آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

حساب صندوق آتیه

دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۸۹، ۰۸:۴۸ ق.ظ
دولت ایران اعلام کرده است که بنا است برای هر نوزادی که از سال 1389 به بعد به دنیا می آید حسابی، به نام حساب صندوق آتیه، باز شود و یک میلیون تومان به این حساب واریز شود. در سالهای بعد، دولت 100 هزار تومان به این حساب خواهد افزود. دولت از والدین کودکان "خواسته است" که ماهانه 20 هزار تومان به آن بیافزایند. این حساب تا وقتی که فرد به 18 سالگی برسد دست نخورده باقی خواهد ماند. در نهایت، مبالغ موجود در این حساب منبع مالی برای هزینه های ازدواج، مسکن، و اشتغال خواهد بود.
طراحی کنونی این حساب دارای مشکلات متعددی است که موفقیت آن را با تردید روبرو می کند.
طرحهایی که یارانه به بچه ها را در بر دارند، معمولاً به دو دلیل طراحی می شوند: نخست، تشویق به بچه دار شدن، که به نظر نمی رسد هدف این طرح باشد. این طرح دو بچۀ اول خانواده را در بر می گیرد. انگیزۀ خانواده ها در مورد بچۀ اول تا حد بسیار بالایی و در مورد بچۀ دوم تا حد تقریباً زیادی انگیزه های غیر مالی است. بنابراین این طرح در صورت طراحی دقیق تر فقط احتمال بچۀ دوم را در برخی خانواده ها افزایش می دهد که چندان قابل توجه نیست [نرخ رشد در ایران به سرعت کاهش یافته است و این کاهش ممکن است ادامه داشته باشد. در صورتی که تعداد بچه های هر خانواده به طور متوسط زیر دو بچه باشد، باید بر روی سیاستهای افزایش رشد جمعیت هم فکر شود. در حال حاضر این امر ضروری به نظر نمی رسد.]
دلیل دوم برای پرداخت یارانۀ مستقیم به بچه ها تامین مالی آیندۀ آنها است. به نظر می رسد که هدف این طرح را باید در این حوزه جستجو کرد. اینکه کودکان مستقیماً بخشی از درآمدهای کشور را صاحب شوند دارای مزایایی است. مهمترین آنها تضمین حداقلی از سرمایه برای آنان در سن جوانی است.
طرح ارائه شده دارای نقاط مبهم و نقاط منفی زیادی است که برای رسیدن به اهداف منظور نظر طراحان باید به این نقاط توجه شود [اطلاعات در دسترس از این طرح هم مانند بسیاری از طرحهای دیگر دولت در حد چند جملۀ غیر کارشناسی است. این امکان وجود دارد که این طرح در همین حد باقی بماند و هیچگاه عملی نشود. ولی با توجه به رویۀ سالهای اخیر دولت در عدم انتشار مدارک کارشناسی، کاملاً ممکن است که دولت دست به اجرای آن بزند. بنابراین بحث کارشناسی دربارۀ آن مفید است.]
بهترین قالبی که این نوع یارانه های دولتی به کودکان می تواند داشته باشد، حالتی است که انگیزۀ خانواده را برای سرمایه گذاری افزایش دهد. مثلاً اگر خانوار ماهی مثلاً بیست هزار تومان در حساب خاصی برای بچه اش سرمایه گذاری کند، دولت علاوه بر تضمین نرخ بهره ای حداقل معادل نرخ تورم، مبلغی مثلاً معادل 10 هزار تومان به این حساب می افزاید (روشن است که این ارقام صوری است و ارقام واقعی باید با توجه به متغیرهایی مثل توانایی دولت و میزان بهینۀ لازم برای اهداف طرح محاسبه شوند.) در نهایت این مبالغ صرف هزینه های مشخص و از پیش تعیین شده ای می شود. حسابهایی که در برخی از کشورهای توسعه یافته برای تامین هزینه های دانشگاه جوانان تشکیل می شوند، در این قالب هستند.
اولین مسئله ای که توجه به آن در طرح کنونی ضروری است، هزینه های آن است. هزینه هایی که این طرح بر دولت تحمیل خواهد کرد در سال اول در حدود بیش از یک هزار میلیارد تومان خواهد بود که کاملاً قابل توجه است. با توجه به احتمال وجود کسری بودجه در سال اخیر، به دلیل کاهش قیمت نفت و افزایش هزینه های دولت، اجرای طرح محل تردید است. واریز سالانۀ رقمی به هر حساب نیز بار مالی آن را برای سالهای آینده به طور مضاعف زیاد می کند و لذا امکان اجرای کامل آن را در بلند مدت مشکل می کند.
مسئلۀ دوم عدم وجود انگیزه برای خانواده ها برای مشارکت است. خانواده ها به صرف "خواهش" دولت پول در این حساب واریز نخواهند کرد. بویژه اگر در مورد بسیاری از جزئیات آن نامطمئن باشند. به عنوان مثال اگر نرخ بهرۀ این حساب زیر نرخ بهره ای باشد که خانواده ها می توانند در جای دیگر کسب کنند، (مثلاً سرمایه گذاری در تحصیلات بهتر یا خرید یک آپارتمان، کاری که بسیاری از خانواده ها می کنند،) خانواده ها تمایلی به مشارکت نخواهند داشت. سرمایه گذاری در حسابی نامطمئن با توجه به اینکه تا 18 سال نمی توان از آن برداشت کرد، تصمیمی نیست که بسیاری از خانوارها حاضر به انجام آن باشند. در این صورت این حساب نوعی حساب دولتی خواهد بود و مانند بسیاری از سایر حسابها نقش اقتصادی مؤثری نخواهد داشت.
مسئلۀ نهایی مشکلات ناشی از دراز مدت بودن این برنامه است. این طرح، برای اینکه با موفقیت اجرا شود، باید حمایت دولتهای بعدی را داشته باشد. تغییر نحوۀ نگرش به برنامه های اقتصادی در دولتهای ایران بسیار گسترده بوده است. دلیلی ندارد که این تغییرات در آینده کمتر از گذشته باشد. بنابراین طرح مورد بحث باید به نوعی طراحی شود که اجماعی در مورد کلیات آن، حداقل بین گروههای سیاسی و بدنۀ کارشناسی حاضر، وجود داشته باشد. در غیر این صورت دولت بعدی طرح را متوقف خواهد کرد و یا تغییراتی اساسی در آن خواهد داد. در هر دو حالت، نتیجه کاهش اعتماد مردم به طرحهای بلند مدت دولت خواهد بود که اجرای طرحهای دیگر را هم به مشکل مواجه خواهد کرد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۱/۲۳
حسین عباسی

نظرات  (۵)

سلام .
طرح این موضوع بیشتر برای تحریک عوام و افراد و توده های فقیر هست . انگیزه های تولید بچه در بین مردم مخصوصا در مناطق فقیرنشین و همچنینی روستاهها بالا خواهد رفت . فقرا و افراد نیازمندی به امیدی واهی هر کاری را انجام می دهند . مساله به این سادگی نیست که بگوییم بعد از بیست سال چند تومان در حساب داریم . یک بچه از روزی که می خواهد متولد شود تا به سن 20 سالگی برسد هزار و یک خرج و مخارج خواهد داشت که فراتر از یک میلیون و دو میلیون هست . همین الان یک خانم اگر بخواهد در یک بیمارستان معمولی وضع حمل کند حداقل خرج زایمانش 1 میلیون تومان هست . از سوی دیگر بیشتر مردمی که من می شناسم لنگ و گرفتار چند هزارتومان ناقابل هستند و دیگر ماهی 20 تومان ندارند که بریزند توی حساب . ای کاش به جای صحبتهای بیهوده این رییس دولت فکر دیگری می شد و این پولهای به صورت دیگری خرج می شد . من نگران انفجار جمعیتی هستم . اتفاقی که دهه 60 افتاد و گریبانگیر اقتصاد ایران شد . امیدوارم که اینچنینن نباشد .
سلام .
آخرین خبر از حساب آتیه : رییس دولت در برنامه تلویزیونی سه شنبه ساعت 10 شب عملا و به صورت شفاف یکی از اهداف ایجاد چنین حسابی را افزایش موالید و رشد جمعیت عنوان کرد . وی عملا از سیاست افزایش جمعیت دفاع کرد ما نمی خواهیم مانند کشورهای دیگر که با رشد پایین دچار مشکل شدند !!!! راه آنها را ادامه دهیم .
حالا بروید حالشو ببرید !!!
رضای عزیز
سیاست افزایش رشد جمعیت یا کاهش آن بالنفسه مثبت یا منفی تلقی نمی شود. همانقدر که رشد متوسط سالانۀ تقریباً 4 درصدی در فاصلۀ سالهای 1355 تا 1365 برای جامعه مشکل ایجاد کرد، رشد زیر نرخ جایگزینی هم برای جامعه مشکل ایجاد خواهد کرد.
الآن تقریباً تمامی کشورهای صنعتی (به جز معدودی از جمله آمریکا) با این مشکل که باعث افزایش نسبت افراد مسن (بازنشسته) به افراد جوان (فعال اقتصادی) می شود مواجهند و سیاستهای تشویق جمعیت و مهاجر پذیری دارند.
من باور ندارم که ایران در مرحلۀ بحرانی است و فعلاً نیازی به این سیاستها دارد.
الان رشد جمعیت در مناطق شهری ایران در حدود 1.3 درصد و درمناطق روستایی بالای 1.7 درصد هست که اصولا هیچکدام رشد چندان پایینی تلقی نمی شوند و بنابرین نیازی به اتخاد چنیین سیاست هایی و ایراد اینگونه صحبتها از سوی رییس دولت نیست ولی متاسفانه گفته می شود . یک تکته ای که اصلا خیلیها توجه نمی کنند و در روزنامه ها و اظهارنظر ها هم ندیدم این هست که بابا این طرج اصلا موضوع جدید و بکر و مشکل گشایی نیست . شما اگر به هر یک از شرکتهای بیمه خصوصی مراجعه کنید برنامه هایی به نام بیمه پس اندار زندگی دارند که مثلا با پرداخت ماهی 15 یا 20 تومان و یا بیشتر طی 20 سال اندوخته ای را برای فرزندانت می تونی تهیه کنید . اتفاقا رقم دقیق رو به شما اعلام می کنند و می گویند 89 یا 90 یا 100 میلیون پس از طی مدت معین خواهید داشت . خب این که از قبل بوده و بنظر من بسیار بهتر هست . چه نیازی هست که 1 میلیون حساب باز کنند و سر این موضوع کلی در رسانه ها بزرگنمایی کنند . باور کنید من گیج شده ام .
رضا
اگر بیمه ها چنین سرمایه گذاریهایی که تو میگویی دارند که خیلی عالی است. (البته من نمی فهمم چرا بیمه ها این کار را می کنند چون این کار ماهیت سرمایه گذاری دارد نه پوشش ریسک) این باعث نمی شود که دولت به این نوع سرمایه گذاریها سوبسید ندهد. به نظر من باید سوبسید را مشروط به سرمایه گذاری والدین کند نه به این شکلی که الان اعلام کرده است. با این شکل اعلام شده در نهایت مقداری پول به برخی داده می شود و بعد طرح به دلیل مشکلات اجرایی می خوابد.
با تو موافقم که رشد هایی که ذکر کردی پایین نیستند و الان نیاز یه سیاستهای افزایش جمعیت نیست. ولی اگر نرخ رشد خیلی پایین بیاید (نرخ 2.1 درصد که در نوشته آورده بودم دقیق نبود و حذفش کردم. دقیقش این است که اگر تعداد فرزندان هر خانواده به طور متوسط زیر دو باشد جمعیت کاهش می یابد) سیاست رشد جمعیت لازم خواهد بود.
اگر آنچنان که من خوانده ام این برنامه فقط دو بچۀ اول خانواده ها را شامل شود اثر زیادی بر تصمیم خانواده ها بر تعداد بچه نخواهد داشت. البته بی اثر نخواهد بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی