آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

پاسخ دکتر غنی نژاد به نظرات نوشتۀ افغانها در ایران

سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۵۲ ق.ظ
در تماسی که با دکتر موسی غنی نژاد داشتم از ایشان خواستم اگر مایلند پاسخی به نظرات نوشتۀ هفتۀ قبل در مورد حضور مهاجران افغان در ایران بنویسند. لطف کردند و مطلب کوتاه زیر را فرستاند.
سپاسگزار ایشان هستم.
"تاکید من در آن یادداشت این بود که حتی اگر اتهامات نابجایی که به افغانها در باره امنیت اجتماعی ومشکل اشتغال می زنند درست باشد بازهم نقض حقوق انسانی افغانها توجیه اخلاقی و حقوقی ندارد. نقض حقوق فردی با اتهام جمعی کردار به یادگار مانده از فرهنگ قبیله ای هزاران سال پیش است وبا اندیشه امروزی که مبتنی بر حقوق فردی است نا سازگار است. در دنیای امروزی هیچکس را به خاطر گناه دیگری ، هرچند برادر ، همکیش یا هموطن وی باشد مجازات نمی کنند آنهم مجازاتی بدون محاکمه. مشکل دیگری که برخی از دوستان دارند بی توجهی به منطق اقتصادی و نفی آن است بدون اینکه به خود زحمت بدهند که در آن قدری مداقه کنند. بعلاوه این دوستان که حساسیت زیادی نسبت به مسائل انسانی دارند باید توجه کنند که افغانها مانند ما ایرانیها انسان هستند و نباید از آنها به عنوان ابزار سخن گفت و اخراج آنها را وسیله افزایش اشتغال یا افزایش دستمزدها تلقی کرد کاری که مهاجر ستیزان و راستگرایان افراطی در کشورهای پیشرفته میکنند."
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۲/۱۹
حسین عباسی

نظرات  (۱۱)

شما که از نزدیک با دکتر غنی نژاد در ارتباط هستید می توانید از ایشان سوال بفرمایید که چرا ایشان به مانند دکتر طبیبیان سایتی یا به مانند دیگر اساتید علوم انسانی اکانت فیس بوکی به راه نمی اندازند که ما علاقه مندان ایشان هم بتوانیم از نزدیک با نظرات و دیدگاه هایشان در ارتباط باشیم.
متاسفانه سایت رستاک یکی از دریچه های ارتباطی ما با این اساتید هم مدت هاست دیگر از کار افتاده است.
سلام سالار
من از نزدیک با دکتر غنی نژاد در ارتباط نیستم. از طریق ایمیل با ایشان تماس گرفتم و جواب گرفتم. پیغام شما را برایشان ای میل می کنم.
احتمالاً از طریق روزنامۀ دنیای اقتصاد می توانید با ایشان تماس بگیرید. نوشته هایشان هم در روزنامه و بسیاری از مجلات چاپ می شود.
سلام جناب عباسی!
من یک افغانی هستم که وبلاگ های اقتصادی دوستان ایرانی و خصوصن چای داغ را بصورت منظم دنبال میکنم. مطلب دکتر غنی نژاد را در همان روز که در دنیای اقتصاد نشر شد، خواندم و از طریق فیس بوک با دوستانم شریک نمودم. تحلیل دکتر غنی نژاد واقعن زیبا و علمی بود.
در نظریات داده شده در پست قبلی، یافتم که شما با یکی از خوانندگان، پیرامون ارزش پول افغانی بحث داشته اید. ولی من که در کابل زندگی میکنم، حدسم اینست که در شرایط کنونی ارزش افغانی، یک ارزش تصنعی بوده و از طریق پمپ کردن دالر به بازار پول ارزشش را حفظ میکند. قدرت خرید آن سال به سال کاهش روبه کاهش است. هدف اصلی آن کمک به مستهلکین است و در حالیکه تولید کنندگان شکایت زیاد دارند.
وبلاگ شما را بطور منظم دنبال خواهم کرد. امتیاز وبلاگ شما این است که شما نظرات خوانندگان را جدی میگیرید و با آنها تبادل نظر مینمایید.
بهروز و موفق باشید.
۱۹ ارديبهشت ۹۱ ، ۱۷:۰۵ عبالکریم. اباد
درتعجبم که اقای دکتر شرایط ایران رامشابه کشورهای پیشرفته میدانند
اقتصاد این کشورها درونزا است اقتصادایران مصرفی است
آنچه من از انتهای مطلب ایشان برداشت می کنم این است که مشکل با مهاجران در کشورهای پیشرفته هم وجود دارد و مشکل توسط افراطی ها ایجاد می شود. توصیه این است که ما چنین کاری را نکنیم.
تجربۀ شخصی من هم این را نشان می دهد که مشکل با مهاجران کمتر در میان اقشار تحصیلکرده وجود دارد.
تقسیم اقتصادهای به درونزا و مصرفی را هم درست متوجه نشدم.
دوست گرامی
ممنون از اطلاعاتت. برخی اطلاعات اقتصادی را از طریق روزنامه های افغانستان دنبال می کنم ولی اطلاعاتم کامل نیست و نمی توانم در این مورد نظری بدهم.
احتمالاً دیده ای که در این وبلاگ به کرات با افزایش قدرت پول داخلی با تزریق دلار در ایران مخالفت کرده ام. اگر چنین پدیده ای در افغانستان باشد در آینده با مشکل مواجه خواهید شد. البته چنین پدیده ای به نفع صادرکنندکان به افغانستان است ولی به ضرر تولید در افغانستان.
اگر اطلاعاتی در این باره داری و مایلی مطلبی در موردش بنویسی خوشحال می شود مطلبت را بگذارم اینجا.
ببخشید جناب آباد یعنی ما بواسطه عقب ماندگی اقتصادی باید در انسانیت هم عقب باشیم؟ و آنها بواسطه ثروتشان می توانند انسان تر باشند؟؟؟؟ حرف از انسانیت است!
۲۰ ارديبهشت ۹۱ ، ۰۷:۳۹ عبالکریم. اباد
کشورهای پیشرفته نیازمند کارمهاجران هستند ازسرلطف وانسان دوستی این کارانمیکنند همین حالا که به مضیقه افتاده اند مشکل رابه گردن مهاجران می اندازند منتهی توجیه اقتصادی ندارند اختلافات فرهنگی رابزرگنمایی میکنند. ایا اقتصاد ما کارو ارزش افزوده و....
ایجاد میکند؟
درمورد انسانیت علی عزیز
لازمه دیگردوستی دردرجه اول خوددوستی است. این شعارایده ال(ایثار) نشان خودازاری است ونه دیگردوستی
آقای عبدالکریم
به نظر می آید که شما هم خودتان را زیاد دوست ندارید، بلکه فقط قصد نادیده گرفتن یک حقیقت به این روشنی را دارید!
سلام و احترام
لطفا به بنده یک میل خالی بزنید از شما یک سوال دارم میسمی
سلام جناب میسمی
سؤالتان را به آدرس irpdonline در جی میل بفرستید (این آدرس در بخش معرفی وبلاگ در سمت چپ در بالای صفحه هست)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی