آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

بترسید از وعدۀ بیکاری صفر

سه شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۰، ۰۶:۲۴ ب.ظ

احمدی نژاد اعلام کرده است که در سال جدید 2.5 میلیون شغل ایجاد خواهد شد و تا دو سال دیگر بیکاری در ایران از میان خواهد رفت. امیدوارم این حرف خیلی جدی نباشد چون صفر شدن نرخ بیکاری نه ممکن است و نه مطلوب.

در هر اقتصاد پویایی همیشه افرادی هستند که وارد بازار کار می شوند و افرادی که از بازار خارج می شوند. جایگزینی افراد شاغل نیازمند فرایند جستجو و تطابق است. در نتیجه همیشه افرادی هستند که بیکار هستند و در جستجوی کار. به این افراد بیافزایید کسانی که در جستجوی کار بهتر کار خود را ترک می کنند و مدتی بیکار می مانند. نتیجۀ این فرایند وجود نرخ بیکاری مثبت است. این نرخ را نرخ بیکاری طبیعی می نامند. سعی در صفر کردن این نرخ نه ممکن است نه مطلوب چرا که مستلزم تخریب فرایند جستجو و تطابق است.

ملاحظات دیگری هم وجود دارند. یک ملاحظۀ مهم کارکرد بیکاری به عنوان محرکۀ کارآمدی بازار کار و تولید است. افرادی که وارد بازار کار می شوند از دید کارفرماها گزینه هایی کامل محسوب نمی شوند. افراد جویای کار باید انگیزه داشته باشند که مهارتهای لازم برای بازار کار را کسب کنند. از میان بردن بیکاری به معنای از میان بردن انگیزۀ کسب مهارتهای لازم برای بازار است. (البته نرخ بیکاری بالا هم همین اثر را به دلیل ناامیدی از یافتن کار دارد)

این تحلیل البته بیشتر مناسب اقتصادی است فعال و رو به رشد. شرایط فعلی اقتصاد ایران به گونه ای نیست که بتوان امکان از بین بردن بیکاری را جدی گرفت.

اقتصاد ایران در سالهای اخیر درگیر رکود بوده است. شواهد متعدد، از جمله گزارش اخیر صندوق بین المللی پول، نشان می دهد که نرخ رشد اقتصادی در ایران نزدیک صفر است. شرایط و سیاستهای اقتصادی فعلی هم به گونه ای نیست که بتوان به رشد بالا در آیندۀ نزدیک امیدوار بود. چنین اقتصادی نمی تواند به طور طبیعی تعداد زیادی شغل ایجاد کند. کاهش نرخ بیکاری در شرایط رکود به معنای کاهش بهره وری است که به منزلۀ کاهش رفاه جامعه است. به زبان ساده تر سپردن کاری که یک نفر می تواند انجام دهد به دو نفر، ممکن است به کاهش بیکاری بیانجامد، ولی باعث کاهش رفاه جامعه می شود و انگیزۀ فعالیت را از بین می برد.

بازار کار ایران هم دارای ویژگیهایی است که کاهش نرخ بیکاری را بسیار مشکل می کند. در ایران به دلیل رشد جمعیت در دهۀ شصت هر ساله تعداد زیادی جویای کار جدید وارد بازار می شوند. این افراد شامل جوانانی است که به سن کار رسیده اند بعلاوۀ افرادی که در سالهای اخیر به دلیل عدم وجود شغل ورود به بازار کار را به شیوه های مختلف به تعویق انداخته اند. همچنین در صورت مناسب تر شدن بازار کار و ایجاد شغل و افزایش دستمزدها افرادی که ورود به بازار کار را بی فایده ارزیابی می کرده اند، تجدید نظر کرده و وارد بازار کار می شوند. (زنان خانه دار تحصیل کرده از جملۀ این افرادند). سعی در از بین بردن بیکاری در چنین بازاری، از هر روشی بجز افرایش سرمایه گذاری و تولید توسط مردم، می تواند به اجرای سیاستهای غیر مؤثر و اتلاف کنندۀ منابع منجر شود (مانند وامهای اشتغال زود بازده)

در چنین شرایطی وعدۀ از میان بردن بیکاری را تنها باید وقتی جدی گرفت که  گوینده واقعاً جدی باشد! در این حالت هم باید از عواقب آن ترسید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۱/۳۰
حسین عباسی

نظرات  (۱۰)

با عوض کردن تعریف بیکار به کسی که تکان می‌خورد!
سلام
لطفاً این جمله را کمی توضیح بدهید
«در چنین شرایطی وعدۀ از میان بردن بیکاری را تنها باید وقتی جدی گرفت که گوینده واقعاً جدی باشد! در این حالت هم باید از عواقب آن ترسید.»
ممنون
ما مخلصیم آقا مرتضی. همون علامت ! کافی نیست؟
تلاش در صفر کردن نرخ بیکاری تا جاییکه در حد شعار است مشکلی ندارد. کارکرد سیاسی خودش را دارد. ما هم که بخیل نیستیم.
اما اگر بخواهند واقعاً نرخ بیکاری را صفر کنند آنوقت متوسل به سیاستهایی می شوند که می تواند بنیاد تولید را خراب کند. نمونه اش سیاستی است که دولت بانکها را وادار می کند به افرادی که می خواهند سه سوته هزار تا کار درست کنند کلی وام بدهند.
سلام جناب عباسی
من برای حل تمرین دو مسئله از اقتصاد خرد مشکل دارم اگر ممکن است مرا در حل ان راهنمایی فرمایید
1- تابع مطلوبیت مصرف کننده ای به صورت U= x^2 y^2 xy می باشد.
الف) معادله منحنی انگل را بدست آورید.
ب) اگر قیمت هر واحد از کالای x در بازار برابر 3 واحد پولی باشد، معادله منحنی قیمت-مصرف را برای کالای x را بدست آورید.
2- اگر تابع مطلوبیت مصرف کننده ای U=X^nY^n باشد، نشان دهید کشش قیمتی تقاضا برای کالایY، همواره برابر عددی ثابت می باشد.
پیشتر از لطف شما سپاسگزارم
۰۵ ارديبهشت ۹۰ ، ۰۰:۴۹ چرا رسیدن به نرخ بیکاری صفر ممکن نیست « اقتصاد خرد‌، بازار و خانوار
[...] یادداشت حسین را بخوانید. راست می گوید باید [...]
فائزه خانم
اول: کلی خندیدیم به این راه جدید حل کردن تمرین.
دوم: و خداوند گوگل را آفرید
سوم: اینجا وبلاگ است و نه کلاس درس. فرمول هم نمی توان نوشت در این وبلاگ
چهارم: بین ما و استادت دعوا راه ننداز سر جدت
واما روش حل:
الف: یک لاگرانژین بنویس با تابع مطلوبیت و لامبدا ضربدر محدودیت بودجه. از آن سه بار مشتق بگیر برای x و y و لامبدا. سه معادله را حل کن برای x و y یعنی لامبدا را حذف کن. x باید تابعی در بیاید از قیمت x و قیمت y و درآمد
ب: یک جای این سؤال ایراد دارد. اگر قیمت داده شده است معادلۀ قیمت-مصرف معنی ندارد
2- این یک تابع کاب داگلاس ساده است همان کار بخش الف را بکن تا تابع تقاضا را پیدا کنی که برابر است با درآمد تقسیم بر دو برابر قیمت (توان دو کالا یکی است بنابراین در مخرج عدد دو ظاهر می شود). بعد از این تابع بر حسب y مشتق بگیر و در قیمت ضرب و بر y (همان تابع تقاضا که پیدا کردی) تقسیم کن. نتبجه عدد ثابت است
سلام
چند سا له هست که زندگی ما شده مثل یک برزخ انگار راه فراری نیز از ان نیست دل مون خوش بود بعد از هفده هجده سال درس خوندن جای مشغول مشیم و یک زندگی متوسطی رو پیدا میکنیم ولی هر جا رفتم دیدیم که یک لشگربیکاری نیز به دنبال ما برای ازمون و مصا حبه استخدام به دنبال ماست من واقعا برام سوال هست که چرا شرایط استخدامی در ایران اینقدر سخت هست متا سفانه این شرایط برای خیلی از افراد دیگر نیزبه همین صورت است برای بعضی از مسئولین هم این موضوع دگه طبیعی شده وروزها وماه وساله ها گذشت ولی جزء صحبت وشعار و بازی با امار و ارقام حرکت عملی ازایشان ندیدیم شایان ذکراست پتا نسیل انسانی که در ایران است وهمان افراد جوان کشور هسستند اگر به کار(پایدار) گرفته نشوند وقتی که این گروه به دوران پیری برسند کشور دچار بحران شاید هم فا جع شود امید اینکه با لاخره گشایشی در امر اشتغال در کشور ما به وجود اید و نهاد های وجود داشته باشد که بعد از فارغ التحصیلی بتوانند ایشان را حمایت کنند
مهدی
متاسفانه شرایطی که توصیف کردی فراگیره. راه حل کوتاه مدتی هم نیست. دولت هم نمی تونه خیلی کاری بکنه. تنها راه اینه که اقتصاد شروع کنه به رشد و کار ایجاد بشه. یکی از بزرگترین مشکلات هم اینه که هر کی می خواد کاری رو شروع کنه با هزار جور مانع رسمی و غیر رسمی روبرو می شه و از کارش پشیمون می شه.
سلام
همان طوریکه شما میدونیددولت خیلی می تونه در این مورد تا ثیر گذار باشه مثلا با سیاست گذاری های درست وکشور و از انحصار خارج کردن یا ازاد کردن بانک مرکزی و...... ما هنوز سر آمار بیکاری مشکل دار یم چه برسه به سایر مسائل! با صحبت های شما در مورد سنگ اندازی برای ایجاد اشتغال موافقم و خودم هم رنجشو تحمل کردم! متاسفانه اجرای قوانین تو کشور ما حد وسط نداره یکی دستشو اینقدر باز میزارن که اختلاس 3 هزار میلیاردی میکنه یکی دیگه رو همون اول راه منصزفش میکنند! خوب وقتی تو کشور ما تولید اهمیتی نداره ودلالی ارزش پیدا میکنه بعضی از تجار هم با رابطه که دار ند هر کاری دلش میخواد میکنند وهر جنس اشغالی برای سود بیشتر وارد میکنند همین میشه! وهر کس به فکر منفعت بیشو بیشتر خودشه!
سلام مهدی
دولت دقیقاً در سیاستگذاری درسته که می تونه اثر داشته باشه. خیلیا از دولت انتظار ایجاد شغل دارن که نه ممکنه و نه مطلوب. اینکه هر کسی داره یه چیزی وارد می کنه و تولید داخلی هر روز داره ضعیف تر می شه رو من شخصاً با نرخ ارز مرتبط می دونم. چین سالها است که دلار رو گرون نگه داشته تا چینیا کالای خارجی کمتر بخرن و بیشتر کالا صادر کنن . اینجوری برای جمعیت زیادش داره کار و درآمد ایجاد می کنه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی