آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

مقاله: اقتصاد منابع زیر زمینی آب

يكشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۸۹، ۰۲:۴۴ ق.ظ
بخشی از آبی که برای کشاورزی استفاده می شود، بخصوص در مناطق مرکزی ایران، از منابع زیر زمینی تامین می شود. در دهه های اخیر سطح آبهای زیر زمینی کاهش زیادی داشته است. یک دلیل آن البته خشکسالیهای متعدد است. دلایل دیگر گسترش کشاورزی آبی و استفاده از موتورهای قوی که آب را از چاههای عمیق به سطح می کشند، است. اما در این میان مسئلۀ تراژدی کالای مورد استفادۀ همگان هم مطرح است.
در اقتصاد، تصمیم گیری بر مبنای تساوی هزینه و فایدۀ حاشیه ای انجام می شود. اگر فردی مالک یک منبع آب باشد، هزینۀ آن نه تنها هزینۀ استخراج بلکه هزینۀ مربوط به کاهش آب منبع در آینده را هم شامل می شود. ولی وقتی که افراد زیادی از یک منبع مشترک استفاده می کنند، هزینۀ مربوط به کاهش آب منبع به طور کامل در محاسبات هر فرد وارد نمی شود، چرا که این هزینه فقط بر اثر رفتار آن فرد ایجاد نمی شود، بلکه رفتار دیگران هم این هزینه را بر فرد اعمال می کند (اثر جانبی). در این حالت نقطۀ بهینۀ مصرف آب برای فرد افزایش می یابد که نتیجۀ وجود اثر جانبی است. این مشکل البته مربوط به ایران نیست و در اکثر کشورهای در حال توسعه وجود دارد.
در مقاله ای که اخیراً در سایت بانک جهانی منتشر شده است، نویسنده می گوید برای مصرف بهینۀ منابع آب، کشاورزان نه تنها باید هزینۀ تمام شده (حاشیه ای) برق [یا در مورد ایران، گازوئیل] را بپردازند بلکه باید هزینه ای مازاد بر آن برای جبران اثر جانبی بپردازد. این نوع پرداخت سبب می شود که از منابع استفادۀ بهتری صورت گیرد.
کشاورزی در ایران اصولاً کار پر دردسر و کم درآمدی است، اما این باعث نمی شود که روی چیزی سوبسید داده شود که درآمد آتی کشاورزان را به خطر اندازد. همواره راههای بهتری برای کمک به کشاورزان از کمک به آنها در استفادۀ غیر بهینه از منابع وجود دارد.
خلاصۀ مقاله را در زیر ببینید و برای دیدن مقاله به اینجا مراجعه کنید.

The full economic cost of groundwater extraction

Jon Strand

The World Bank policy research working paper, No WPS 5494; 2010/12/06

Summary: When a groundwater basin is exploited by a large number of farmers, acting independently, each farmer has little incentive to practice conservation that would primarily benefit other farmers. This can lead to excessive groundwater extraction. When farmers pay less than the full cost of electricity used for groundwater pumping, this problem can be worsened; while the problem can be somewhat relieved by rationing the electricity supply. The research in this paper constructs an analytical framework for describing the characteristics of economically efficient groundwater management plans, identifying how individual water use decisions by farmers collectively depart from efficient resource use, and examining how policies related to both water and electricity can improve on the efficiency of the status quo. It is shown that an optimal scheme for pricing electricity used for pumping groundwater includes two main elements: 1) the full (marginal) economic cost of electricity must be covered; and 2) there must be an extra charge, reflected in the electricity price, corresponding to the externality cost of groundwater pumping. The analysis includes a methodology for calculating the latter externality cost, based on just a few parameters, and a discussion of how electricity pricing could be modified to improve efficiency in both power and water use

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۱۱/۱۰
حسین عباسی

نظرات  (۷)

سلام. این مقاله رو خوندم. در مورد اقتصاد کل منابع آب زیرزمینی اطلاعاتی دارین؟ اینکه چطور میشه کل هزینه های موثر بر منابع آب زیرزمینی رو پیدا کرد و حتی در صورت امکان وارد تابع ارزششگذاری آب نمود؟ مسائلی مثل آب و هوا, نوع خاک بستر, املاح معدنی موجود در آب؟ حتی هزینه های حفاظت اب زیرزمینی؟
ممنون میشم پاسخ بدین
سلام. شما مقاله رو خوندی؟ من زبانم زیاد خوب نیست ترو خدا اگر چیزی در مورد اقتصاد آب زیر زمینی دارید کمک کنید.... تو عیدی ثوابم می کنید..... استاد خواهرم یه کار بهش داده در مورد اقتصاد آب زیر زمینی .... هر چی می گرده هیچی نیست.. از اول عیید درگیر ترجمه هست حالا هر چی می خونه نمی فهمه ترجمش چه معنی می ده....حالا من میلم می دم شما اگه خواستید دل یک دانشجوی آب رو خوشحال کنید کمک هاتونو ارسال کنید....هم اکنون نیازمند دستان سبزتان هستیم.....sarehahmadi@yahoo.com
ناشناس گرامی
رشتۀ من اقتصاد منابع نیست و لذا مقاله را نخواندم و منایع این رشته را نمی شناسم. وقتی مقاله ای مستقیماً به رشتۀ کسی مربوط نباشد معمولاً خواندن آن چندان مفید نخواهد بود. من معمولاً خلاصه را نگاه می کنم تا ببینم چیزی که به درد کار من بخورد پیدا می شود یا نه.
متاسفانه کمکی در این زمینه از دست من بر نمی آید. به عنوان یک روش عمومی بهتر از قبل از خواند کل مقاله یا ترجمه کردن آن مقاله را بخوانید و اگر موضوع به نظرتان مفید آمد بخش مقدمه را مرور کنید. لازم نیست کل مقاله رابفهمید. مهم حرف اصلی مقاله است که در خلاصه می آید. برای یافتن مقالات هم می توانید بر مبنای آنچه در مروری بر ادبیات آمده است مقالات مرتبط را پیدا کنید.
و باز هم متاسفانه چاره ای بجز خواندن انگلیسی وجود ندارد. از دوستانی که انگلیسی خوبی دارند کمک بگیرید.
با سلام
این مقاله را خوانده ام و فکر نمیکنم به درد کسی جز یک اقتصاد منابع دان بخورد. هدف آن پیدا کردن ارزش آب است به طوری که قیمتگذاری آن که در برق تولیدی منابع آب زیرزمینی برای کشاورزان اعمال می شود، به نحوی باشد که جلوی اسراف و البته از دست رفتن سفره آب زیرزمینی گرفته شود.
موید باشین
ممنون ناشناس گرامی از توضیحت
سلام ترجمه چن صفحه ی اول این مقاله رو ندارید؟
سلام سعید
متاسفانه ترجمه ای از این مقاله یا بخشی از آن را ندارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی