر آن تأکید داشتند، نه تنها تهدید بلکه فرصت می باشد. در بسیاری از وزارت خانه های کشور مانند وزارت نفت به بهانه تحریم، برگزاری صحیح قانون مناقصات در شرکت های تابعه جهت تأمین کالاها و تجهیزات صورت نمی گیرد و بسیاری از دلالان با پشتیبانی برخی از مدیران توانسته اند با خرید کالاها و تجهیزات با کیفیت پایین تر و قیمت بالاتر از تهدیدات موجود تحریم، به فرصت سازی مالی برای خود بپردازند. از طرف دیگر، ساده ترین راه دولتمردان فعلی در این فرصت کوتاه تا انتخابات ریاست جمهوری پنهان شدن در پشت تحریم ها و بیان عباراتی نظیر جنگ اقتصادی می باشد. در واقع بدون پاسخگویی به مشکلات اقتصادی کنونی کشور که بسیاری از آنها ناشی از عملکرد غیرموثر دولت در پیاده سازی طرح های اقتصادی بوده، تمامی مشکلات را به تحریم مرتبط می سازند.
اگر دولت به سمت اصلاح سیستم مالیاتش برود خوب است. بیشتر محتمل است دولت فشار بیشتری بر قیمت کالاها بیاورد و هزینه هایش را با چاپ پول تامین کند.
در هر حال همانطور که گفتی بیکاری افزایش خواهد یافت و قدرت خرید کاهش خواهد داشت.
متاسفانه همۀ اینها درست است. به نظر می رسد که سیاستمداران قصد داشته باشند مسئولیت تصمیمات اشتباهشان را بر عهده بگیرند. بیشتر مایلندهمه را بیاندازند تقصیر تحریمها و خود استفاده شان را ببرند.
سلام
برای اطلاع از آخرین اخبار دانشکده اقتصاد و مدیریت شریف و اعتراض به بسته شدن آن به این سایت بروید:
http://helpgsme.ir/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی