آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

آموزش در برنامۀ پنجم

سه شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۸۹، ۰۶:۴۴ ق.ظ
هفتۀ گذشته بررسی برنامۀ پنجم توسعه در مجلس آغاز شد. سه شنبۀ قبل موادی از برنامه که در ارتباط با آموزش بود، بررسی شد. مادۀ 26 برنامه می گوید که دولت می تواند سرپرستی حداقل بیست درصد از مدارس دولتی را به "هیات امنای مردمی" واگذار کند. مجلس این ماده را به کمیسیون تلفیق ارجاع داد. مادۀ 28 می گوید که دولت می تواند با حفظ سیاستگذاری و نظارت کیفی از توسعۀ مدارس غیر دولتی حمایت کند. مجلس این ماده را حذف کرد.
در کشورهایی که دسترسی به آموزش فراگیر است (و خوشبختانه ایران در میان این کشورها قرار می گیرد) مهمترین مسئله در بحث آموزش، بخصوص آموزش قبل از دانشگاه، کیفیت آموزش است. هر چه کیفیت آموزش ابتدایی تا دبیرستان بالاتر باشد بیشتر می توان به آیندۀ کشور امید بست. در کشورهای توسعه یافته، تحقیقات وسیعی، در بسیاری از موارد با کمک دولت، انجام می شود تا معلوم شود چه روشهایی بهتر می تواند کیفیت آموزش در مدارس را افزایش دهد. (کافیست جستجوی کوچکی برای مقالات مربوط به اثر اندازۀ کلاس بر کیفیت آموزش بکنید تا ببینید چه مقدار وقت و انرژی فقط برای همین یک مورد خاص صرف شده است.)
مدارس خصوصی در اکثر کشورها معمولاً کیفیتی بالاتر از مدارس دولتی دارند. بخشی از این تفاوت برمی گردد به امکانات بیشتری که مدارس خصوصی در اختیار دانش آموزان می گذارد، که طبعاً به واسطۀ اینکه پول آن را از والدین می گیرند، امکان پذیر است. بخشی از تفاوت مشاهده شده هم به واسطۀ گزینشی است که مدارس خصوصی بر انتخاب دانش آموزان اعمال می کنند. اما مهمترین دلیل تفاوت کیفیت مدارس ایجاد رقابت در میان مدارس برای کسب دانش آموز بهتر است. دانش آموزان بهتر باعث مشهور شدن مدرسه به داشتن کیفیت بالا و، در نهایت، داشتن تقاضای بیشتر است. در توضیح وجود رقابت میان مدارس خصوصی باید به حساسیت بیشتر والدین اشاره کرد. والدینی که برای آموزش فرزندان خود پول می پردازند، احتمالاً نظارت بیشتری بر کیفیت آموزش فرزندان خود خواهند داشت و در صورت افت کیفیت عکس العمل، مثلاً در قالب تغییر مدرسه، نشان خواهند داد. همین عکس العمل سبب می شود که صاحبان مدارس خصوصی بیشتر مراقب کیفیت آموزشی باشند.
کمک به توسعۀ مدارس خصوصی به معنای افزایش نقش والدین و افزایش رقابت بین مدارس است. این امر، به همراه امکانات بیشتری که معمولاً در مدارس خصوصی در اختیار دانش آموزان گذاشته می شود، می تواند منجر به افزایش کیفیت آموزش شود. همچنین افزایش سهم مدارس خصوصی در آموزش باعث می شود که امکانات بیشتری برای مدارس دولتی باقی بماند. دانش آموزانی که توانایی پرداخت شهریۀ مدارس خصوصی را ندارند از این امکانات بهره مند می شوند.
استدلالی که نمایندگان برای رد این مواد ارائه کرده اند، مغایرت آنها با اصل 30 قانون اساسی بوده است که آموزش رایگان تا سطح متوسطه را تضمین می کند. مشکلی که در این استدلال وجود دارد این است که تامین امکانات و تسهیلات برای توسعۀ آموزش توسط بخش خصوصی ناقض فراهم آوردن آموزش رایگان نیست. قانون اساسی نگفته است که اگر کسی خواست برای آموزش فرزندش پول بپردازد، دولت باید از آن جلوگیری کند. بر عکس، قانون می گوید اگر کسی نخواست برای آموزش پول بپردازد، دولت موظف است این خدمت را به رایگان ارائه کند.
حذف این ماده نه تنها کمکی به افزایش کیفیت آموزش نمی کند بلکه با محدود کردن استفاده از منابع خصوصی برای آموزش و در نتیجه افزایش تقاضا برای بودجه های عمومی باعث کاهش کیفیت می شود. نمایندگان، اگر نگران اصل 30 و نیز کیفیت آموزش بودند، نبایستی این ماده را حذف می کردند، بلکه باید یک مورد را به آن می افزودند و آن اینکه دولت تضمین کند که در هر منطقه مدارس عمومی در کنار مدارس خصوصی به کار خود ادامه دهند و خانواده ها امکان انتخاب بین هر دو نوع مدرسه را داشته باشند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۸/۱۸
حسین عباسی

نظرات  (۲)

سلام،
منکر این نیستم که آموزش خصوصی طبعاً می تواند موجب رشد کیفی آموزش عمومی در کشور شود کما اینکه الان هم بهترین و نامی ترین مدارس کشور جزو همان مدارس غیر انتفاعی هستند. اما از این نکته نیز نباید غافل بود که رقابت و ذات منفعت طلبی در نظام مدیریتی این مدارس، زمینه ای جدی برای فساد کیفی ایجاد خواهد نمود. متأ سفانه بسیاری از مدارس غیر انتفاعی با سو استفاده از عدم آگاهی والدین که تنها سطوح نمرات را معیار ارزیابی کیفی آموزش قرار می دهند، به طور غیرواقعی و صوری سطح نمرات دانش آموزان را بالا می برند. این فساد تا جایی پیش می رود که حتی از برگزاری آزمونهای با کیفیت بالا توسط مدرسان جلوگیری می شود و بدتر از آن برای مدرسان کف نمره برای درج در کارنامه دانش آموزان تعیین می شود. دوستان زیادی دارم که در حوزه آموزش عمومی فعالیت می کنند و این واقعیت را تأیید می کنند و بسیاری از آنها به همین دلیل حاضر به تدریس در اغلب این مدارس نیستند.
متأسفانه دولت در حوزه آموزش نیز مانند اغلب حوزه‌های دیگر از وظیفه نظارتی و کنترلی خود بازمانده است. به نظر می رسد که یکی از بهترین راه کارها برای کنترل این موضوع برگزاری امتحانات یکپارچه حداقل در پایان هر مقطع تحصیلی است (همانند امتحان نهایی که زمان ما برگزار می شد و معلوم نیست به کدام تدبیر حذف شد) تا سنج یکنواختی برای سطح کیفی مدارس ایجاد شود.
در هر حال به توصیه بسیاری از مدرسانی که از پشت صحنه مدارس مطلعند، انتخاب مدارس غیر انتفاعی برای فرزندانمان نیازمند کنکاش و بررسی بیشتری است چراکه آموزش تحت مدیریتی که صرفاً منفعت طلبی مالی را مبنی قرار می دهد آفتهایش کمتر از تحصیل در مدارس عمومی نیست. بعلاوه بعد جدی دیگری که معمولاً از دید والدین مغفول است جنبه تربیتی آموزش است که اهمیت آن در ساختن آینده افراد و جامعه شاید بسیار بیشتر از آموزشهای تکنیکی و فنی باشد. نمی دانم چطور می توان به والدین آموزش داد که علاوه بر نمرات دانش آموزان، مراقب رشد معنوی و فکری آنها نیز باشند و آنرا از سیستم آموزشی طلب کنند.
علیرضا
با اکثر گفته هایت موافقم. بیش از همه با این گفته ات موافقم که والدین باید برای انتخاب مدرسه جستجوی دقیق بکنند. این الزام البته به دلیل "منفعت طلبی" مدارس نیست. دقیقاً بر عکس. به این دلیل است که در حال حاضر معمولاً اشتباهات مدیران مدارس اثر منفی بر آیندۀ شغلی آنها نمی گذارد. اگر منفعت مدیران با اشتباهاتشان به خطر بیفتد، وضعیت آموزش بهتر خواهد شد.
به نظرم والدین بیش از هر کس دیگر شایستگی تصمیم گیری در مورد کیفیت مدرسه دارند و بیش از هر کس دیگر توانایی دارند مشکلات آموزشی مدارس را دریابند. به همین دلیل است که من معتقدم اگر امکان انتخاب برای خانواده ها باشند نتیجۀ بهتری از هر نظام آموزشی دیگر حاصل خواهد شد.
موردی که با آن مخالفم، این است که "والدین از جنبۀ تربیتی غافلند". به نظرم این طور نیست. والدین "غالبا" با صلاحیت ترین افراد برای تربیت فرزندانشان و اصلیترین منبع برای تشخیص رشد معنوی و فکری بچه ها هستند. در مقابل دولت جزو بی صلاحیت ترین ها است. نیازی نیست که اینها را از مدرسه طلب کنند. خانواده ها خود بهترین منابع انتقال آنچه خوب ارزیابی می کنند به بچه ها هستند. همیشه این کار را کرده اند و باز هم این کار را خواهند کرد. در بسیاری موارد آنچه در مدارس به عنوان تربیت به بچه ها داده می شود ایدئولوژی حاکمیت است نه الزاماً معنویت و تفکر.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی