آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

اختلاس سالانه 17000 میلیارد تومانی

چهارشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۰، ۰۳:۲۴ ق.ظ

روز سه شنبه جلسۀ ویژۀ پول واعتبار تشکیل شد تا به دو موضوع مهم رسیدگی کند. یکی اختلاس سه هزار میلیارد تومانی (در واقع اختلاس هزار و هشتصد میلیاردی) و دیگری اصلاح بستۀ پولی (در واقع اصلاح نرخ بهره).

حساب کردن اینکه کدام یک در اولویت است چندان سخت نیست.

اختلاس سه هزار میلیاردی در واقع هزار و هشتصد میلیاردی است به این دلیل که مابقی آن قانونی بوده و وثیقۀ لازم گرفته شده است. در نهایت هم به این دلیل که اختلاس کننده دارائیهای زیادی دارد که قابل نقد کردن است مبالغ از دست رفته بسیار کمتر از این مبلغ خواهد بود که فعلاً از آن می گذریم.

در طرف دیگر نرخ بهره است. بگذارید یک حساب و کتاب سادۀ سر انگشتی بکنیم. این حساب و کتاب البته دقیق نیست ولی برای رساندن مطلب کافی است. نماگرهای اقتصادی منتشره توسط بانک مرکزی نشان می دهد که در انتهای شهریور 1389 سیستم بانکی 282 هزار میلیارد تومان از بخشهای دولتی و خصوصی طلب داشته است. به عبارت دیگر این مبلغ وام داده شده توسط بانکها با نرخ بهرۀ رسمی است. برای اینکه مبلغ تقریبی در انتهای شهریور 1390 را بدست بیاوریم کافی است نرخ رشد معمول را اعمال کنیم. من نرخ رشد 20 درصد را اعمال کردم که تقریباً معادل رشد متوسط در شش ماه اول سال 1389 نسبت به ماههای مشابه سال 1388 است. به این ترتیب برای شهریور سال 1390 رقم 339 هزار میلیارد تومان بدست می آید. نرخ بهرۀ دولتی حدود 12 درصد و نرخ تورم در حدود 17 درصد اعلام شده است. این یعنی نرخ بهرۀ حقیقی منهای 5 درصد. یعنی وقتی بانک به کسی وام می دهد این فرد بدون هیچ زحمتی پنج درصد سود بدست می آورد. این سود در واقع بادآورده ترین سودی است که می توان تصور کرد. پنج درصد وامهای پرداخت شده توسط بانکها می شود رقمی در حدود 17 هزار میلیارد تومان. یعنی در حدود 9 برابر مبلغ اختلاس شده. و لازم به یادآوری است که این رقم "هر ساله" دارد عملاً اختلاس می شود.

اعضای محترم شورای پول و اعتبار: اختلاس 1800 میلیاردی را ول کنید و بچسبید به اختلاس سالانۀ 17000 میلیارد تومانی.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۷/۱۳
حسین عباسی

نظرات  (۶)

آنچه من از یادداشت شما برداشت کردم این است که اثرات مخرب سیاستهای اقتصادی غالباً بزرگتر از حجم دزدی ها و اختلاس هاست. علاوه بر اینکه غالباً دلیل اصلی اختلاس ها همان سیاست های اقتصادی است. قطعاً صحیح است و نکته ارزشمندی را یادآوری کرده اید
وقتی در حال خواندن یادداشت شما بودم به یاد چند سال پیش افتادم و وامی که از بانک ملت گرفتم. البته مبلغ وام خیلی کم بود. (9 ملیون تومان ارزش این حرفها را ندارد ) برای اینکه وام دوازده درصدی بگیرم مجبورم کردند معادل مبلغ وام را به مدت شش ماه در حساب نگهداری کنم . برای این کار مجبور شدم از یک بانک (مثلا خصوصی ) یک وام با بهره بیست و چند درصد بگیرم و شش ماهه برگردانم. خلاصه بعد از شش ماه که نوبت دریافت وام شد دو سه ماهی رفت و آمد کردم تا وام را دریافت کردم. بعد از دریافت وام باز هم رئیس بانک می گفت باید مقداری از مبلغ وام را به عنوان سپرده اجباری در بانک نگهداری کنم. خلاصه اینکه بهره ای که پرداخت کردم خیلی بیشتر از دوازده درصد شد. با هزینه فرصتش که حساب میکنم از صد درصد هم بیشتر شد.
منظورم این نیست که حرف شما درست نیست . منظور اینکه هزینه های جانبی هم قابل ملاحظه است. البته شاید بانک ها در شرایط بهبود اوضاع ( وقتی که وام دادن برایشان به صرفه باشد) قادر به حذف این هزینه ها خواهد بود.
مرتضی
اتفاقاً نکتۀ خوبی را ذکر کردی. همۀ ما بارها در چنین شرایطی قرار داشته ایم. نرخ بهرۀ پایین به معنای این نیست که پول با این نرخ بهره به دست مصرف کننده می رسد. هزار جور هزینۀ مشروع و نامشروع باید پرداخت شود که وامی گرفته شود. این یعنی تنها دلیل طرفداران نرخ بهرۀ پایین که کمک کردن به مردم و پایین آوردن هزینه های تولید برای تولید کنندگان است هم چندان محلی از اعراب ندارد. بخشی از آن اختلاس 17000 میلیارد تومانی قسمت از ما بهتران می شود و بخشی دیگر به همراه بخشی غیر قابل محاسبه از منابع جامعه (مثل هزینۀ فرصت شما) هدر می رود و نصیب هیچ کس نمی شود.
۱۶ مهر ۹۰ ، ۱۰:۱۴ گزاره‌ها » لینک‌های هفته (۵8)
[...] اختلاس سالانه ۱۷۰۰۰ میلیارد تومانی (خیلی حرف حساب!) (مجلۀ اقتصادی IRPD ONLINE JOURNAL) پست‌های مشابهلینک‌های هفته (۵7) لینک‌های هفته (۵6) لینک‌های هفته (۵5) Categories: اقتصاد, رایانه, فناوری اطلاعات, مدیریت و مهندسی صنایع, مشاوره مدیریت, کار حرفه‌ای Tags: لینک‌های هفته دیدگاه ها (0) بازتاب ها (0) دیدگاهتان را بنویسید بازتاب [...]
خیلی یادداشت خوب و به موقعی بود.
برادر عزیز، اونطرف دنیا نشسته اید و با یک حساب دو دو تا 4 تا دارید اقتصاد یک مملکت رو می برید زیر سوال؟ برادر من حتما حکمتی در این هست که علما و دانشمندان شورای پول و اعتبار که همگی از نخبگان اقتصادی هستند و در داخل این مملکت زندگی می کنند، این مسئله ساده ریاضی به ذهنشان نمیرسد. مثلا شاید عواملی مثل تغییر اقلیم جهانی و کاهش ضخامت لایه ازن درقطبها در محاسبات شما وارد نشده. به هر حال فکر می کنم باید بیشتر دقت کنید تا شاید نرخ بهره و تورم با هم برابر شد.
درسال جهاد اقتصادی و در دولتی یه پاکی دولت عدالت چه اجهادی بالاتر از اختلاس چند هزار میلیاردی. همایش بین المللی جهاد اقتصادی باید این شیوه مدیریت اقتصادی را به سایر کشورهای دنیا آموزش دهد. کابینه دولت نهم و مجلس اصولگرا در ایران باید مدرسین این دوره آموزشی باشند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی