آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

موز نخوریم؟! استغفرالله

پنجشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۰، ۰۲:۴۸ ق.ظ
این خبر کوتاه در گوشۀ صفحۀ پنج روزنامۀ شرق یک شنبه 16 بهمن چاپ شده بود:
"فارس: رییس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران از تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان موز خبر داد که قیمت را در زمان عید و یکی، دو ماه بعد از آن به کیلویی 1400 تومان کاهش می‌دهد."
قبلاً آمار واردات کالاها و اقلام عمدۀ وارداتی را داده بودم. موز با 300 میلیون دلار از اقلام عمدۀ وارداتی است. این روزها که دلار دولتی 1220 تومان است و دلار آزاد 1850 تومان، اختصاص ارز دولتی معادل می شود با 630 تومان رانت در هر دلار، یا حدود 200 میلیارد تومان رانت خالص. (نگویید موز را به همان قیمت سابق می فروشند که حسابی بهتان می خنددند.)
از همین جا معلوم است که وارد کنندگان موز حسابی پر زورند که در میانۀ بگیر و ببند بازار ارز، از همین الان برای زمان عید و یکی دو ماه بعد از آن (و البته خدا بزرگ است، دنیا را چه دیدی شاید چند ماه بعد از آن و بعد از آن و ...) ارز دولتی خود را تضمین می کنند. [هر چه فکر می کنم که وارد کنندۀ عزیز چه توجیهی برای لزوم واردات موز آورده، فکرم به جایی قد نمی دهد. احتمالاً رفته دفتر مسئول عزیز و "اشاره" کرده به سبد میوۀ روی میز و گفته العاقل یکفیه الاشاره!] چند وقت پیش هم یکی از وارد کنندگان "پر زور" هشدار داده بود که اگر ارز گران شود در ایران قحطی می افتد. همینجاها است که می توان جستجو کرد افرادی را که با افزایش رسمی نرخ ارز مخالف بوده اند و الان در بازار دوگانۀ موجود سعی می کنند به هر نحوی شده سهمی از ارز دولتی بگیرند.
آنهایی که اقتصاد سیاسی توسعه کار می کنند مهمترین مانع اصلاحات اقتصادی را گروههایی می دانند که در حفظ وضع ناکارآمد موجود منافع دارند. مثال از این واضح تر می خواهید. اگر ارز آزاد شده بود رئیس اتحادیۀ محصولات کشاورزی به جای اینکه برود از خارج موز وارد کند مجبور بود برود از ورامین سیب بخرد و به بازار ببرد. که البته واردات موز هم نانش بیشتر است و هم روغنش چربتر. پس اگر لازم باشد سبیلها چرب خواهد شد تا ارز لازم به قیمت دولتی فراهم شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۱/۲۰
حسین عباسی

نظرات  (۶)

چه اسم بی مسمایی دارد. باید اسمش را بگذارند رییس مافیای واردکنندگان موز. یا حداقل رییس اتحادیه محصول موز کشورهای دوست و برادر.
باهاش در بیفت. اگه بهت موز داد بخوری!!
یکی ، دو سال پیش نماینده مجلس گفت چهار نفر انحصار موز را در اختیار دارند قبل از اینکه پوست موز زیزپاش بیاندازند ، موز به دهان گرفت . بعد سیما ( منظورم تلویزیون است نه سیما خانم ) گفت که موز از خیار وطنی ارزانتر است ( نمی دانم پول این ضد تبلیغ را ار مصرف کنندگان موز گرفت یا خیار. شاید هم از هر دوتایشان ! )
الان واردات موز انحصارا در اختیار آقای ارجمندی است ایشان با پس زدن سایر رقبا یکه تاز میدان موز در ایران هستند نیازی هم به ارز ندارند مبادله کالا به کالا می کنند سیب به امارات می فرستند موز وارد می کنند یعنی به جای اینکه دلار ناشی از صادرات رو با قیمت دولتی (البته تبدیل شده به ریال) 1226 تومان دریافت کنند و به جاش با دلار آزاد 1900 تومانی اقدام به واردات موز کنند این روش رو جایگزین کردن وگرنه قیمت واقعی موز با این دلار 2500 تومان به فروش می رسید
جناب معین
خبر منتشره غیر از این می گوید. صراحتاً می گوید که ارز ارزان برای واردات موز اختصاص داده شده است.
من وارد کننده و صادر کننده نیستم ولی بر مبنای اصول اقتصادی آنچه شما می گویی خیلی بعید است. مگر اینکه قیمت دو کالا بعد از در نظر گرفتن نرخ ارز یکسان باشد. در غیر این صورت یکی از طرفین با این کار مخالفت خواهد کرد. با تغییرات گسترده ای هم که در نرخ ارز مشاهده می شود، تساوی قیمتها تقریباً غیر ممکن است.
بعلاوه شما مشکل دیگری هم به مسئله افزودی که انحصار است.
۲۵ اسفند ۹۰ ، ۰۵:۴۳ ارز، ارز، باز هم ارز « مجلۀ اقتصادی (IRPD ONLINE JOURNAL)
[...] 1550 تومان فروخته شود، و اصلاً به روی مبارک نیاورند که همین یک ماه پیش بود که قسم حضرت عباس می خوردند که اگر ارز دولتی بهشان بدهند [...]

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی