آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

بازار متلاطم ارز

سه شنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۱، ۰۱:۲۰ ق.ظ
انگار اگر ما هر از چندی به سراغ ارز نرویم روزگارمان سر نمی شود. این بار به جای اینکه خودمان عرایض بفرماییم ارجاعتان می دهیم به عرایض بزرگان. روزنامۀ دنیای اقتصاد دوشنبه دوازده تیر گفت و گو و نوشته هایی داشت از سه استاد اقتصاد در مورد نرخ ارز.
هاشم پسران که برای اقتصاد خوانده ها نیاز به معرفی ندارد. استاد صاحب کرسی است در کمبریج و در مورد اقتصاد ایران هم بسیار کار کرده است. در مورد نرخ ارز می گوید تورم انباشته شده یعنی تفاوت نرخ تورم ایران و کشورهای طرف تجاری ایران است که سبب شده نرخ ارزی که دولت مد نظر دارد نتواند در بلند مدت امتداد داشته باشد. شما در اقتصاد کمتر جمله ای به قطعیت این جمله از زبان اقتصادانان مطرح بر می خورید: "من به عنوان فردی که زیاد با آمارهای اقتصادی کار کرده‌ام، قاطعانه می‌گویم که ظرف چند سال، قطعا این نظریه (برابری قدرت خرید) خودش را بر نرخ برابری ارز تحمل می‌کند." کل مطلب را اینجا بخوانید.
جواد صالحی هم برای همۀ اقتصاددانان ایرانی و بسیاری از تصمیم گیران اقتصادی نامی آشنا است. لبّ کلام جواد هم این است که هیچکدام از استدلالهایی که در دفاع از پایین نگاه داشتن نرز ارز می شود، با منطق اقتصادی قابل توجیه نیستند. همچنین اصرار بر نرخ ارز ارزان فقط به ضرر نیروی کار ایران است. مطلب جواد را هم اینجا بخوانید.
محمد رضا میر حسینی (همان م.م. خودمان!) را قبلاً معرفی کرده ام و مطالبی از او را اینجا گذاشته ام. استاد اقتصاد دانشگاه ایلینویز شمالی است. می گوید هر جوری حساب کنید این وضع بازار ارز با مهمترین هدف اعلام شدۀ همۀ سیاستگذاران ایران که عدالت باشد سازگاری ندارد. مطلب را اینجا بخوانید.
خلاصه اینکه هر جوری بالا و پایینش کنید، این نرخ ارز درست بشو نیست مگر اینکه سر به سرش نگذارید!
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۴/۱۳
حسین عباسی

نظرات  (۵)

اگر بخواهی سربسر ارز نگذارید باید کار وکاسبی تان را تعطیل بفرمائید ! اما خارج از این امور که در دست شما نیست ، تا وقتی که تصمیم گیران و تصمیم سازان در هر دو حالت بالا رفتن و پائین آمدن نرخ ارز منتفع می شوند (منتفع از خانواده غیر انتفاعی است مثلا دبیرستان غیرانتفاعی، یعنی مدرسه غیر دولتی که قصدش سود نیست من که علم غیب ندارم و نمی دانم پس قصدشان چیست ؟) در ارزی به همان لولا خواهد چرخید (انتفاعی اش لولا را چرب بفرمایند با روغن نسوز)
۱۶ تیر ۹۱ ، ۰۸:۱۹ عبدالکریم.اباد
برخلاف نظر اقای صالحی افزایش حقوق کارگر ایرانی ( بقول خودشان پانزده درصد که البته بیشتر از شش درصد نیست) منجربه تعادل هزینه ودرامد نمیگردد.براساس اماررسمی بانک مرکزی قدرت خرید اقشار کارگری (وشاید بقیه اقشار منهای فعالان بازار)ازابتدای انقلاب بیست برابرکمترشده است
اینکه هزینه و درآمد بسیاری از اقشار در ایران با هم نمی خواند متاسفانه درست است. رشد درآمدها در ایران بسیار کند است و این به تبع رشد کند اقتصادی است. سیاستهای حمایت از کارگران در قانون کار و ثابت نگاه داشتن نرخ ارز هم این وضع را بهبود نمی دهد که بدتر هم می کند.
البته من نمی دانم کدام آمار بانک مرکزی را می گویید ولی اطلاعاتی که من از آمار ایران دارم این را تائید نمی کند. قدرت خرید، یعنی درآمد بعد از کسر تورم افزایش داشته است، هر چند این افزایش خیلی زیاد نبوده است.
سلام آقای دکتر!
میشه در مورد تورم انباشته کمی بیشتر توضیح دهید. البته خوب خواهد بود یک مثال به زبان ریاضی ارایه نمایید.
تشکر از شما
سلام ضیا.
نوشتۀ جدید را در جواب به این سؤالت نوشتم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی