آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

نرخ تعادلی ارز: 2500 تومان

دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۸۹، ۰۵:۲۱ ق.ظ
بازار ارز ایران در سال 1381 با هدف یکسان سازی و آزاد سازی نرخ ارز تنظیم و نظام شناور مدیریت شده به عنوان نظام ارزی ایران برگزیده شد. ولی از آن سال به بعد عملاً نظام ارزی ایران بیشتر نرخ ارز ثابت را دنبال کرده است. این سیاست ارزی در حضور افزایش نقدینگی و تورم عملاً موجب پیدایش عدم تعادلهای بزرگ در تجارت خارجی ایران شده است.
در ایران همواره نقدینگی و به تبع آن سطح قیمتها افزایش یافته است. نرخ ارز هم یک قیمت است. قیمتی که جریان مبادلات خارجی، یعنی میزان واردات و صادرات کالا را متاثر می کند. اگر قیمت ارز متناسب با قیمت سایر کالاها افزایش نیابد، افراد جامعه متناسب با این قیمتها رفتار خود را عوض می کنند. بگذارید اول نگاهی به آمار بیندازیم.
در سال 1381 ایران بازار ارز را تنظیم کرد. اگر فرض کنیم که در سال 1381 نرخ ارز تقریباً برابر با نرخ تعادلی بازار بوده است، می توان روند افزایش آن را با روند افزایش سایر قیمتها از این سال به بعد مقایسه کرد. در نمودار زیر من سه متغیر حجم نقدینگی، شاخص قیمت مصرف کننده و نرخ دلار را رسم کرده ام. برای اینکه تغییرات این سه متغیر را با هم مقایسه کنم، آنها را برای سال 1381 نرمال سازی کرده ام (کاری کرده ام که هر سه متغیر در این سال برابر یک باشند.) در طول سالهای 1381 تا 1388 هر سه متغیر افزایش داشته اند. حجم نقدینگی بیش از پنج برابر و شاخص قیمتها تقریباً سه برابر شده است، در حالیکه نرخ ارز کمتر از 25 درصد افزایش داشته است. این تفاوتها دو نوع عدم تعادل را ایجاد می کند، یکی در سطح قیمتها و دیگری در بازار ارز.



نقدینگی می تواند بیش از سطح قیمتها افزایش یابد، به شرط اینکه افزایش تولید به اندازه ای باشد که تفاوت را جبران کند. هر چند تولید ایران در سالهای اخیر با نرخی در حد 5 درصد افزایش یافته است، ولی این افزایش به اندازه ای نبوده است که بتواند تفاوت افزایش نقدینگی را جبران کند. این، به نظر من، به معنای پتانسیل تورم موجود در اقتصاد ایران است. (آنهایی که اقتصاد کلان می دانند لطفاً توضیح دهند که چرا افزایش نقدینگی و سطح قیمتها با هم این قدر فاصله دارند و آیا در بلند مدت می توانند این فاصله را حفظ کنند.)
عدم تعادل بزرگتر در بازار ارز است. ثابت ماندن تقریبی نرخ ارز و افزایش سایر قیمتها به معنای افزایش قیمت بیشتر کالاهای داخلی در مقابل کالاهای خارجی است که به نوبۀ خود باعث افزایش واردات و کاهش صادرات (یا کاهش رشد صادرات) می شود.
بسیاری از کشورهای در حال توسعه از این نکتۀ کلیدی به عنوان موتور توسعه استفاده کرده اند. کافیست سیاستی درست عکس سیاست ارزی ایران را اتخاذ کنید تا صادرات کشور تقویت شود و واردات کاهش یابد. چین برای سالها نرخ دلار را در برابر پول خود بالا نگه داشته است. در نتیجه خرید کالاهای خارجی برای چینیها خیلی گران تمام می شود در حالیکه کالاهای چینی همۀ بازارها را تسخیر کرده اند.  همین سیاست می تواند برای ایران هم مؤثر باشد. اگر افزایش نرخ ارز بتواند حتی بخشی از واردات 80 میلیارد دلاری ایران را به سمت بازارهای داخلی برگرداند بسیاری از مشکلات تولید و اشتغال می تواند حل شود. به این بیافزایید بازارهای خارجی که می تواند هدف تولیدات ایران باشد.
اما نرخ ارز تعادلی در چه حدی است؟ از آنجا که دولت بیش از 85 درصد بازار بین بانکی ارز را در اختیار دارد، نمی توان به سادگی از قیمت تعادلی سخن گفت. ولی اگر فرض بالا را بپذیریم که در سال 1381 نرخ ارز در حد و حدود نرخ بازار بود و اگر به حفظ قیمتهای تعادلی ارز و سایر کالاها اکتفا کنیم (و نخواهیم بازار محصولات داخلی را مثل چین تقویت کنیم)، نمودار بالا نشان می دهد که قیمت ارز باید در حدود سه برابر نرخ آن در سال 1381 باشد. به عبارت دیگر، نرخ ارز حدود 2500 تومان نرخ معقولی به نظر می رسد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۳/۳۱
حسین عباسی

نظرات  (۹)

من اقتصاد کلان نمی دونم چیه ولی فکر کنم جواب این سوالتون(چرا افزایش نقدینگی و سطح قیمتها با هم این قدر فاصله دارند و آیا در بلند مدت می توانند این فاصله را حفظ کنند) رو بتونم بدم.
فرض کنید که یه نفر 6 واحد پول داره و به 6 تا کالا که الآن قیمت هرکدوم 1 واحد هست نیاز داره که 3 تا از این کالاها وارداتی و 3 تا تولید داخل هست.وفرض کنید یک کالای دیگر به اسم الف وجود دارد که کالای خارجی است وقیمت آن 4 واحد است و با توجه به این قیمت این شخص از این کالا استفاده نمی کند.حالا فرض کنید نقدینگی این فرد 5 برابر یعنی 30 تومان شود.چون نرخ ارز ثابت است.قیمت های کالا های خارجی افزایش نمی یابد. وقیمت 3 کالای داخلی هر کدام 5 برابر می شود اما فرض کنیم که یکی از این کالا های داخلی قابل مبادله باشد این موضوع باعث می شود که این کالای داخلی حذف و کالای مشابه خارجی که قیمت ان افزایش نیافته وارد شود.بنابرای از 30 واحد پول که شخص داشت 2*5 1*4 =14 واحد خرج می شود.حال شخص 16 تومان پول اضافه در دست دارد،این پول اضافی باعث می شود که شخص ترغیب به مصرف بیشتر کالاهای خارجی شود، چون قیمت آنها افزایش نیافته ،پس تقاضا برای کالاهی خارجی 2 برابر می شود این تقاضای 2 برابر، منجر به افزایش 2 برابری قیمت کالاهای خارجی می شود ،پس در ان صورت شخص جمعا 8 واحد کالای خارجی می خرد به قیمت هر کدام 2 واحد یعنی 16 تومانی کالای خارجی میخرد 10 تومانی هم کالای داخلی خریده است یعنی 26 واحد خرج کرده 4 تومان اضافی هم صرف خرید کالای الف می شود که قبلا با توجه به قیمتش خریدش مقرون به صرفه نبود.بناراین هر 30 تومان خرج شده است.قیمت اون 6 کالا هم که در ابتدا 6 واحد بود حالا برابر 2*4 5*2=18 تومان می شود یعنی قیمت های نسبی 3 برابر شده شده با اینکه نقدینگی 5 برابر شده است.
این روند نمی تواند تا ابد ادامه پیدا کند زیرا دائما به تقاضای ارز افزوده می شود و زمانی خواهد رسید که دولت ارز اضافی در اختیار ندارد تا وارد بازار کند نا بتواند نرخ ارز را ثابت نگهدارد.
اگه من به جای ریاضی کاربردی، اقتصاد خونده بودم حتما یه برنده نوبلی، چیزی می شدم.البته تف به ریا!!!!!!!
دوست و همنام عزیز
اگه اقتصاد نخوندین و این محاسبات رو انجام دادین جای تحسین داره. البته برخی فرضهای محاسباتتون نیاز به باز نگری داره. مثلاً معمول نیست که فرض کنیم با خرید بیشتر از بازارهای خارجی قیمت اونا دو برابر میشه.
سلام.ممنون از تشویقت،
در مورد کشور ایران وقتی خرید از بازارهای خارجی زیاد میشه قیمت ااون کالاها در داخل افزایش پیدا میکنه چون:
1-کمبود امکانات بندری برای ورود کالا
2-وقتی واردات افزایش پیدا میکنه دولت همواره تعرفه ها گمرکی رو افزایش میده(به جای تغییر نرخ ارز) واین باعث میشه کالای خارجی یا قاچاق بشه ویا با تعرفه بالاتری وارد بشه که این منجر به افزایش قیمت اون میشه در داخل کشور
این افزایش قیمت ممکنه بیشتر یا کمتر از 2 برابر باشه (درداخل کشور نه بازارهای جهانی)من برای سادگی فرض کردم 2 برابر باشه.
این دلایلی که گفتی در مدلهای درستن که اقتصاد سیاسی مشکل رو بررسی می کنن. معمولاً یک مدل به بخشی از این مشکلات می پردازه
مشکل محاسبات در همین جملۀ آخری است. اگه بتونی به سادگی فرض کنی قیمتها در برابر یا ده برابر بشن، در نتیجه با افزایش پول تورم می تونه سه برابر یا ده برابر بشه که باعث می شه جوابت به سؤال من نیاز به باز نگری داشته باشه
ممنون
ممنون، قانع کننده بود.
بهمنی رییس کل بانک مرکزی
گروهی معتقدند که قیمت دلار باید 300 تومان باشد، گروهی دیگر معتقدند که دلار را باید رها کرد تا 3 هزار تومان شود اگر فرض کنیم قیمت دلار پایین‌تر از قیمت واقعی خودش باشد، یعنی خروج دارایی‌های کشور که این اشتباه را در گذشته ها انجام داده‌ایم. بهمنی گفت: در مجلس می‌خواستند قیمت ارز را بیشتر از این ببندند اما ما گفتیم قیمت ارز را شناور بگذارید تا هر چقدر که می‌خواهد بالا و پایین برود. وی افزود: اگر قیمت ارز را افزایش دهیم برای کسی که فقط صادرکننده است خوب است اما برای کسانی که تولید‌کننده و صادرکننده است خوب نیست، چرا که با افزایش قیمت ارز مواد اولیه گران‌تر وارد کشور می‌شود در نتیجه صادرات گران‌تر می‌شود، قدرت رقابت از دست می‌رود و دور تسلسل افزایش قیمت‌ها آغاز می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما 21 میلیارد دلار صادرات و 58 میلیارد دلار واردات داریم. حتی اگر فرض کنیم که با افزایش نرخ ارز از صادرات سود می‌بریم، آیا منطقی است که به خاطر 21 میلیارد دلار سود، 58 میلیارد دلار ضرر کنیم. اگر افزایش نرخ ارز داشته باشیم واردات گران، تولید گران و تورم افزایش پیدا می‌کند. اگر صادرات 3 برابر واردات بود افزایش نرخ ارز خیلی قشنگ بود. لذا ما باید سیاست‌هایمان طوری باشد که از این افزایش قیمت‌ها سود ببریم. وی افزود: برای حمایت از صادرات غیر نفتی باید مشوق‌های دیگری داشته باشیم . باید به صادرات نرخ سود ترجیحی بدهند، منابع‌شان را تأمین کنند و تا 10 درصد مشوق‌های صادراتی داده شود. بهمنی گفت: ما ارز مجانی نداریم که قیمت را پایین بیاوریم و با توجه به شرایط فعلی مصلحت نیست که قیمت ارز پایین آورده شود به طوری که وقتی قیمت جهانی طلا بالا می‌رود من نمی‌توانیم ذخایر کشور را بریزم در بازار تا قیمت‌ها پایین بیاید اما اگر قیمت‌ها به صورت حبابی افزایش پیدا کند، آنگاه این کار را انجام می‌دهم تا بازار را تنظیم کنم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ ارز شناور است، روند دلار صعودی و روند یورو نزولی است، اظهار داشت: رشد اقتصادی در بخش کشاورزی 12 درصد منفی و در بخش نفت 3 درصد منفی بوده است و این نشان‌دهنده آن است که درآمدها کم شده است. رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما تکلیف کرده‌ایم تا افرادی که معوقات بانکی خود را تسویه حساب می‌کنند جریمه‌های آنها بخشیده شود، این مصوبه جدید است و به تمام بانک‌ها ابلاغ شده است.
رحیم
ممنون از یادآوری گفته های آقای بهمنی
آقای بهمنی در مورد اثر نهایی نرخ ارز بر واردات و صادرات و قیمت کالاهای ساخته شده اشتباه می کنند. افزایش نرخ ارز باعث گرانتر شدن کالاهای خارجی برای ایرانیان و ارزان شدن کالاهای ما برای خارجیان می شود. این سیاست، درست بر خلاف آنچه آقای بهمنی گفته اند، در مواقعی به کار می آید که بخواهید واردات را کم و صادرات را زیاد کنید، نه موقعی که شما صادراتتان زیاد است. این سیاست البته اثرات متعدد در بازار دارد که از جملۀ آنها افزایش قیمت مواد اولیۀ وارداتی است، ولی این امر دقیقاً بخشی از چیزی است که سیاست به دنبالش است: چرخش تقاضا از مواد اولیۀ خارجی به سمت مواد اولیۀ داخلی. (بخش دیگر چرخش تقاضا برای کالاهای مصرفی است)
نکتۀ دوم در مورد شناور بودن ارز است. بانک مرکزی بیش از 85 درصد ارز بازار بین بانکی ارز را تامین می کند. این یعنی انحصار. در نتیجه دولت عملاً بازار را در دست دارد. در چنین حالتی آنچه بانک مرکزی می کند بیشتر تثبیت نرخ ارز است تا شناور کردن آن.
۱۵ دی ۸۹ ، ۰۱:۱۷ اصلاح نرخ ارز دیر و زود دارد، سوخت و سوز ندارد « مجلۀ اقتصادی (IRPD ONLINE JOURNAL)
[...] غیر از نرخ بازار کنونی در نظر گرفت. (شخصاً معتقدم یک محاسبۀ سر انگشتی بر مبنای تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی برای یافتن حدودِ [...]
۰۶ تیر ۹۲ ، ۰۰:۱۳ اصلاح نرخ ارز دیر و زود دارد، سوخت و سوز ندارد | آی-آر-پی-دی آنلاین (IRPD ONLINE)
[…] غیر از نرخ بازار کنونی در نظر گرفت. (شخصاً معتقدم یک محاسبۀ سر انگشتی بر مبنای تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی برای یافتن حدودِ […]

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی