آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

مصرف نان قبل و بعد از یارانه ها

دوشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۱، ۰۲:۳۲ ق.ظ

قبلاً مصرف بنزین در شهر و روستا را برای دهکهای هزینه ای برای دوسال، 1388 و 1390، یعنی سال قبل از پرداخت یارانۀ نقدی و سال بعد از آن آورده بودم. اینجا دو نمودار مشابه را برای مصرف نان می آورم. این ارقام بر حسب کیلو گرم در سال است و تمامی انواع نان (تافتون، سنگک، بربری، لواش، ماشینی، فانتزی، و انواع دیگر مثل رژیمی) را در بر دارد.

مهمترین نکته این است که تفاوت زیادی بین مصرف نان در شهر و روستا وجود دارد. مصرف نان در میان اکثر گروههای هزینه ای در شهرها کاهش یافته، اما بر خلاف بنزین کاهش مصرف نان خیلی زیاد نبوده است. حتی برخی از گروههای هزینه ای افزایش مصرف هم داشته اند. این امر البته بر می گردد به اینکه با پرداخت یارانۀ نقدی توانایی خرید افزایش یافته است و قیمت هم افزایش یافته است. بسیاری از خانواده های شهری کمی از مصرف نان کاسته اند ولی این امر بیشتر از اینکه اثر درآمدی باشد، اثر جایگزینی است.

در روستاها داستان متفاوت است. میزان مصرف در روستاها برای اکثر گروهها تقریباً بدون تغییر مانده است. علت این است که در اکثر روستاها نان توسط خود خانوار تهیه و مصرف می شود و فقط معادل ریالی آن در آمار می آید. در نتیجه خانواده های روستایی قبل و بعد از نان یارانه ای با هزینه فرصت نان روبرو بوده اند نه با قیمتهای دولتی. در نتیجه پرداخت یارانه رفتار آنها را چندان تغییر نداده است. در این میان گروههای پردرآمد روستایی کمی از مصرف نان کاسته اند که می تواند مربوط به این باشد که برخی از خانواده ها در این گروه نان را از نانواییهای تهیه می کرده اند.

اگر برداشت دیگری از این نمودارها دارید یا چیزی در آنها می بینید که من نمی بینم در بخش نظرات بنویسید.

پس نوشت: چیزی در آمار وجود دارد که من نمی دانم تا چه حد درست است. کدی هست که نشان می دهد کالاهای خوراکی تولید خانگی هستند یا خرید از بیرون یا موارد دیگر. نه برای شهرها و نه برای روستاها نمی توان خانواده ای را یافت که نانش تولید خانواده باشد. به نظرم این تقریباً غیر ممکن است. تا جائیکه من می دانم بسیاری از روستائیان نانشان را خود می پزند مگر اینکه تغییرات به طرز غیر قابل باوری زیاد بوده باشد و همۀ روستاها دارای نانوایی باشند. در این صورت باید گفت در حال حاضر در میان ایرانیان داخل و خارج از کشور خانوادۀ من تنها خانواده ای است که نان پخت داخل خانه را می خورد. من از تابستان 1387 تا حالا به طور ثابت و پایدار تقریباً هر دو سه هفته یک بار با دو کیلو آرد 16 نان شبه بربری پخته ام. این نانها از هر نانی که در نانواییها پیدا کنید خوشمزه تر است!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۲/۱۴
حسین عباسی

نظرات  (۴۴)

حسین جان،
شما p-value این خطهایی که به نمودارها فیت کردی رو هم به دست آوردی. نمودار اول به نظر نمیاد از نظر آماری افزایش یا کاهش نشون بده. باید آزمون فرض زد.
من عکسهای که شما میزارید نمیبینم هیلتر هم ندارم
بعدش دستور و طرز پخت نان هم بگو شاید مشتری شدیم ما هم توی کار پخت پز رفتیم
ببخشیدا اگر امکان داره برای تنوع هم که شده یک پست آموزش پخت نان بربری بذارید
درست است آرش. شایذاز نظر آماری تغییری وجود ندارد. دقیقتر کردن نمودارها و انجام تستهای لازم کمی وقت می برد.
سلام عباس
برای بعضی از دوستان این مشکل وجود دارد و من علتش را نمی دانم. اگر مایلی به من ایمیل بزن تا نمودارها را برایت بفرستم.
عباس و ناشناس
دستور تهیۀ نان را در اولین فرصت می گذارم. البته با یک گوگل می توانید چندین دستور پخت پیدا کنید. مشکل عمومی آنها این است که این دستورها قر و قنبیلش زیاد است و نانش کم! با قر و قنبیل هم نمی توان نان زن و بچه را تامین کرد! خودم راهی نشان می دهم که بتوانید نان بپزید در ابعاد مهمانی آبگوشت!
حسین اینکه در اکثریت روستاها امروز نانواییها جای تنورهای خانگی را گرفته درست است. تقریبا در تمام روستاهایی که در چند سال گذشته دیده ام قسمت قابل توجهی از وقت زنان و بچه های روستا در صف نان میگذرد. کرمانشاه که یادت هست. چیزی مثل آن.
"حتی برخی از گروههای هزینه‌ای افزایش مصرف هم داشته اند. این امر البته بر می گردد به اینکه با پرداخت یارانۀ نقدی توانایی خرید افزایش یافته است و قیمت هم افزایش یافته است."
شاید یک دلیل افزایش مصرف در آمد‌های میانی این باشد که نان برای آنها یک کالای گیفن هست و به دلیل افزایش مواد غذایی دیگر ناچار از افزایش مصرف نان شده اند.
یک تصحیح کوچک: شاید یک دلیل افزایش مصرف در آمد‌های میانی این باشد که نان برای آنها یک کالای گیفن هست و یا اینکه به دلیل افزایش مواد غذایی دیگر ناچار از افزایش مصرف نان شده اند.
حتی اگر در اکثر روستاها نانوایی باشد، کمی بعید است که در هیچ روستایی نتوان حتی یک نفر را پیدا کرد که نان بپزد. کد تهیه کالا در آمار مشکل دارد. حاشیۀ شهرها همیشه مشکلی که ما در کرمانشاه داشتیم داشته اند.
محمد، ممنون از توضیحت
در کالای گیفن اثر درآمدی تغیییر قیمت دیده می شود ولی در اینجا علاوه بر آن اثر درآمدی، اثر پرداخت مستقیم هم افزوده شده است. نمی دانم می توان این را کالای گیفن نامید یا نه. در ضمن گمان نکنم افزایش قیمت سایر کالاها بیش از افزایش قیمت نان بوده باشد. در نتیجه احتمالاً قیمت نسبی نان افزایش بیشتر داشته است.
۱۸ اسفند ۹۱ ، ۲۲:۴۴ گزاره‌ها » لینک‌های هفته (۱30)
[...] مصرف نان قبل و بعد از یارانه‌ها (حسین عباسی؛ IRPD ONLINE) [...]
۱۸ اسفند ۹۱ ، ۲۳:۱۰ لینک‌های هفته (۱۳۰) | نسخه آنلاین خبرخوان مدیریتی‌ها
[...] مصرف نان قبل و بعد از یارانه‌ها (حسین عباسی؛ IRPD ONLINE) [...]
با سلام آقای دکتر عباسی؛ اگر امکان داره نظرتان را در رابطه با مصاحبه اخیر آقای دکتر رنانی در مورد اقتصاد ایران و ورود آن به مرحله تکینگی بیان کنید.
http://www.khabaronline.ir/detail/280767
به طور کلی وضعیت اقتصاد ایران در سال 92 را چطور پیش بینی می کنید؟
با تشکر.
سلام جناب دکتر عباسی
بنده نیز برام سواله که آیا مشکلاتی دکتر رنانی عنوان کرده اند اتفاق خواهد افتاد؟
مهران و ناشناس عزیز
ترجیح می دهم در مورد چیزهایی که نمی دانم اظهار نظر قطعی نکنم. من زبان ایشان را نمی فهمم، معنی اصطلاحاتی که استفاده می کنند را نمی دانم (حتی وقتی توضیح می دهند) و ربط این مفاهیم با اقتصاد را درک نمی کنم.
همیشه افرادی هستند که سعی در خلق مفاهیم جدید دارند. این مفاهیم برای اینکه جایگزین مفاهیم قبلی شوند و جای خود را باز کنند باید قدرت توضیح دهندگی بیشتر بهتری داشته باشند و جامعۀ علمی باید آنها را از غربالهایش عبور دهد و پس از پالایش به عنوان ادبیات جدید بپذیرد. مفاهیم زیادی همه روزه عرضه می شوند ولی مفاهیم کمی از این غربالها عبور می کنند. بعید می دانم نظریات ایشان از چنین غربالهایی رد شده باشد و به عنوان نظریۀ علمی پذیرفته شده باشد، حتی در جامعۀ علمی ایران، چه برسد به جامعۀ علمی جهان.
من در حد عمومی با ادبیات حوزه های حاشیه ای اقتصاد مثل نهادگرایی آشنایی دارم، ولی با وجود این اقتصاد نئو کلاسیک (از نوع شیکاگو یی اش!) را تا حد زیادی پاسخگوی بسیاری از سؤالات می دانم. در ادبیات موجود در اقتصاد سیاسی و توسعه هم نکات عمیقی وجود دراد که به توضیح مسائل کمک می کند. در نتیجه ترجیح می دهم در حد ادبیات همین حوزه ها به مسائل اقتصادی بپردازم.
موافقم که در سال 92 با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود (کیست که نباشد). در گذر زمان به آنها پرداخته ام و خواهم پرداخت. در حال حاضر می توانم به جای پیشنهاد "همه با هم پیش به سوی ساختن ایران" چند پیشنهاد نئوکلاسیک کامل هم به دولت بدهم:
1. تورم پدیدۀ پولی است، کم خرج کن و تورم را کنترل کن
2. اگر قیمت محصولات را به طور دستوری کنترل کنی تولید می خوابد و کارگران بیکار می شوند
3. اگر می خواهی به مردم پول بدهی به اندازه ای که از آزاد سازی قیمتها در می آوری بده نه بیشتر. پول را هم به کسانی بده که کم درآمدند در مقایسه با سایرین در ایران
4. سر جدت دست از سر این ارز بردار و ببند در آن مرکز مبادلات را و بگذار مردم کارشان را بکنند. آقا جان ارز شده هچار هزار تومان، همه فهمیدند بجز بانک مرکزی
فعلاً همینها بس است تا بعد
علتش این هست که عکس های شما با آدرس همون وبلاگ وردپرس اصلیتون در صفحه قرار میگیره و وردپرس هم که فیلتر ...تنها راهش این هست که عکسهاتون رو در یک سرور دیگری آپلود کنید و در مطلب قرار بدید ... یک آپلود سنتر خوشنام بیابید که فیلتر نباشه ...
ممنون محمد حسین
سلام جناب دکتر و تشکر بابت توضیحات شما
دکتر ادیب:چاپ پول بدون پشتوانه متوقف شده؛ سقوط بزرگ دلار و مسکن از تیر 92
فارس : بانک مرکزی همچنان به چاپ پول بدون پشتوانه ادامه می دهد؟
ادیب: چاپ اسکناس از اول دی ماه 91 متوقف شد.
سوال:آیا به آمار منتشر شده توسط این دولت می توان اعتماد کرد؟آیا آمار شفاف در این مورد وجود دارد؟
آیا مشکلات کلان اقتصاد در این مدت کوتاه قابل حل هستند؟
سلام مهران
سیستم آماری ایران در حد خودش خوب کار می کند. قطعاً می توان خیلی بهتر از اینها بود ولی شخصاً تا دلیل محکمی مبنی بر خطا بودن آمارها نبینم به آنها اطمینان می کنم. بخصوص بانک مرکزی و مرکز آمار که متخصصان زبده ای دارد.
حتی در سالهای اخیر که وضع آمار اصلاًخوب نبوده، آمار اشتباه زیاد نبوده. به جای آن آمار منتشر نشد.
من ترجیح می دهم به جای دکتر ادیب یا فارس به بانک مرکزی مراجعه کنم.
سقوط بزرگ دلار و مسکن هم به نظر من بیشتر مثل جوک است. مگر اینکه همۀ مشکلات سیاسی ایران به یکباره حل شود.
جناب دکتر عباسی ممنون
جناب دکتر عباسی به فرض محال تمام مشکلات سیاسی حل شد(البته میدانم که تحریمها یکدفعه برداشته نمیشوند مانند عراق که هنوز بعد از چند سال از مرگ صدام هنوز خیلی از تحریمها پابرجاست)و مشکلات سیاسی حل شود،آیا اقتصاد هم سر و سامان میگیرد؟با توجه به اینکه این دولت در مدت 8سال اقتصاد را نابود کرده . مثلا آمریکا در زمان بوش با ماجراجویی باعث شد هزینه سنگینی به آمریکا تحمیل بشه و اقتصاد آمریکا را دچار بحران کرد طوری که بعد از چند سال با بهترین اقتصاددانان هم هنوز به حالت اول برنگشته،چطور ما فکر میکنیم که مشکلات سیاسی حل شود دوباره بلافاصله همه مشکلات حل میشود؟
مهران
البته که همۀ مشکلات حل نمی شود. من آن را گفتم برای حالت تقریباً محال یک تحول اساسی در روابط بین المللی ایران. در حال حاضر حل مشکلات اقتصادی خیلی مشکل است چون با سیاست عجین شده است. سیاستمدار الان ذهنش مشغول مشکلات سیاسی است. اگر این مشکلات رفع شوند می شود شروع کرد به فکر کردن در مورد اینکه با این اقتصاد چه می شود کرد و شکل دادن روابط بلند مدت تولید و تجارت.
اما بحران آمریکا ربطی به جنگ ندارد. مسئله ریشۀ اقتصادی دارد. هزینه هایی که جنگ به هزینه های آمریکا اضافه کرد بار مضاعف پس از شروع بحران بود ولی مشکل اصلی نبود.
رئیس جمهور آمریکا هشدار داد بودجه این کشور تا ده سال آینده نیز به تعادل نخواهد رسید
www.tala.ir/showpic.php?id=10176
در صورتیکه با بکارگیری بهترین سیاستها و اقتصاددانان و نداشتن خیلی از مشکلات کشور ما ،هنوز ده سال زمان میخواهد
البته منظور بنده هم جنابعالی نبودید،خیلی ها تو ایران فکر میکنند که اگر مشکلات سیاسی حل شود همه چی روبراه میشه
جناب دکتر عباسی ریشه بحران آمریکا دقیقا چیه؟آیا به دلیل هزینه های جنگ نبود؟
مهران
من متخصص بحرانهای اقتصادی نیستم و نمی توانم جواب دقیقی بدهم. تا جائیکه من می دانم بحران آمریکا بر اثر پرداخت وام برای خرید خانه به کسانی بود که درآمدشان از محلی غیر از افزایش قیمت خانه به اندازه ای نبود که از پس هزینه ها برآیند. سیستم مالی هم آنقدر پیچیده بود که نمی توانستند این نوع سرمایه گذاریهای ریسکی را ردیابی کنند. در نتیجه به محض اینکه معلوم شد ریسک موجود در اوراق مالی ممکن است بیش از آنی باشد که به نظر می رسد اطمینان به بازارها از دست رفت. در نتیجه سیستم مالی نتوانست کارش را انجام دهد. همین باعث شد که فعالیتهای اقتصادی مختل شود. این توضیح هم ضروری است که در اقتصاد مدرن همۀ فعالیتها با اتکای بازار سرمایه انجام می شود نه به اتکای دارایی شخصی.
هزینه های نظامی برای آمریکا زیاد است ولی نه آنقدر که اقتصاد آمریکا را از کار بیاندازد. بر عکس ممکن است کمکی هم به رشد برخی صنایع کند. کل هزینه های نظامی قبل از جنگ حدود سه درصد تولید کشور (حدود 15 درصد بودجۀ فدرال) و در زمان جنگ به چهار درصد رسید. بعد از بحران بود که به دلیل افت تولید این نسبت به پنج درصد نزدیک شد. اخیراً این نسبت روند نزولی داشته است.
هزینه های نظامی برای کشوری مثل آمریکا خیلی مشکل ایجاد نمی کند بخصوص اینکه جنگ برای آمریکا به معنای توقف تولید نیست.
جناب دکتر ممنون
با سلام آقای دکتر. می خواستم بپرسم به نظر شما نقش هدفمندی یارانه ها در بحران های اخیر(افزایش تورم، افزایش بیکاری و ...) چقدر بوده؟ و این که آیا اقتصاد ایران باید هدفمندی را اجرا می کرد؟ (یعنی نیاز به این طرح بود؟)
یک مطلب آقای صادق الحسینی چند وقت پیش در این مورد نوشته بودند:
http://www.eghtesadonline.com/fa/content/9342/واکاوی-نقش-هدفمندی-در-بحران-اخیر
با تشکر
سلام علی
من با اکثر بخشهای نوشتۀ صادق موافقم. حذف سوبسیدها در اقتصاد ایران لازم بود. مسئله این نبود که می توانستیم روش دیگری پیش بگیریم (البته همیشه می توان انکار کرد مثل نرخ ارز که برای یک سال کاهش نرخ حقیقی آن را انکار کردند و بعد به سرشان آمد آنچه دیدیم). هر کس که وارد حوزۀ اجرایی می شود این را می بیند. اگر این برنامه اجرا نمی شد دیر یا زود به بحران می خوردیم.
تورم و بیکاری در این اندازه نتیجۀ غیر قابل اجتناب طرح نبود. حتی هشدار داده شده بود که برای پول دادن به مردم نباید پول چاپ شود و گر نه طرح با شکست مواجه می شود. افزایش نرخ بیکاری هم بیش از اینکه به این طرح مربوط باشد به سیاستهای دیگر از جمله قیمت گذاری و سیاستهای ارزی مربوط است.
در همین وبلاگ من همین موضوعات را به تفصیل گفته ام و از طرح دفاع کرده ام و در عین حال تا خدی به مشکلاتی که اجرای نادرست آن پیش می آورد اشاره کرده ام.
بسیار ممنون آقای دکتر عباسی. سال نو را هم تبریک می گم و امیدوارم سال خوبی داشته باشید.
سلام جناب دکتر و تبریک سال نو
میخواستم نظر شما را راجع به این مقاله بدانم:
خطر نسل کشی در کویر ایران
cafetahlil.com
آیا امیدی به آینده هست؟پیام نوروزی رهبر هم که نشان از عدم توافق سیاسی در آینده هست و تورم کمر شکن خواهد بود ،داخلی هم که از این ماه جنگ قدرت شروع می شه ،با این شرایط به سی سالگی نمی رسم
سلام مهران
سال نو به تو و خانواده و دوستانت هم مبارک. نگران رسیدن به سی سالگی هم نباش. به صد و سی هم میرسی.
نوشتۀ جالبی است. برخی محاسبات درست است و برخی خیلی با آمار نمی خواند. مشکل عمده این است که ایران را تهران فرض کرده است. در هیچ جای دنیا بر مبنای گرانترین شهر قضاوت نمی کنند. شرایط زندکی در ایران سخت است و احتمالاً سخت تر هم می شود. ولی این به معنای "نسل کشی" نیست. من شخصاً ترجیح می دهم خیلی شرایط را حدی نبینم.
در ضمن اکثر مردم آمریکا نمی توانند در نیویورک خانه داشته باشند و زندکی کنند. آپارتمان خیابان فرشته هم به هیچ وجه حتی نزدیک به قصر 1000 متری نیویورک نیست. بدست آوردن قیمت آپارتمان در نیویورک کار سختی نیست. یک گوگل می خواهد.
سلام جناب دکتر
ولی خیلی از واقعیت ها را هم گفته. مخصوصا در جواب یکی از نظرات که اصرار کسب درآمد در ایران از طریق کار را داشت،گفته که سیستم قضایی زمینگیرت میکنه،من خودم تجربه های بدی تو این مورد دارم . چند بار کل سرمایه ام به فنا رفته ،شکایت کردم وکیل گرفتم در نهایت هیچی
ولی در نهایت دارم به این نتیجه میرسم که تجارت و سرمایه گذاری تو ایران ارزشی نداره چون برای انسان ارزشی قائل نیستند چه برسه به سرمایه ،اینم بخاطر دین مزخرفیه که داریم ،در شعار خوبه در عمل هیچی
شود بنده ی بی هنر شهریار
نژاد و بزرگی نیاید بکار
رباید همی این از آن آن از این
زنفرین ندانند باز آفرین
البته واقعیات زیادی در نوشته بود. در این زمینه هم با نویسنده موافقم. درآمد از طریق کار در ایران خیلی بالا نیست. کسب و کار لازمه. کسب و کار هم در ایران نصفش سر و کله زدن با مسائل عادی کسب و کاره و نصفش سر و کله زدن با حواشی. این مشکل در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مستقل از دین و فرهنگشان وجود داره. نظریات اقتصادی هم ربط بین دین و فضای کسب و کار رونشون نمی دن.
جناب دکتر عباسی از اینکه به من دلداری و روحیه دادید ممنونم
جناب دکتر البته منظورم فقط خود دین نبود بلکه استفاده از متن های عربی گنگ و نامفهوم در قراردادها و قانون اساسی هم هست مثلا یک مورد که باعث شد سرم کلاه گشادی بره معامله ای بود که با آشنا انجام دادم با این فرض که فوقش اگه ملک رو گرون داده باشه فسخش می کنم خلاصه بعد از معامله فهمیدم که گرون فروخته ولی طرف زیر بار فسخ نرفت شکایت کردم فهمیدم توی متن چاپی این بند آمده:
کلیه خیارات ولو خیار غبن به استثناء خیار تدلیس از طرفین ساقط گردید!!
البته این بند تو همه قراردادها هست ولی خیلی راحت میتونستن با زبان قابل فهم فارسی اینو بنویسن تا منم متوجه میشدم که حق فسخ ندارم،به عبارت بهتر قانونی سرم کلاه رفت ،حالا میدونم که جاهایی که میخوان حق خوری کنن با زبون عربی غیر قابل فهم جلو میان،از اول هم همینطوری بوده
البته این را هم اضافه کنم که قبلا این بند به اینصورت بود:
"کلیه خیارات ولو خیار غبن به استثناء خیار تدلیس از طرفین اسقاط گردید"
من قبل از این معامله فکر میکردم خیار خوردنیست ولی بعد از کلاهی که به سرم رفت فهمیدم که خیار به معنی اختیار و حق هم میباشد!
جالب بود. نتیجۀ منطقی این است که قبل از خرید خانه به خیار و بادمجان توجه کافی داشته باشید.
این حقوقدانها همه جا اینطورند. من هیچوقت متن حقوقی را یدون چند فحش آبدار نخوانده ام. اینجا فحشها را به زبان لاتین می دهم.
سلام جناب دکتر
نظرتان راجع به این خبر چیست؟تحریم نفت در برابر غذا اگر اجرا شود آیا اقتصاد به سمت فروپاشی نمیرود؟
http://baztab.net/fa/print/21510/نفت-در-برابر-کالا-و-نفت-در-برابر-غذا،-دو-شوک-پیش-رو-برای-عید-مردم
_________________________________________________________________
ملکی که چند ماه پیش دویست میلیون قیمت کردم قبل از عید پرسیدم شده بود یک میلیارد و هشتصد
موز 7000 تومان
چغاله بادام 30000
توت فرنگی 9000
.....
جالبتر از همه نرخ تورم رسمی توسط بانک مرکزی 30 یا 40 درصد!!!!
جناب دکتر آیا هنوز معتقدید سیستم آماری ایران خوب کار می کند؟
آیا اینها و هزاران مثال دیگر دلیل محکمی مبنی بر خطا بودن آمارها یا دستکاری در آنها نیست؟چگونه با آمار و داده های غلط انتظار داریم درست تحلیل کنیم؟
سلام مهران
تحریم نفت در برابر غذا البته شرایط را بد و بدتر می کند. بدون تردید. ولی باز هم معتقدم که این با فروپاشی فرق دارد. اگر اقتصادهای کشورهای بلوک شرق در ابتدای دهۀ نود را دنبال کنی می بینی که اقتصادها می توانند خیلی خراب شوند ولی باز برگردند.
شاید مسئله به تعریف فروپاشی بر می گردد. من از فروپاشی عدم قابلیت ترمیم در زمانی مثل چند سال را برداشت می کنم.
در مورد آمارها هم نمی خواهم اصرار کنم بر درستی آمارها. مشاهدات شخصی بخش مهمی از شکل دهی به تصویر کلی را تشکیل می دهند ولی ارائۀ چند مشاهده را برای اثبات نادرستی همۀ آمارها کافی نمی بینم.
و ترجیح می دهم به اسم کوچک خطاب شوم. ساده است و راحت.
چشم حسین آقا
بازار خودرو که دست خود دولته راحت قیمت ها سه برابر شده. لوازم خانگی لوازم یدکی،دیگه بدبخت ترین و ذلیل ترینش سکه طلاست که از 600هزار رسیده به یک میلیون و چهارصد،یعنی هر کالایی از پارسال تا حالا حداقل 2 برابر شده مثالها زیادن، اینکه بانک مرکزی نرخ تورم را 30_40درصد اعلام میکند جای سوأل دارد باید شفاف توضیح دهد این نرخ را چطور محاسبه کرده ،یا اینکه مثل همیشه فرمولی وجود ندارد و ....
در مورد فروپاشی حق با شماست ،ممنون
مهران
در اینکه باید جزئیات بیشتری از آمار و اطلاعات منتشر باشد شکی نیست.
باز هم تاکید می کنم که قصد دفاع محکم از آمار موجود را ندارم و هر وقت که دلیلی برای اشتباه بودن آن ببینم می پذیرم. مثلاً آمار رشد اقتصادی که دولت اعلام می کند با آمار بودجۀ خانوار سازگار نیست و من چندان اعتمادی به آن ندارم. قبلاً در این مورد نوشته ام. ولی بسیاری از آمارهای منتشره را چندان خطا نمی بینم.
تورم بر مبنای افزایش قیمت کالاهایی است که در سبد مصرف خانوارها است. اتومبیل و سکه در سبد خرید بسیاری از خانوارها نیست. در نتیجه وزن آن در محاسبۀ تورم زیاد نیست.
سلام حسین آقا
قیمت خانه،رهن و اجاره،گوشت برنج نخود سیب زمینی،پیاز،عدس لوبیا ....رشد 2 تا 3 برابر داشته
بانک مرکزی اعلام کند کدام کالاها رشد 30_40 درصدی داشته اند تا برم بخرم،شاید از چشم ما پنهان مانده و فقط آقایان می دانند;))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی