آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

استقلال بانک مرکزی در برنامۀ پنجم

سه شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۸۹، ۰۵:۴۷ ق.ظ
مجلس، در ادامۀ بررسی برنامۀ پنجم، مادۀ 80 برنامه را که مربوط به ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی بود، تغییر داد. در لایحۀ پیشنهادی دولت، این مجمع شامل رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی، وزیر بازرگانی و یکی از وزرا بود. مصوبۀ مجلس ترکیب را به صورت زیر تغییر داده است: وزیر اقتصاد، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی، دادستان کل، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و هفت اقتصاددان با سابقه.
این تغییر به معنای خارج کردن اختیار بانک مرکزی از دست دولت است. قطعاً دولت با آن مخالفت خواهد کرد. نشانه های این مخالفت از هم اکنون پیداست. دولت حتی ممکن است مجلس را راضی به تغییر مصوبه کند. بنابراین در مورد اثر این تغییر بر سیاستهای پولی بهتر است الان چیزی نگویم. چیزی که به نظرم در این ترکیب عجیب به نظر می رسد تعداد زیاد اقتصاددانان و غیبت روسای بانکهای خصوصی و دولتی است. (نه به این دلیل که  بنا به گفتۀ رئیس بانک مرکزی "اقتصاددانان نمی توانند کشور را اداره کنند." قطعاً اقتصاددانان نمی توانند همۀ کشور را اداره کنند. ولی همانطور که نانوایی را باید به نانوا سپرد نه به رئیس بانک مرکزی، سیاستگذاری اقتصادی و از جملۀ سیاست پولی را باید به اقتصاددانان سپرد. فقط لزومی ندارد که هفت اقتصاددان را برای این کار در نظر گرفت.)
آنچه روشن است، این است که ترکیب جدید هر ایرادی داشته باشد، ایرادی که رئیس کل بانک مرکزی گفته، یعنی نقض استقلال بانک، را ندارد. بر خلاف گفتۀ رئیس بانک، اینکه بانک نرخ ارز را کنترل می کند و سبد ارزی را تغییر می دهد به معنای استقلال نیست. ساده ترین تعریف استقلال بانک مرکزی توانایی تعیین سیاست پولی مستقل از هزینه و درآمد دولت است.
بانک مرکزی در ایران مستقل نبوده و نیست. (به این دلیل ساده که تئوری حکمروایی در ایران بر مبنای رقابت و نیز تعامل بخشهای مستقل از هم بنا نشده است.) تغییر ترکیب هم احتمالاً این مسئله را چندان عوض نمی کند، مگر در بلند مدت، آنهم به این صورت که یک گروه سیاسی داخل حاکمیت بخواهد از استقلال بانک به عنوان وسیله ای برای کنترل گروه دیگر استفاده کند. اتفاقی که در حال افتادن است بیش از معنای اقتصادی، معنای سیاسی دارد. دلیل می خواهید، نگاهی بیاندازید به نحوۀ ارائه شدنش و مخالفان و موافقانش.
این مصوبه از آن مواردی است که منتظر می مانم ببینم چه سرانجامی می یابد، چرا که گویای نکاتی جالب از ساختار حکمروایی در ایران است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۸/۲۵
حسین عباسی

نظرات  (۶)

به نظر می رسد که مجلسی ها هم نحوه ی ارائه ی لوایح را از دولت یاد گرفته اند. لوایح را ۱۸۰ درجه مخالف نظر دولت تصویب می کنند که تا بعد از چانه زنی، حداقل پیشرفت قابل قبولی حاصل شود. مثلا اگر می گفتند دو اقتصاد دان، احتمالا دولت به یکی هم راضی نمی شد یا اگر می شد سعی می کرد شخص همگام با دولت انتخاب شود و یا کاری می کرد که اصلا اقتصاددان منتخب در جلسات منزوی شود.
درسته. قضیه خیلی سیاسی بازی داره.
از بحث های سیاسی که بگذریم جالبه که در مورد اثرات استقلال بانک مرکزی در ژورنال های علمی مباحث مختلفی مطرح است . مطالعات امپریکال نتایج مختلف و بعضاً متضادی را ارائه میکنند و اثر استقلال بانک مرکزی بر متغیرهایی مثل تورم و رشد اقتصادی را بررسی نموده اند .
مثلاً به این عنوان توجه کنید:
Why central bank independence does not cause low inflation: there is no institutional fix for politics
مقالات مختلفی هستند که trade off بین قیمت و تولید را با توجه به استقلال بانک مرکزی بررسی میکنند . مثلاً مقاله ذیل اشاره ای به این موضوع دارد:
How independent should a central bank be?
الان که داشتم این کامنت را می نوشتم به ذهنم رسید آمادگی خود را برای همکاری در نوشتن یک مقاله علمی و ترجیحاً به زبان فارسی اعلام کنم . البته اگر در این مورد کار زیادی در ایران انجام نشده باشد . شاید بتونیم با یکی از دوستان یک مطلبی در این مورد بنویسیم .
آخرین پست هایتان با ذکر منبع در صفحه “اقتصاد” فیس بوک قرار داده می شود.
http://www.facebook.com/pages/aqtsad/119937744735233
ممنون رامین
۱۸ دی ۸۹ ، ۰۷:۴۶ انتخاب رئیس کل بانک مرکزی « مجلۀ اقتصادی (IRPD ONLINE JOURNAL)
[...] است. چرا این مسئله اینقدر اهمیت یافته است؟ همانطور که قبلاً در این مورد نوشته بودم، باورم این است که تغییرات پیشنهادی و اتفاقات بعدی بیش [...]

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی