آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

از اقتصاد و اخلاق بنویسید

دوشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۱:۰۸ ق.ظ
این وبلاگ سه سال را پشت سر گذاشته و وارد چهارمین سال شده است. در این مدت به طور متوسط هر هفته نوشته ای منتشر شده است. استمرار نوشته ها را برای خودم موفقیت می دانم و امیدوارم بتوانم ادامه اش دهم. در مورد کیفیت نوشته ها من نمی توانم نظر بدهم.
سعی کرده ام حتی الامکان وارد موضوعات غیر اقتصادی نشوم. اگر هم موضوعی غیر اقتصادی مد نظر بوده، سعی کرده ام از دید اقتصادی به آن نگاه کنم. همین امر سبب شده است که خوانندگان تفننی و غیر جدی چندان سراغ این وبلاگ نیایند. گاهگاهی که عناوین نوشته ها از اتفاق "هیجانی" بوده است، تعداد بیننده ها ناگهان افزایش یافته است و لینک نوشته در "وبسایتهای عمومی" منتشر شده است. این را برای خودم هشداری قلمداد کرده ام، نه به دلیل اینکه از تعداد بیشتر بیننده بدم می آید بلکه به این دلیل که کیفیت خواننده ها را به کمیت آنها ترجیح می دهم. (درست بر خلاف اقتصاد بازار که تعداد بیشتر متقاضی بیانگر ارزشمند بودن کالای تولیدی است، در مورد نوشته هایم به گزیده خوانی معتقدم. شاید روزی دربارۀ این موضوع بخصوص ربط آن با اقتصاد ادبیات بیشتر بنویسم)
در این نوشته می خواهم از خوانندگان تقاضا کنم مطلب بنویسند، مطلبی در مورد "اقتصاد و اخلاق". روزنامۀ دنیای اقتصاد نوشته هایی از اساتیدی گرانقدر در این مورد چاپ می کند و بهانۀ شروع آن هم اقدام رفتگر بجنوردی بوده است در بازگرداندن کیف گمشدۀ فردی. نوشتۀ دکتر مشایخی، دکتر نجفی، دکتر غنی نژاد، و مهندس آخوندی، در دنیای اقتصاد را بخوانید. نوشته های بیشتر هم در راه است.
شخصاً نوشتن در مورد اخلاق و اقتصاد را بسیار مشکل می دانم. دانش، تجربه و بسیار بیش از آن لازم است تا بتوان چیزی گفت که به گفتنش بیارزد.
مشکل این است که اقتصاد در ایران بیش از حد با گزاره های اخلاقی، احساسی و غیر علمی مخلوط شده است و هر نکته ای که با محتوای اخلاقی گفته شود به سرعت از حوزۀ اقتصاد خارج می شود. مطالب اخیر در بارۀ افغانها در ایران هم نمونه اش. درست است که نتایج سیاستهای اقتصادی باعث بهبود یا پس رفت وضع زندگی افراد می شود ولی این امر مجوز نمی شود برای فرا رفتن از اصول اقتصادی و پیش کشیدن نکاتی که فقط برای مجادله و کوبیدن حریف کاربرد دارد.
با وجود همۀ این مسائل شخصاً از خواندن مطالبی که بتواند کمی مرز اقتصاد و اخلاق را روشن کند لذت می برم. اگر مایلید در این مورد مطلبی بنویسید، خوشحال می شوم بگذارمش اینجا. در بخش نظرات بنویسید یا برایم ایمیل کنید و من بعداً منتقلشان می کنم به بخش نوشته ها. شاید مجموعه ای گرد آید که آموزنده باشد برای من و خوانندگان.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۲/۲۵
حسین عباسی

نظرات  (۱۲)

تبریک صمیمانه برای سه سالگی وبلاگت حسین جان. در این سه سال یادداشتهای خوب تو بسیار مفید و آموزنده بوده اند.
تبریک میگم بخاطر همتی که دارید و همچنین بابت مطالب بسیار خوب و باکیفیتی که مینویسید. وبلاگ شما یکی از معدود وبلاگهای اقتصادی (فارسی) است که دائماً مطالب جدید و مفید و قابل تامل برای خواندن دارد. تعریف و تمجید نمیکنم. تشویق و قدردانی میکنم . اینکه برای وبلاگ نویسی حساب و کتاب و به قول معروف استراتزی دارید آموزنده است.
دست مریزاد
حسین عزیز. تبریک. امیدوارم وبلاگت پایدار باشد و در حال پیشرفت. وبلاگت، هم نوشته‌های اصلی و هم مباحثات و مجادلات، همه خواندنی و آموزنده است (برای من حداقل). نثر و سبک نوشتار کاملا متمایز و برای من بسیار لذت‌بخش است. دقیق و سخت‌گیر است و هم راحت و شاد.
این پیشنهاد آخر خیلی بجا است. نوشته آقای دکتر غنی‌نژاد برایم بسیار جالب بود ولی راستش به نظرم کمی از مخلوط شدنی که در بالا گفتی در نوشته دکتر غنی‌نژاد عزیز هم بود و بخاطر همین بخصوص برای رفع ابهاماتم، از پیشنهادت بسیار استقبال می‌کنم.
سلام
آقا تولد وبلاگتون مبارک. هر چند ما متخصص اقتصاد محسوب نمیشیم و عملا جزء مراجعینی محسوب می شویم که "هشدار" قلمداد می شوند، اما به طور معمول مطالبتون رو دنبال می کنیم و لذت می بریم. (مصداق آش کشک خاله ). نه تنها بحث اقتصاد و اخلاق (هم" اخلاق اقتصادی" و هم "اقتصاد اخلاقی") خیلی می تونه جالب باشه بلکه ورود به هر رشته ای از دیدگاه اخلاق می تونه جالب باشه. در اینصورت کسانی که تخصصی در باب اخلاق هم دارند می توانند وارد بحث شوند. و یک پیشنهاد: به همین نسبت که می خواهی اقتصاد و اخلاق رو به هم وصل کنی، بد نیست سایر علوم رو هم از دیدگاه اقتصادی نقد کنی. مثل همین مقاله اقتصاد بهداشت. محض نمونه اقتصاد صنعت، اقتصاد کشاورزی، و دهها اقتصاد دیگه که می تونه بحث بشه.
باز هم ممنون و تبریک
سالروز انتشار وبلاگتان مبارک . در اقیانوسی زندگی می کنیم که کشتی ما هم متاثر از امواج این اقیانوس است . هیچ مبحثی و تخصصی بی تاثیر از دیگر مباحث و تخصص ها نیست . چه بهتر از تاثیر سایر مطالب در اقتصاد ، به اندازه سهم خود و در حد توان در وبلاگ شما هم مطرح شود. اقتصاد از همه چیز تاثیر می پذیرد از بارش برف و باران تا عطسه یک سیاستمدار. و این سیاست دو پدرو دو مادر دار (بقول قدیمی ها بی پدر مادر !) بیشترین تاثیر را بر اقتصاد دارد.
سلام دوست عزیز
در ابتدا تشکر اززحمات شما در این سایت و در ادامه دو انتقاد.
اولا حجم نوشته های این وبی=سایت اومده پایین و در همه تحملات این روزهای ایران شما خنثی عمل میکنید.
دوما آدرس ایمیل شما مشخص نیست و این نقص بزرگی است.
امیدوارم حد اقل از مقالات سایتهای دیگر هم در این سایت بهره ببریم تا سایت شما هر روز پویا تر باشد .
در انتها از شما خواهشمندم نوشته آقای محمد مطهری رو راجع به حادثه خرمدره و مو شکافی جریان در امتداد مقالات اخلاقی خود در این وبلاگ قرار دهید.
با تشکر
آقای احمد زاده عزیز
ممنون از نظرت و انتقادت. انتقاد اول وارد است و تنها دلیل آن مشغلۀ زیاد است و سفر که البته عذر قابل قبولی نیست.
ایمیل وبلاگ در سمت چپ صفحه جایی که وبلاگ را معرفی کرده ام هست
من به برخی سایتها لینک داده ام ولی از گذاشتن مقالات سایرین در این وبلاگ معذورم. این وبلاگ قرار نیست وبلاگ جامعی باشد که همۀ زمینه ها را پوشش دهد. سایتهای دیگری هستند که بهتر از من این کار را می کنند.
بعلاوه من از ورود به عرصه های دیگر پرهیز می کنم. مثلاً حادثۀ خرمدره بیشتر پدیده ای اجتماعی است که قطعاً جامعه شناسان بهتر از من می توانند به آن بپردازند.
سروش عزیز
ممنون. اقتصاد از عرصه های دیگر تاثیر می پذیرد و بر آنها تاثیر می گذارد. ولی سعی من این بوده که از مخلوط کردن قضایا بپرهیزم مگر اینکه مطلبی قوی در ارتباط اقتصاد و سایر رشته ها پیدا کنم که البته خیلی اتفاق نمی افتد.
آقا رضا
ممنون. ورود اخلاق به اقتصاد (اقتصاد اخلاقی یا اخلاق اقتصادی) بیش از آنچه می تواند روشنگر باشد، گمراه کننده و مشکل زا است. لذا ورود به آن باید خیلی محدود و با دقت باشد. اقتصاد بهداشت یا صنعت یا کشاورزی رشته های شناخته شده ای هستند و از نظریه های اقتصادی تبعیت می کنند. ورود اخلاق به اقتصاد پیچیده تر از این حرفها است.
ممنون مرتضی
ممنون نیما
اینکه مطلب دکتر غنی نژاد هم فارغ از ابهام نیست دقیقاً نشاندهندۀ پیچیدگی موضوع است.
ممنون علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی