آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

گذرنامۀ زنان: عِرض آنها و زحمت ایشان

يكشنبه, ۳ دی ۱۳۹۱، ۰۵:۴۹ ب.ظ

این ماجرای گذرنامۀ زنان ایرانی را که دنبال می کنید؟ زنان زیر چهل سال فقط با اجازۀ شوهر یا ولی می توانند از کشور خارج شوند. من درست متوجه نشدم چنین سیاستی چه هدفی را دنبال می کند. از گوشه و کنایه هایی که این طرف و آن طرف شنیده می شود می شود استنباط کرد که یک علت آن جلوگیری از خروج برخی از زنان به هدف کسب درآمد در ازای خدمات جنسی در کشورهای توریستی بوده است.

بد و خوب هدف زنان برای خروج از کشور و بد و خوب سیاست گذاری در این زمینه را می سپارم به متخصصان "بد و خوبی امور". آنچه برای من عجیب است این است که سیاستگذار فکر می کند می تواند از خروج این دسته از زنان جلوگیری کند بدون اینکه به هزینه های این قانون برای جامعه توجه کند. آنچه این سیاست ایجاد می کند افزایش تنش در میان خانواده هایی است که مشکل دارند، بدون اینکه قادر به تغییر رفتار زنانی باشد که هدف این سیاست هستند.

این سیاست برای آن گروه از زنان که مشکلی با شوهر و پدر خود ندارند و برای آن گروه از زنان که مشکل دارند ولی خارج رفتن را بخشی از حل مشکل خود نمی دانند، کاربرد ندارد. می ماند زنانی که با شوهران یا پدرانشان مشکل دارند و مایلند خروج از کشور را به عنوان راه حل بیازمایند.

این گروه هم دو دسته اند، گروهی که به دلایل معمولی مثل ادامۀ تحصیل مایل به خروج از کشورند. این سیاست بجز افزودن بر مشکلات این خانواده ها اثر دیگری ندارد. به عنوان نمونه دختری را در نظر بگیرید که می تواند برای ادامۀ تحصیل از کشور خارج شود ولی به دلیل اینکه پدرش مخالف است نمی تواند گذرنامه بگیرد. این دختر اگر بتواند، راههای پر هزینۀ دور زدن این قانون را امتحان خواهد کرد. کم ندیده ایم ازدواجهایی که برای رها شدن از نفوذ خانواده انجام می شود و پس از صرف هزینه های روانی و مادی زیاد به شکست می رسد. اگر هم نتواند به این راه حلها متوسل شود فرصتی را از دست می دهد و این معنایی جز ضرر برای فرد و جامعه ندارد.

دستۀ دوم گروهی از زنان هستند که به عقیدۀ سیاستگذاران به دلایل "غیر قابل قبول" مانند فروش خدمات جنسی به خارج سفر می کنند. بسیاری از افراد این گروه هم قادر به دور زدن قانون خواهند بود. اجازه نامۀ "ولی" مدرک قانونی غیر قابل دستیابی نیست و جعل آن، هر چند هزینه بر است، ولی چندان سخت نیست. در نهایت فرض کنید که این قانون مانع از خروج برخی از این گروه از زنان شود. اثری که این قانون خواهد داشت عرضۀ داخلی خدمات جنسی برای فروش در داخل، به جای عرضه در خارج، خواهد بود که باعث کاهش قیمت و افزایش مقدار تعادلی این خدمات خواهد شد.

در دهه های گذشته بزرگترین اتفاقی که در زندگی خانواده های ایرانی افتاده است افزایش سطح بهداشت خانواده و تحصیلات زنان بوده است. اتفاقی که به تبع آن به تدریج در حال افتادن است کسب درآمد توسط گروه بزرگی از زنان است. زنان حتی در جوامعی که تحصیلات و استقلال مالی چندانی نداشته اند توانسته اند به انحاء مختلف از حقوق خود دفاع کنند، چه برسد به ایران زمان حال که زنان تواناییهای مضاعف مالی و تحصیلی هم کسب کرده اند. قوانینی که حقوق زنان را به رسمیت نشناسند مصداق "عِرض خود می بری و زحمت ما [ایشان!] می داری" خواهند بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۰/۰۳
حسین عباسی

نظرات  (۸)

هر جور حساب میکنیم هیچ فایده ای برای زنان ما در این قانون نیست !!
جدای از مسائل فلسفی آزادی و جبر در جکومت داری ، به نظرم این نوع محدودیت ها بسیار مزحک و مسخره هستند. صد رحمت به برخی محدودیت های دیگه !!!
موافقم آستیان. این قانون بجز ضرر چیزی نخواهد داشت.
• علی : غیر از زنانی که به زور مورد تجاوز قرار میگیرن، اکثر سوءاستفاده های جنسی که زنها دچارش می شن ،مقصر خودشونن چون آنهایی که سبک سرانه رفتار میکنن و زیادی به خودشون مطمئن هستن و زیادی خوش برخوردند و با مردها خودمانی میشن از این قبیل اند. زن باید در اجتماع ، محل کار و ... با حجاب وبدون آرایش باشد و با رفتار متین، مودبانه و محکم (بدون نیش خند) با مردان برخورد داشته باشد. مطمئنا" به ندرت مردی جرأت و فکر سوءاستفاده از چنین زنانی به سرش بزند.
مستقل از درستی و نادرستی این نظر، ربطی بین آن و ادعایی که من کرده ام نمی بینم
۰۹ دی ۹۱ ، ۱۶:۵۷ گزاره‌ها » لینک‌های هفته (۱20)
[...] گذرنامه‌ی زنان: عِرض آن‌ها و زحمت ایشان (مجله‌ی اقتصادی IRPD ONLINE JOURNAL)   [...]
تا حالا که قاچاق انسان را رد می کردند. چه شد یکهو دلیل قانونگذاری شد!؟ بهانه ای بیش نیست....
در روزنامه خواندم مادری پسر همسایه را که روی دیوار می رفته و مزاحم دختر 13 ساله اش می شده، در حال ورود به زور به خانه اش چاقو زده است البته بعد او را بیمارستان برده و پسر مرده. همچنان خانواده پسر تقاضای قصاص دارند و حکم قتل غیر عمد یا دفاع مشروع (از ناموس) مادر مدام نقض می شود. اگر ناموس مهم بود، مدتها پیش دخترها و زنهایی که از خودشان دفاع می کردند آزاد می شدند و پسران محکوم...
البته بهانه است. هر چند قضیه چندان به قاچاق انسان مربوط نمی شود. اختیار و انتخاب زنان است که دارد می جزاندشان.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی