آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

اجارۀ خانۀ مجردی

سه شنبه, ۲۱ دی ۱۳۸۹، ۰۸:۵۴ ق.ظ
قبل از هر چیزی، همینجا اعلام می کنم که اگر کسی به اعتراض برخاست و پرسید که این اعاظم را چه شده است؟ عقل و درایتشان کجاست؟ و این چه ژاژ خوائی است؟ با شخص من طرف است!
به گمانم اتفاقی که افتاده این است که یکی از مسئولان خیلی مهم رئیس یکی از سازمانهای خیلی مهم را دیده و از قول مسئولان خیلی خیلی مهم گفته این چه وضعش است که مردم به جای ازدواج کردن می روند خانۀ مجردی می گیرند و نعوذ بالله کارهایی که نباید می کنند. رئیس سازمان خیلی مهم هم قول می دهد در اسرع وقت مشکل را برای همیشه حل و فصل کند. رئیس محترم بلافاصله به منشی مربوطه دستور می دهد که کسی را که مسئول این فجایع است را پیدا کرده و احضارش کند. منشی مربوطه هم که با این فرامین کاملآً آشنا است فوری تلفن را وصل می کند به دفتر اتحادیۀ مشاوران املاک. رئیس اتحادیه هم که با زیر و بم کار آشنا است، سمعاً و طاعتاً را تحویل می دهد. بعد هم گوشی را بر می دارد و زنگ می زند به ریش سفید مشاوران املاک که بعد از بازنشستگی در ویلای خودش نشسته و کاپوچینو می خورد با کلوچۀ گردویی، که قربان ریش سفیدت بروم، چه کنیم؟ ریش سفید مشاوران املاک، که طی سالها بنگاه داری کرور کرور رئیس را چرخانده است روی هر انگشتش، مشاوره ای می دهد که نه سیخ بسوزد نه کباب. هم رئیس اتحادیه را راضی می کند، هم رئیس سازمان مهم را، هم مسئول خیلی مهم را و هم مسئولان خیلی خیلی مهم را. و مهمتر از همه اینکه مجردها هم مثل قبل یک پول زیر میزی مختصر به آبدارچی بنگاه می دهند و خانه را می گیرند!
گزارش این اطلاعیه را محض تفرج خاطر خوانندگان از روزنامۀ دنیای اقتصاد در اینجا می آورم. (بخشهای جالبترش را خط کشی کرده ام)
"مشاوران املاک از دیروز موظف شدند قبل از تنظیم قرارداد اجاره، بعد خانوار متقاضی را براساس کارت ملی و شناسنامه مشخص کنند و در صورت مجرد بودن مستاجر او را مکلف به تکمیل فرم مخصوص مستاجران مجرد کنند.
در این فرم باید محل قبلی سکونت فرد مجرد، سوابق شغلی، مشخصات منزل پدری و همچنین مشخصات همراهان احتمالی مستاجر قید شود ضمن اینکه مشاور املاک موظف است بعد از تنظیم فرم مخصوص مستاجر مجرد، اصل مدارک شخصی فرد را رویت کند.
به گزارش دنیای ‌اقتصاد براساس ضوابط جدید، پیش‌شرط اجاره آپارتمان به مجردها ارائه مدرک مستند از طرف فرد مجرد مبنی بر علت تصمیم به زندگی مجردی است به طوریکه بنگاه‌های مسکن باید یکی از مدارک شامل اشتغال به تحصیل در دانشگاه، اشتغال به کار، کارت محل کار یا جواز کسب را از فرد مجرد دریافت و آن را با مهر بنگاه تایید کنند. این مدارک می‌تواند علت اجاره‌نشینی مجردی متقاضیان را روشن کند.
طبق آنچه اتحادیه کشوری مشاوران املاک برای بنگاه‌های مسکن تعیین کرده، عواقب غیرواقعی بودن مدارک مستاجران مجرد برعهده مسوول آژانس املاک خواهد بود.اتحادیه کشوری مشاوران املاک با ارسال فرم‌های مخصوص مستاجران مجرد، مسئولیت استفاده درست از آپارتمان‌هایی که به مجردها اجاره داده می‌شود را به بنگاه‌های املاک سپرده است. بر این اساس چنانچه فرد مجرد، همراه داشته باشد موظف است در هنگام تسلیم اصل مدارک، مشخصات و مدارک مربوط به همراهان را نیز در اختیار آژانس قرار دهد.
فرد مجرد همچنین موظف است سوابق شغل قبلی به همراه آدرس و مشخصات محل قبلی که در آن مستاجر بوده را نیز در فرم مخصوص قید کند. نام مالکان –موجران- قبلی نیز الزامی است.
به گزارش دنیای اقتصاد کلیه مشاوران املاک موظفند تمامی قراردادهای تنظیمی با افراد مجرد را که به ثبت می‌رسانند به اتحادیه ارسال کنند و در صورت عدم همکاری آژانس‌های مربوطه، تخلف محسوب می‌شود و پیگرد قانون دارد.
اتحادیه مشاوران املاک، بنگاه‌ها را در قالب شرح وظایف جدید موظف به احراز مالکیت و احراز هویت متعاملان کرده و مشاوران موظفند در هنگام تنظیم قرارداد، تصویر کلیه اوراق شامل کارت ملی، شناسنامه، اسناد و چک‌ها و تعهدات متعاملان را ضمیمه نسخه سوم قرارداد کرده و حداقل به مدت 5 سال آنها را حفظ و بایگانی کنند."
نکتۀ استراتژیک: این الزام به تحویل مشخصات و مدارک "همراهان" فرد مجرد ما رو کشته!
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۱۰/۲۱
حسین عباسی

نظرات  (۷)

Very nice hossein jaan, very nice :) enjoyed it
۲۱ دی ۸۹ ، ۱۳:۰۰ عمو نیما
بعد نگفتن روی شناسنامه متاهلها مهری چیزی میزنن مثل انتخابات که چند بار قابل استفاده نباشه. یا اینکه متاهلها هر چندتا بخوان میتونن خانه "متاهلی" بگیرن. ولی به نظر من مهمترین بند این دستورالعمل آنجاست که گوهر پاک عفت و اخلاق عمومی و سرنوشت دنیا و آخرت مجردها و همراهانشون به دستهایی امین ( هر مجرد و همراهانش به مسؤول آژانس املاک خودش) سپرده شده که از آن چون گوهری در صدف صیانت خواهند کرد.
کلاً نمونه های مشابه با این مکانیسم در کشور ما زیاد است .
ما مخلصیم
صیانتی کنند دیدنی
دلیل اصلی این کار چیست اصلن؟ و پیشنهاد دهنده‌ی اصلی آن؟ یعنی مثلن مربوط به بنگاه‌دارهاست، که اگر این طور باشد به کار خودشان ضربه می‌خورد؟ اداره اماکن؟ مجلس؟ کجا؟ یعنی همین‌طوری یکهو از آسمان آمده‌اند و بعله.
به قول مرتضی نمونه های این کار در ایران زیاد است.
به تعبیر من از احساس مسئولیت یکی از مسئولان خیلی خیلی مهم شروع می شوند. یا به تعبیر شما یکهو از آسمان آمده اند و بعله. هر دو یکی است. منشا آن هم خیلی اهمیت ندارد. مهم طنز قضیه است!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی