آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

شاخص فساد در حکمروایی کشورها

پنجشنبه, ۶ آبان ۱۳۸۹، ۰۶:۰۳ ق.ظ
سازمان شفافیت بین المللی شاخص فساد کشورها را محاسبه و اعلام کرده است. این شاخص عددی بین صفر و ده است. عدد نزدیک به ده بیانگر فرایند سالم حکمروایی و عدد نزدیک به صفر بیانگر فساد در فرایند حکمروایی است. منظور از فساد هم استفاده از قدرت سیاسی برای منافع شخصی است.
در این سایت می توانید نقشۀ کشورهای جهان و میزان شاخص فساد را ببینید. نشانگر موس را روی نقشه حرکت دهید تا شاخص هر کشور را ببینید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۸/۰۶
حسین عباسی

نظرات  (۶)

اوکی! چیزی که در این پست فراموش شده، اشاره به مشاهده ای بودن این شاخص است. اصولا شاخص گذاری برای چیزی مثل فساد بسیار سخت است و بنابراین شاخص را بر مبنای مشاهده قرار داده اند. این شاخص میزان شفافیت نیست. شاخص فساد مشاهده شده است. می توان به این نکته اشاره کرد که دو چیز در افزایش و کاهش این شاخص تاثیر دارد. اول فساد و دوم امکان مشاهده ی آن. کشوری مثل کره شمالی یا صحرا در غرب آفریقا به رنگ سفید نشان داده شده اند. گرچه باور عمومی بر وجود مفسده در این کشورها حکایت دارد، اما چون هیچ داده ای از آن ها وجود ندارد، بنابراین شاخص مشاهده ی فساد را نمی توان به آن نسبت داد. در عوض کشوری مثل کانادا که بسیار شفاف است، تقریبا تمام فساد موجود در آن را می شود رصد کرد.
بزرگترین اشکال مشاهده ای بودن یک شاخص این است که می توان با انواع و اقسام کلک ها آن را دست کاری کرد و عدد را مقداری جا به جا کرد.
آرش
درست گفتی. این شاخص فساد است. درستش کردم. ممنون.
نخواستم خیلی در موردش توضیح بدم.
مواردی که در مورد کمّی کردن شاخصهای کیفی گفتی درسته. در استفادۀ از آنها باید این جزئیات رو در نظر گرفت.
با دستکاری کردن شاخصها میشه عددها رو کمی اینور و آنور کرد ولی نمی شه تغییرات گسترده ایجاد کرد. تغییرات کم هم اونا رو بی اعتبار نمی کنه.
من فکر می کنم در مورد شاخص های مشاهده ای، می توان تنها با تغییرات ساده کلی شاخص رو جا به جا کرد. مثلا همین شاخص مشاهده ی فساد در کشورهایی مثل کره ی شمالی آن قدر دستکاری شده که دیگر هیچ فسادی در این کشورها مشاهده نمی شه. مثلا فکر کنید که کشوری به اتباع خارجی رو به شکل محدود و کاملا کنترل شده ویزا بده و ارتباط اتباع خودش رو با اتباع خارجی به شدت کنترل کنه.
در مورد بسیاری از کشورها کسی قصد نداره که شاخص رو به شکل دستکاری شده داشته باشه، اما برخی کشورها هستند که بدشون نمیاد این شاخص رو دستی تکون بدن.
۱۱ آبان ۸۹ ، ۱۲:۲۶ محمد هاشم صفار
دوست عزیز درد را بیان کردی درمان را نیز تجویز کن
من حرکتی را شروع کردم ولی ممنون می شم نظرتو بدونم . دوست داشتی سری به ما بزن
۱۱ آبان ۸۹ ، ۱۲:۲۷ محمد هاشم صفار
آدرس رو که بلدی بارش . www.hsaffar.blogfa.com
جناب صفار
درمانش حکایتی است طولانی که از عهدۀ کار جمعی بر می آید نه فردی.
به وبلاگت سر زده و خواهم زد. اگر چیزی در مورد نوشته های اقتصادیت به نظرم رسید برایت در بخش نظرات می نویسم.
قبلاً هم برایت پیغام گذاشتم که کمی از سمت راست متن نوشته هایت بریده می شوند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی