آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

سورپرایز!!!!!!!!! سیاست ارزی جدید!

چهارشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۰، ۰۴:۵۸ ق.ظ

سیاست ارزی ایران شده است شبیه این فیلمهای جنایی پلیسی کارآگاهی که در هر لحظه از فیلم فکر می کنی قاتل را می شناسی و بعد معلوم می شود که از این خبرها نبوده است و باید تا آخر فیلم که به طرز ماهرانه/ابلهانه ای قاتل معرفی می شود منتظر بمانی. تنها تفاوت سیاست ارزی با این فیلمها هم این است که مثل سریالهای فارسی وان انتها ندارد!

سالها بود که سیاست ارزی ایران شده بود فروختن ارز به قیمت اسمی تقریباً ثابت. ده روز پیش با وجود اصرار لفظی بر ثابت نگاه داشتن نرخ ارز، بانک مرکزی آن را ده درصد افزایش داد. دیروز هم اعلام شد که این کار برای تست بازار بوده است و بانک سعی خواهد کرد نرخ را کاهش دهد.

اینکه تست بازار یعنی چه، چه پشتوانۀ نظری پشت آن است، و چه مزیتی بر سایر گزینه ها داشته که انتخاب شده است، سؤالاتی است که بانک باید به آنها پاسخ دهد. آنچه به عنوان یک اقتصاد خوانده می توانم بگویم این است که این غیر اقتصادی ترین و خجالت آورترین دلیلی است که می توان برای اعمال تغییری از این دست در بازار آورد. انگار اقتصاد کشوری 75 میلیونی آزمایشگاه است که همینطوری نرخ را یک شبه ده درصد افزایش دهیم و بعد هم سعی کنیم آن را کم کنیم و به جای اول برسانیم.

نکردند در توضیح سیاستشان دلیل موجهی بیاورند. مثلاً می توانستند بگویند به جای افزایش جهشی قیمت ارز (مثل آنچه در مورد کالاهای یارانه ای اتفاق افتاد) ترجیح دادیم از افزایش ده درصدی شروع کنیم و بعد از رفع نوسانات و مطالعۀ نتایج در مورد آن تصمیم بگیریم.

حالا هم که تست کرده اند بازار را، امیدواریم لااقل نتایج این تست را منتشر کنند تا ببینیم این همه سورپرایز در سیاست ارزی به کجا انجامیده است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۴/۰۱
حسین عباسی

نظرات  (۶)

توصیفت خیلی خوب بود. آبدوغ خیاری است این بازی های ارزی در ایران.
به عنوان یک اقتصاد نخوانده حدس میزنم که ارز داره میره که گرون بشه. با این قیمت تولید کننده ها دووم نمیارن.
از نظر اقتصادی باید ارز گرون بشه. مشکل اینه که سیاستگذار نمی دونه چی می خواد.
۰۴ تیر ۹۰ ، ۰۱:۴۲ گزاره‌ها » لینک‌های هفته (۴3)
[...] سورپرایز!!!!!!!!! سیاست ارزی جدید! و نرخ ارز و میزان شعور (مجلۀ اقتصادی IRPD ONLINE JOURNAL) [...]
از 10 سال پیش تا حالا بررسی کنید همه چیز ده ها برابر رشد کرده قیمتش جز ارز .حتما گرون میشه یعنی تا حالا هم باید گرون میشد اما چون تنها صادر کننده در کشور خود دولت با کالایی به نام نفت است پس کاملاً نرخ ارز تابع سیاست های دولت است و از انجا که شاهرگ حیات اقتصاد دولت ما نفت و درآمد اونه ترجیح داده شده زیاد بالا نبرندش تا بتونند دلار را راحت تبدیل به ریال کنند و امورات جاری مملکت داری را با پو لش راه بندازند.
موافقم. دولت انحصار دار ارزه و قیمتش رو تعیین می کنه. اما اینکه قیمتش رو چرا بالا نمی برن برای "راحتی" نیست. دولت فکر می کنه با کنترل نرخ ارز می تونه تورم رو کنترل کنه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی