آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

افسانۀ ارزش پول ملی

دوشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۰، ۰۸:۲۴ ب.ظ

در این وبلاگ به کرات از افزایش قیمت ارز دفاع کرده ام. مایلم باز هم این کار بکنم.

این روزها دلار دارد گران می شود. وبلاگها و سایتها هم پر است از گزارش لحظه به لحظۀ "سقوط آزاد" ریال یا "کاهش شدید ارزش پول ملی". بعضی ها هم می گردند در لغتنامه ها تا ببینند می توانند مترادف غلیظ تری برای "فاجعه" و "بن بست اقتصادی" برای توصیف وضعیت کنند. گروهی هم بانک مرکزی را هدف گرفته اند و از طعنه گرفته تا فحش را بر او می بارند.

کیست که شکی داشته باشد در اینکه بالا بودن ارزش پول ملی خوب است. هیچکس بدش نمی آید صد تومان بدهد و یک دلار بگیرد. این طوری می شود با حقوق یک ماه رفت همۀ اروپا را مثل آقاها (یا آقا زاده ها) گشت و خوش گذراند.

مشکل اینجا است که اقتصاد ما اقتصادی نیست که دلار صد تومان یا هزار تومان یا حتی دو هزار تومان را تولید بکند. مگر ما در طول سی چهل سال گذشته سالی ده درصد رشد اقتصادی داشته ایم که حالا می خواهیم دلارمان صد تومان و هزار تومان باشد؟ نفت را از زمین بیرون می کشیم و می فروشیم و دلارش را می فروشیم هزار تومان. این کار با هیچ منطق اقتصادی نمی خواند.

ارزشمند بودن پول ملی مثل داشتن مدرک مثلاً پزشکی است. کیست که از داشتن مدرک بدش بیاید. هر چه بالاتر بهتر. فوق تخصص بهتر از تخصص. مشکل اینجا است که این مدرک جعلی است. طرف نه دانشگاه رفته و نه به قول علما دود چراغ خورده که حالا ادعای تخصص کند.

افزایش اخیر قیمت دلار مثل برملا شدن تقلب در مدرک است. البته این اتفاق با نوسان و التهاب همراه است. اقتصاد به دلار ارزان معتاد شده و حالا باید تب و لرز ترک اعتیاد را تحمل کند. اگر بانک مرکزی از ابتدا اجازه می داد قیمت دلار مثلاً با تورم افزایش می یافت، الان این مشکلات را نمی داشتیم. حالا هم امیدوارم بانک مرکزی به این التهابات با بگیر و ببند جواب ندهد و با ریختن ارز در بازار ارزها را هدر ندهد. خیلی شفاف اعلام کند اجازه خواهد داد بازار خودش قیمت را پیدا کند. اینطوری از مشکلات بزرگتر جلوگیری خواهد شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۰/۱۲
حسین عباسی

نظرات  (۷)

کو گوش شنوا. به قول یکی رانت ٥٩ درصدى بر تمام مقربان خزانه مبارک باد!
سلام. من کارشناس نیستم پس نظری درباره آنچه گفته اید نمی دهم. ... آنچه برای من مهم است این است که بخشی از هزینه زندگی و تحصیل من و همسرم در بیرون از ایران از اجاره آپارتمان کوچکی به دست می آید که در ایران داشتیم. ماهی پانصد دلار بود ولی به هر حال کمکی بود. حال همین رقم دارد نزدیک می شود به دویست و پنجاه دلار. یعنی زندگی برای ما به شدت سخت تر خواهد شد.
سلام علی
شکی نیست که افزایش قیمت دلار برای افرادی مشکل ایجاد می کند. متاسفانه دانشجویان خارج از کشور از این جمله اند. کلاً افرادی که با درآمد داخل ازخارج از کشور کالا یا خدمات می خرند (وارد کننده ها، مصرف کنندۀ کالاهای خارجی، و مصرف کنندگان خدمات خارجی مثل شما) دچار مشکل می شوند. ولی در نظر بگیرید که از آن پانصد دلار چیزی نزدیک به سیصد چهارصد دلارش سوبسید ارزی بود که دولت با ارزان نگه داشتن نرخ ارز می داد.
ده سال پیش وقتی که من از کشور خارج شدم، اجارۀ یک آپارتمان کوچک حتی صد دلار هم نمی شد. برای اینکه بتوانی پول اولیه را با خودت ببری می بایستی برای چند سال پس انداز می کردی. تحصیل در خارج هم فقط در صورتی ممکن بود که یا خیلی پولدار بودی یا کار دانشجویی داشتی که هزینه هایت را تامین کند.
حسین جان سلام. سپاس از پاسخت.
راستش ما هم نزدیک دوازده سال کار کرده بودیم و پس انداز کمی هم داشتیم وگرنه اصلا امکان پذیر نبود این کاری که کرده ایم. به هر حال ناچاریم ادامه بدهیم بی توجه به قیمت ارز در ایران.
برای این مباحث اقتصادی، آیا کتابی هست (ترجیحا به انگلیسی) برای آدمی که رشته اش این نیست؟ اینکه من بفهمم مثلا نقش بانک واقعا چیست و یا قیمت ارز چگونه تعیین می شود یا بحران مالی اروپا در یونان چرا به وجود آمد و چه طور جلویش را می خواهند بگیرند؟ راستش من هیچ چیزی در این موارد نمی دانم ولی می دانم کاستی بسیار بزرگی است. راهی هست برای جبران کردن اش؟
سپاس.
سلام علی عزیز
ادامه بده که به زحماتش می ارزد.
ندانستن چیزی که رشتۀ تحصیلی ات نیست، کاستی نیست بلکه نشان میدهد که به اصل تخصص باور داری. اگر مایلی اقتصاد را دنبال کنی به عنوان یک سرگرمی به آن نگاه کن. هم لذتش بیشتر است و هم دردسرش کمتر.
در مورد منابع هم راستش یک کتاب خاص رو نمی شناسم که همۀ این موارد رو توضیح بدهد. اصول حاکم بر همۀ اینها رو می توانی در هر کتاب اصول اقتصاد خرد و اقتصاد کلان پیدا کنی. تطبیق این اصول با مواردی که اتفاق می افتد مهم است. شخصاً دیدن وبلاگ گری بکر و. ریچارد پوزنر رو به همه توصیه می کنم. این وبلاگ رو ایده آل تحلیل اقتصادی می دونم. در مورد همۀ مسائلی که گفتی می تونی مطالبی در این وبلاگ پیدا کنی.
http://www.becker-posner-blog.com/
ممنون حسین عزیز. پیروز باشی.
۲۴ دی ۹۰ ، ۲۲:۴۳ گزاره‌ها » لینک‌های هفته (۷2)
[...] افسانۀ ارزش پول ملی (مجلۀ اقتصادی IRPD ONLINE JOURNAL) [...]

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی