آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

نرخ بهره و بانکهای داخلی و خارجی

چهارشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۰، ۰۷:۳۰ ق.ظ

شورای پول و اعتبار اعلام کرده است که برای تشویق بانکهای خارجی به حضور در بازار ایران به شعب این بانکها اجازه می دهد که نرخ بهره را خود تعیین کنند. از اخبار بر می آید که این اختیار فقط در مورد سپرده ها و وامهای ارزی کاربرد دارد. این در حالی است که نرخهای بهرۀ بانکهای داخلی ثابت نگه داشته می شود و میزان آن معمولاً زیر نرخ تورم است که منجر به نرخ بهرۀ واقعی منفی می شود.

سیاستگذاران در ایران بعد از انقلاب خیلی سعی کردند به نوعی از شرّ نرخ بهره خلاص شوند.

حسابهای قرض الحسنه آبرومندانه ترین راه حل در طرف سپرده ها بود. این سپرده ها حتی در حضورمحدودیتهای دسترسی افراد دارای سرمایه های کم به حسابهای جاری، محدودیتهای حسابهای پس انداز بلند مدت، و جوایز متعدد نتوانست مقدار زیادی از سپرده ها را جذب کند. در سال 1388 نسبت این سپرده ها به سپرده های بلند مدت 1 به 8.5 بود. این تفاوت چیزی نیست به جز عملکرد طبیعی نرخ بهره.

شاهد بهتر در اهمیت نرخ بهره برای فعالیتهای بانکی اقبالی است که مردم به بانکهای خصوصی، که قادر به پرداخت بهرۀ بالاتر بودند، کردند. نگاهی بیندازید به نرخ رشد سپرده های بلند مدت در بانکهای دولتی و  خصوصی. در فاصلۀ سالهای 1387 تا 1388 این سپرده ها در بانکهای دولتی 35 درصد افت کرد و از 80 هزار میلیارد تومان به 52 هزار میلیارد تومان رسید در حالیکه این سپرده ها در بانکهای خصوصی رشد 162 درصدی را تجربه کرد و از 38 به 100 هزار میلیارد تومان رسید.

محدودیت تعیین نرخ بهره در  بانکها سبب شده است که بسیاری از بانکها نتوانند به صورت کارآمدی کار کنند. اصرار بر این روش هم نتیجه ای جز ورشکستگی بانکها به دنبال ندارد.

حال با این ترتیب اگر مجوز تعیین نرخ بهره به شعب بانکهای خارجی در ایران داده شود معنایی جز تبعیض به نفع بانکهای خارجی نخواهد داشت.

عنایت مردم به کالاهایی که می توان به عنوان سرمایه نگاهداری کرد و اقبالشان به بانکهای خصوصی نشان می دهد که قابلیت بزرگی در بازار سرمایه وجود دارد. مهمترین عاملی که مانع از استفاده از این قابلیت شده است مشکل نرخ بهره است. با آزاد گذاشتن تعیین نرخ بهره برای بانکهای خارجی دست آنها برای فعالیت بانکی باز می شود. نتیجه چیزی نخواهد بود به جز جابجایی سرمایه ها از بانکهای داخلی به بانکهای خارجی.

نمی دانم با چه حساب و کتابی بانکهای داخلی را تحت منگنه می گذارند و می خواهند بانکهای خارجی را جایگزین کنند. نرخ بهره را درست کنید تا لازم نباشد منت بانکهای خارجی را بکشید.

نکتۀ آخر اینکه حضور بانکهای خارجی در ایران نه تنها مشکلی ندارد بلکه برای ایجاد رقابت خوب هم هست، ولی نه به این صورت. هر کاری راهی دارد. بقیه از آن راه رفتند و سود بردند. ما هم می توانیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۴/۲۲
حسین عباسی

نظرات  (۹)

نامربوط به بحث: چرا نرخ بهره رو متغیر و متناسب با بهره ای که بانک از فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌ده تعیین نمی‌کنن؟ این جوری هم طرف شرع رو دارن و هم طرف سرمایه‌دار.
اصولاً باید همین طور باشد. بانکها می توانند با توجه به خدماتی که ارائه می دهند نرخ بهرۀ متفاوتی ارائه کنند. حتی یک بانک می تواند برای گروههای مختلف مشتریانش هم بهرۀ متفاوت ارائه کند.
ظاهراً اینجور درست است:
"...در حالیکه این سپرده ها در بانکهای خصوصی رشد 162 درصدی را تجربه کرد و..."
جناب ایماگر. بزرگواری کردید بابت تذکر اشتباه. تصحیح شد.
من هم یک سوال نه چندان بی ربط بپرسم؟ این چیزی که بین مردم رایج شده می گن تعداد بانک ها تو ایران زیاده آیا درسته؟ (بله یا نه) چرا؟ بعضی ها می گن بانک ها از بقالی ها بیشتر شده. تو سایت بانک مرکزی ایران که آمار تعداد شعب بانکها رو ندیدم اما یه جایی خوندم حدود 13000 شعبه بانک تجاری داریم. فدرال رزرو 1600 بانک تجاری تو آمریکا شمرده بود. البته این قیاس مع الفارقه ولی به نظرم می رسه که این شوکه شدن مردم از زیاد شدن بانکها تو این چندساله بخاطر انحصاری بودن گذشته آنهاست که کلن جلوی گسترش آنها رو گرفته بود.
تعداد بهینه شعبه ها و مکان آنها متغیریه که بر مبنای جذب مشتری بیشتر تعیین می شه. تعداد شعب و مکان آنها هم در ایران و هم در جاهای دیگر ممکنه با حالت "بهینۀ اجتماعی" (به فرض وجود آن) فرق داشته باشه ولی احتمالاً تعیین تعداد شعب توسط هر مرکز دیگری به جز خود بانک (به عبارتی هر راه حل غیر بازاری) مشکل را حل نمی کنه که ممکن است بدتر کنه.
اینکه تعداد بانکها زیاد شدن من رو هم متعجب کرده. رقابتی شدن الزاماً به معنای زیاد شدن تعداد نیست. سوال مهم این است که افزایش تعداد بانکها چه اثری بر کارآمدی بانکها داشته است؟ اگر مطالعه ای در این زمینه دیدی من رو هم خبر کنی ممنون می شم.
۲۴ تیر ۹۰ ، ۲۳:۰۱ گزاره‌ها » لینک‌های هفته (۴6)
[...] درمان نیست (علی دادپی؛ اقتصادخرد، بازار و خانوار) نرخ بهره و بانک‌های داخلی و خارجی (تعیین نرخ بهره‌ی سپرده‌ها برای بانک‌های خارجی در [...]
سلام برای پایان نامه ام به نرخ بلند مدت بانکی نیاز دارم اگر راین اطلاعات دارید خواهش میکنم در اختیار من هم قرار دهید
من این اطلاعات را ندارم. می توانید به کتابخانۀ بانک مرکزی مراجعه کنید و از آنها بپرسید. آنها اگر هم آمار را نداشته باشند احتمالاً می دانند از کجا می توان آن را پیدا کرد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی