آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

باز هم سیاست جدید در بازار مسکن

سه شنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۰، ۰۹:۳۶ ب.ظ

برای آنهایی که با اقتصاد سر و کار دارند سؤال از سیاست و بویژه سوال از اثر گذاری سیاست سؤالی اساسی است. قبل از اجرای هر سیاستی باید پرسید که آیا این سیاست می تواند به اهداف مورد نظر بیانجامد یا نه. تا اینجای کار را احتمالاً همه قبول دارند. مشکل در جواب به این سؤال است. هیچ سیاستگذاری نمی گوید سیاستم قابل اجرا نیست. به این ترتیب سؤال به این بر می گردد که چه سیاستهایی قابل اجرا است و چه سیاستهایی نه.

البته پاسخ ساده این است که هر سیاستی قابل اجرا است اگر مجری هزینه هایش را بپردازد. فقط گاهی این هزینه ها آنقدر زیادند که اجرای سیاست عملاً غیر ممکن است. بعلاوه سیاستی که گروه خاصی را هدف می گیرد بدون اینکه ابزار تغییر رفتار آن گروه را در دست داشته باشد، سیاستی غیر مؤثر است.

از این مقدمه که بگذریم، برخی سیاستها هستند که داد می زنند طراحی شده اند برای اجرا نشدن. دخالت در بازار مسکن اجاری از این سیاستها است.

سال گذشته راندند روی کنترل خانه های اجاری. چند شماره تلفن اعلام کردند برای مردم که خانه های خالی را لو بدهند و دولت بیاید آنها را "با توافق صاحبانشان" اجاره بدهد. بعد هم بستۀ سیاستگذاری اعلام کردند که شاهکارش این بود که تا اطلاعات هفت پشت مستاجر را طلب می کرد. بعد از آن نوبت تغییر نسبت اجاره به پول پیش رسید. حالا هم گیر داده اند به قراردادهای اجاره که باید دوساله شود.

مدت بهینۀ قرارداد برای هر موجر و مستاجر متفاوت است. این مدت تابعی است از مشخصات اقتصادی و اجتماعی موجر و مستاجر. تعیین مدت قرارداد همانقدر غیر کارآمد است که کنترل قیمت. اینکه بیشتر قراردادها یک ساله است به این دلیل است که مردم می توانند برای یک سالشان برنامه ریزی کنند (غالباً تحت تاثیر مدرسه رفتن فرزندان) ولی برنامه ریزی بیش از یک سال با عدم اطمینان زیادی روبرو است.

راه حل کارآمد این است که آن را به مذاکرۀ بین مالک و مستاجر واگذار کنیم. بسیاری از موجران و مستاجران ممکن است قراردادهای بیشتر از یک سال ببندند. همچنین برخی مالکان مستاجران ممکن است بر زمان کمتر از یک سال توافق کنند. مهم این است که این قراردادها هر چه باشند توسط حاکمیت تضمین و در صورت بروز اختلاف اعمال شوند.

حال چه می شود اگر دولت بخواهد قراردادهای دو ساله را تحمیل کند. جواب روشن است. قراردادی که با توافق طرفین نوشته می شود قرارداد بهینه است (با احتیاطهای لازم). هر سیاستی که منجر به انحراف از این قرارداد می شود به طرفین هزینه تحمیل می کند. در نتیجه طرفین در دور زدن آن سرمایه گذاری می کنند. به عبارت دیگر منابعی از جامعه صرف خنثی کردن سیاست خواهد شد.

در مورد قراردادهای دو ساله هم مستاجران و مالکانی که آن را نمی خواهند سعی خواهند کرد با تغییر قیمت یا وارد کردن تبصره هایی در قرارداد آن را به حالت بهینه نزدیکتر کنند. مذاکره بر قیمت و تبصره ها هزینه بر است. در نتیجه احتمال توافق کاهش می یابد. نتیجۀ محتمل آن کاهش بیشتر عرضه مسکن اجاری است. این نتیجه قطعاً به نفع موجر و مستاجر نیست و در تضاد کامل با سیاستهای دولت در بازار  مسکن است
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۲/۰۶
حسین عباسی

نظرات  (۷)

۰۷ ارديبهشت ۹۰ ، ۱۰:۰۷ یک لیوان چای داغ
دخالت در بازار مسکن...
این روزها انگار نیت این است که رفقای خودمان را اذیت کنیم. اشکالی ندارد، خودی هستند. خبر این است که قرارداد‌های اجاره باید حداقل دوساله باشند. (و البته مقداری جزییات بیش‌تر که ارزش توجه و تحلیل دارد. مثلن تشویق مالکین......
سلام
لطفاً اگر امکان دارد کمی در مورد (با احتیاط های لازم) صحبت کنید. منظور چیست؟
بالاخره باید یه کاری بکنن که بگن یه کاری کردن.
البته شما دو نکته را از قلم انداخته اید:
اول اینکه در حال حاضر هم عرف مدت اجاره در بازار مسکن بدون دلیل خاصی یکساله می باشد. نقیض استدلال شما هم در خصوص مدارس بچه ها و .. این است که درصد بسیار زیادی از مستاجرها در ایامی غیر از تابستان جابجا می شوند (بخاطر اتمام یکساله قرارداد) و در اغلب موارد هیچ تضمینی هم ندارند که در همان حوالی مسکن اجاره کنند و از روی اجبارهای مختلفی مثل قیمت و شانس و فصل، به محلات دورتری نقل مکان نکنند.
دوم اینکه در عمل مذاکره ای بین مالک و مستاجر وجود ندارد. تقریباً همه مالکین برای اجاره به بنگاه مراجعه کرده و تشکیل فایل می دهند (‌بر مبنای شرایط دلخواهشان از قبیل قیمت و نفرات مستاجرین و ..) و افراد در جستجوی مسکن با مراجعه به بنگاههای مختلف و جستجو در فایلها سعی می کنند موردی منطبق بر شرایطشان پیدا کنند یا آنکه اجباراً خودشان را با نزدیک ترین مورد تطبیق دهند. مالک هم در اکثر موارد حاضر به تغییر شرایط نیست و استدلال می کند که این وظیفه بنگاه است که از میان مراجعین (بیشمار) مختلف یکی را بر شرایط من منطبق کند و برای عقد قرارداد مزاحم من شود.
بنابراین از این حیث دوساله بودن تغییر خاصی با یکساله نخواهد داشت مگر همان سردرگمی که تا مدتها بر بازار حاکم خواهد بود و بقول شما افراد (مخصوصاً مالکین) سعی در دور زدن قانون خواهند داشت.
سلام سام
قرارداد بهینه لوازم و ملاحظاتی دارد که تمامی آنها ممکن به صورت کامل در بازار قراردادهای مسکن حاضر نباشند. مثلاً هزینۀ کسب اطلاعات نباید برای طرفین خیلی بالا باشد. همچنین گاهی شرایط موجود، مثل مدت زمان در قراردادهای حاضر، یعنی آنچه در ادبیات "دیفالت قرارداد" نامیده می شود، ممکن است قراردادها را از شرایط بهینه دورکند. البته احتمال اینکه دخالت دولت آن را از زمان بهینه دور کند بسیار بیشتر است.
رضا
من آماری برای اثبات مدعایم در دست ندارم. دانسته های عمومی من این است که مردم در تابستان جابجا می شوند. قراردادهای یک ساله بدون دخالت دولت ایجاد شده است و لذا می تواند نقطۀ بهینه در شدایط حاضر باشد. اینکه در حالیکه هیچ زوری در میان نیست و قراردادها مثلاً سه ماهه نیستند و یکساله اند می تواند مؤید تعادل بازار بر این مدت باشد.
مذاکره نیازی ندارد که واقعاً چانه زنی روبروی دو نفر باشد. همین که یک مستاجر گزینه های مختلف را زیر و رو می کند به معنای نوعی مذاکره است که هر چند کامل نیست ولی آن را تقلید می کند. مالکان هم به این سیگنالها جواب می دهند.
۱۰ ارديبهشت ۹۰ ، ۱۵:۳۳ گزاره‌ها » لینک‌های هفته (۳5)
[...] باز هم سیاست جدید در بازار مسکن (این هم تحلیلی دیگر در مورد قضیه‌ی دو ساله شدن قراردادهای مسکن از وبلاگ مجله‌ی اقتصادی (IRPD ONLINE JOURNAL)) [...]

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی