آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

چه کنیم با بازار ارز؟

پنجشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۱، ۰۷:۵۸ ب.ظ
امروز بعد از چندین روز که قیمت ارز از اخبار غایب بود، دوباره این قیمت در برخی سایتها اعلام شد (منظور ارز آزاد است، وگر نه قیمت ارز دولتی را روزی بیست بار اعلام می کنند). این قیمت، حدود 3300 تومان، البته بیشتر از چیزی است که بانک مرکزی آرزو داشت ببیند، هر چند از قیمتهایی که قبل از بسته شدن بازارها وجود داشت کمتر است. با توجه به ریسکهایی که خرید و فروش ارز در بازار دارد می توان تصور کرد که اگر شما ارزی داشته باشی ترجیح می دهی فعلاً نگاهش داری و اگر ارز بخواهی برای خریدش با مشکل مواجه شوی. این یعنی قیمت اعلام شده خیلی هم گویای شرایط بازار نیست.
در این شرایط نه می شود شرایط بازار را ارزیابی کرد و نه می شود در مورد آیندۀ آن چیزی گفت. تنها چیزی که می شود تکرار کرد این است که اگر دولت اجازه می داد ارز با نرخ ملایمی بالا برود این اتفاقات نمی افتاد. حالا هم نباید از ثبات نرخ ارز (اگر اتفاق بیافتد) خوشحال باشد. دولت می تواند مقدار مشخصی ارز را هر روزه در مرکز مبادلات ارز به قیمتی که قول داده بود، یعنی دو درصد زیر قیمت بازار، بفروشد. (الان این تفاوت قیمت خیلی زیاد شده است). این طوری حداقل اگر کسی ارز خواست می تواند بخرد و اگر کسی ارز داشت می تواند بفروشد.
بانک مرکزی ارز را پایین نگه می داشت تا قیمت کالاها (مثلاً کالاهای واسطه ای و ضروری) را پایین نگه دارد. (هر چند همه می دانیم این اتفاق نمی افتد و کالاهای وارداتی با ارز دولتی هم به قیمت ارز آزاد عرضه خواهند شد. ماجرای ارز برای موز را در همین وبلاگ دنبال کنید). شرایطی که الان ایجاد کرده، یعنی از بین بردن بازار ارز قطعاً بدتر از افزایش نرخ ارز است.
این هم که می گویند دولت عمداً ارز را گران کرد که پول دستش بیاید، نمی دانم تا چه حد درست است. ولی اگر چنین کاری کرده باشد قطعاً کار درستی است. باید این کار را خیلی زودتر و در یک فرایند تدریجی می کرد. (امیدوارم لازم نباشد در این وبلاگ توضیح دهم که کاهش قدرت خرید ما از کالاهای خارجی چیز مطلوبی نیست ولی چیزی است که واقعیات اقتصاد ما ایجاب می کند و اگر نپذیریمش بعداً به شکل بدتری خودنمایی می کند)
در ضمن همۀ کاسه کوسه ها را هم بر سر ارز نشکنیم. مگر ارز علت وضعیت کنونی بوده که حالا با کاهش قیمت آن بشود اوضاع را بهتر کرد؟
پس نوشت: وبلاگ حجت را دنبال کنید که دارد خوب اوضاع را دنبال می کند. نوشتۀ جواد را هم از دست ندهید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۷/۲۰
حسین عباسی

نظرات  (۳)

همان طور که گفتید :
"در ضمن همۀ کاسه کوسه ها را هم بر سر ارز نشکنیم. مگر ارز علت وضعیت کنونی بوده که حالا با کاهش قیمت آن بشود اوضاع را بهتر کرد؟"
از کدام " دست... " علت ها شروع کنیم ؟ من هم نمی دانم " اون " چی چیه ولی " تا اون نشه این نمیشه " ولی اگر شد زیبا میشه مثل این خواب و خیالی که کردم :
چهار راه استانبول
خیلی تمیز شده. با آن دلار های کاغذی-مجازی تمام ساختمان های اطراف را پاک کردند. یه سینما بود اول خیابان فردوسی ، یادت می آد؟ اونو دوباره باز کردندو فیلم "گنج قارون" را میده تا ملت دوباره هوس دلار نکنند. ساندویج فروشی ها دوباره خیلی پاکیزه راه افتا ده اند. می تونی مثل آدم بنشینی و لذت ببری ( لذت یه کم از حال گران تر است). از ماشین های بو گندو ، موتورهای پر سروصدا ،و آدم و آهن از-هشت-طرف-خیابان خبری نیست. چهار راه آرام است ، هوا دلپذیر ،سکوی بزرگی در میان چهار راه. آهسته آهسته کودکان خیابانی سابق با پوشاک زیبا و چهره های غذا خورده کتابی در دست با شادی کودکانه به سکو نزدیک و از پله های بالا می روند و ردیف می شوند. دختران شروع می کنند:
" تا اون نشه ، این نمیشه"
"اون چی چیه ، اون چی چیه ؟"
"نمی دونم ، نمی دونم"
"این چی چیه ، این چی چیه ؟"
"یه اقتصاد نازه، با زندگی می سازه"
"پولش شده طلایی، طلا حلقه می سازه"
"دلار فراری شده، ایران فراری سازه" ( ماشین ایتا لیایی!)
"بی کار دیگه نداریم، مادر کارخونه سازه"
" تورمش خوابیده، پدر شیرینی سازه"
با سپاس
ذهن خلاقی می خواهد ساختن چنین تصاویر شاعرانه ای از اقتصادیات که طبیعتاً اخمو و نا خوشایندند. ممنون نقره ساز گرامی.
۲۳ مهر ۹۱ ، ۱۳:۱۵ گزاره‌ها » لینک‌های هفته (۱۰9)
[...] چه کنیم با بازار ارز؟ (مجله‌ی اقتصادی IRPD ONLINE JOURNAL)    [...]

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی