آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

حذف یارانه ها و سیاست ارزی در یک قاب

يكشنبه, ۲ آبان ۱۳۸۹، ۰۴:۱۸ ق.ظ
از ابتدای دهۀ پنجاه که قیمت نفت و به تبع آن درآمدهای دولت ایران افزایش یافت، یارانه های گسترده وارد اقتصاد ایران شد. دولتهای مختلف با تفاوتهای کم و زیاد آمدند و رفتند ولی مقدار یارانه ها تقریباً به طور مستمر افزایش یافت. هفتۀ گذشته با واریز یارانۀ نقدی به حساب بانکی ساکنان سه استان فرایند حذف یارانه ها آغاز شد.
اینکه اثرات این سیاست بر رفاه خانوارها، تولید کشور، و بسیاری از متغیرهای اقتصادی چه خواهد بود، سوالی است که به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی نمی توان به آن با دقتی قابل قبول پاسخ داد. به احتمال زیاد در کوتاه مدت و شاید در میان مدت می توان گفتۀ یکی از مسئولان را درست دانست که گفته بود مردم باید انتظار دورۀ "شبه ریاضت" را داشته باشند.
با وجود دورۀ سختی که انتظار آن می رود، اقتصاد ایران چاره ای جز حذف یارانه ها را ندارد و اگر این کار امروز صورت نگیرد، در آینده با سختی بیشتر صورت خواهد گرفت. یارانه های گسترده در اقتصاد ایران باعث عدم استفادۀ کارآمد از منابع جامعه شده  و یکی از مهمترین عوامل فقیر ماندن جامعه بوده و خواهد بود.
در این میان دو کار ظاهراً متضاد باید صورت بگیرد که موفقیت سیاست را تضمین کند.
نخست، که دولت باید مراقب آسیب پذیرترین اقشار باشد. خانواده های تحت پوشش سازمانها حمایتی مثل کمیتۀ امداد و بهزیستی شاخص ترین این گروهها هستند. گروههای دیگری هم در روستاها، شهرهای کوچک و حاشیۀ شهرهای بزرگ هستند که دولت باید نگران افت رفاهشان باشد. صدای این خانوارها معمولاً به تصمیم گیران نمی رسد و آنان در مقابله با فشارهای اقتصادی امکان مانور زیادی ندارند.
گروه دیگری که دولت باید مراقبشان باشد کارگاههای تولیدی کوچک و متوسط است. این کارگاه ها بیشترین اشتغال صنعتی را ایجاد می کنند. به نظر من بهترین روش حمایت از این کارگاهها پرداخت مستقیم پول برای مدت محدود بر اساس یک طبقه بندی ساده بر مبنای انرژی بری و اندازۀ کارگاهها است.
دوم، فشارهای اقتصادی که بر اثر حذف یارانه ها ایجاد می شود باید با سیاستی غیر از بازگشت به تعیین دولتی قیمت ها کاهش یابند. تغییر قیمتهای نسبی در بسیاری از کالاها سبب شده است که اقتصاد ایران نتواند به صورت کارآمد از منابعش استفاده کند. ملاحظات سیاسی هم همواره در جهت حفظ وغالباً افزایش یارانه ها عمل کرده است. تنها نتیجه ای که سبب می شود سیاست حذف یارانه ها توجیه اقتصادی داشته باشد، بازگردان فرایند تعیین قیمت از دولت به بازار است. اگر این نتیجه از سیاست حذف یارانه ها گرفته شود و باز دولت دست به تعیین قیمت بزند، دوباره به حلقۀ معیوب یارانه های گسترده باز می گردیم. دوباره ملاحظات سیاسی بر دلایل اقتصادی غلبه خواهند کرد. دوباره گروههای نماینده دار و صدا دار رانتها را به خود اختصاص خواهند داد و دوباره عدم کارآمدی اقتصاد افزایش خواهد یافت.
آنچه باعث می شود که احتمال بازگشت به قیمت گذاری دولتی را بالا ارزیابی کنم، سیاست ارزی موجود است. در هفتۀ گذشته نرخ ارز اندکی افزایش یافت و دولت با تمام قوا وارد بازار شد تا آن را به رقم قبلی باز گرداند. این اتفاق به رغم وجود دلایل قوی در لزوم افزایش نرخ ارز افتاد. اینکه سیاستگزار اصرار دارد که نرخ ارز را خود تعیین کند و آن را پایین نگه دارد، نشانۀ نگران کننده ای از این واقعیت است که ممکن است تصمیم گیران چندان به مهمترین دلیل لزوم حذف یارانه ها، یعنی سپردن تخصیص منابع به ساز و کار قیمتها، توجه نداشته باشند.
به عبارت دیگر، سیاست ارزی می تواند نشانه ای باشد از اتفاقی که ممکن است نهایتاً در مورد کالاهای یارانه ای بیافتد، یعنی بازگشت به قیمت گذاری دولتی.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۸/۰۲
حسین عباسی

نظرات  (۵)

این افزایش "خارج از دستور" نشون میده که عاملان بازار ارز احتمال میدادند که کفگیر ارزی دولت به ته دیگ نزدیک شده باشه و چه بخواد چه نخواد باید تن بده به افزایش ارز و داشتند سوداگری میکردند. شاید اینبار ضرر کرده باشند ولی قطعا تخمین بازار خیلی پرت نیست. دولت در یکی دو سال آینده مجبوره قیمت ارز رو بالا نگه ببره.
درسته. من هم معتقدم که خیلی ها در بازار انتظار دارن دولت در عرضۀ ارز کم بیاره. همین که دولت داره ارز رو با محدودیت به مردم و صرافی ها میده تاییدی بر حرف شماست.
۰۵ آبان ۸۹ ، ۱۵:۳۳ علیرضا کنعانی
سلام خدمت استاد و دوست عزیزم جناب حسین خان عباسی
خبرهای جسته و گریخته از اصناف نشان می دهد که تعزیرات نیز در آستانه اجرای طرح هدفمند سازی فعالیت خود را به طور کمی و کیفی تشدید کرده است. بسیاری از دوستانی که در بازار فعالیت می کنند خبر می دهند که در هفته های گذشته چند بار با مراجعه مامورین تعزیرات روبرو شده اند. بسیاری از اصناف از جمله صنف مصالح فروشی ها دست به خرید و دپوی گسترده محصولات صنف خود نموده اند تا آمادگی ایجاد تکانه های قیمتی و عرضه ای را در بازار داشته باشند. این علامتها نشان می دهند که علی رغم انکارهای رسمی و تلاش در بی اثر جلوه دادن طرح هدفمندسازی بر قیمتها، هم مسئولین و هم عوامل بازار ایجاد تورمهای بالا را دور از انتظار نمی بینند و به نظر می رسد که جامعه خود در تشدید موج تورم انتظاری بسیار مؤثر باشد. تنگ شدن حلقه تحریمها نیز خود تأثیر تشدید کننده تری داشته است. آثار تورم در چند هفته اخیر در بسیاری از بازارها از جمله بازار لوازم خانگی به روشنی مشهود بوده است. با این تفاسیر با وجود تلاش تمام عیار دولت برای کاهش تورم که عمدتاً از مسیر سیاستهای رکودزایی دنبال شده است، به نظر می رسد که شاید آنگونه که تبلیغ می شود سال 89 نتواند به عنوان کم تورم ترین سال بعد از جنگ ثبت شود.
سلام علیرضای عزیز
با افزایش قیمت انرژی و برخی کالاهای یارانه ای میشه تصور کرد که تورم زیاد بشه. از صحبتهای برخی مسئولین هم معلومه که خودشون هم اینو می دونن. و احتمالاً پیش بینی تو درسته که تورم خیلی هم پایین نخواهد بود.
چیزی که بیشتر از افزایش قیمتها نگران کننده است رکود خیلی شدید است. با کاهش درآمد واقعی خانواده ها در سالهای اخیر احتمالاً تقاضا برای خیلی از کالاها آنقدر بالا نخواهد بود که تورم شدید ایجاد کند.
۲۹ آذر ۸۹ ، ۲۳:۲۶ رشید دمهری
با سلام و درود خدمت آقای حسین عباسی و همکاران
از مطالب شما استفاده میکنم.
در رابطه با یارانه مطلبی را در وبلاگ فوق نوشتم که شاید مطالعه آن خالی از فایده نباشد.
با تشکر
رشید دمهری

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی