آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

تعیین حداقل دستمزد

چهارشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۸۸، ۰۷:۳۹ ق.ظ
در ایران، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، قانون حداقل دستمزد وجود دارد. دولت رقمی را، که طبعاً بالا تر از مقدار تعادلی آن در بازار کار (یعنی رقمی که در صورت عدم تعیین حداقل دستمزد پرداخت می شود) است، به عنوان حداقل دستمزد قانونی اعلام می کند. دستمزد پرداختی قانوناً نباید کمتر از این مقدار باشد. در بیشتر کشورهای صنعتی که این قانون اعمال می شود، حداقل دستمزد رقم پایینی است به طوری که حقوق اکثر کارکنان بیشتر از آن است. افرادی که بیش از همه از این قانون متاثر می شوند کارکنان موقت (ساعتی) هستند. فروشگاههایی مانند مک دونالد در ساعات شلوغ روز از تعداد زیادی کارکنان موقت، معمولاٍ نوجوانان، استفاده می کند و به آنها حقوقی در حدود حداقل دستمزد می دهد. (حداقل دستمزد ایالتی در اکثر ایالتها در حدود 7 دلار در ساعت است)
تعیین حداقل دستمزد برای حمایت از کارکنان، بخصوص شاغلان مشاغل کم درآمد، است. من مطالعه ای را ندیده ام که در مورد اثر رفاهی حداقل دستمزد صحبت کند. می توان تصور کرد که اگر قانون حداقل دستمزد اجرا شود، وضع رفاهی فرد بهتر می شود. ولی این قانون می تواند کل بازار کار، بخصوص نرخ بیکاری، را متاثر کند. اکثر مطالعات انجام شده در این زمینه به اثر حداقل دستمزد بر نرخ بیکاری متمرکز شده اند.
تئوریهای اقتصادی می گویند که تعیین و اعمال حداقل دستمزد باعث کاهش انگیزۀ کارفرمایان در استخدام می شود و بیکاری را افزایش می دهد. مطالعات تجربی متعددی که در بارۀ بازار کار در کشورهای صنعتی انجام شده، نتایج یکسانی نداشته اند. برخی از آنها نشان داده اند که تعیین حداقل دستمزد باعث افزایش بیکاری شده است و برخی دیگر نشان داده اند که این اثر چندان قابل توجه یا قابل اثبات نبوده است.
با رشد تورم در سالهای اخیر در ایران، برخی از گروههای کارگری و صنفی و سیاسی تلاش در افزایش حداقل دستمزد داشته اند. این تلاشها از منظر تلاش برای افزایش رفاه کارکنان قابل درک است. ولی اصرار بر افزایش زیاد آن و فاصله گرفتن آن از نرخ تعادلی به نفع کل اقتصاد نیست. مهمترین دلیل این است که هر مقدار که فاصلۀ حداقل دستمزد با نرخ تعادلی بیشتر شود، انگیزۀ فرار کارفرمایان از آن بیشتر می شود. کارفرمایانی هم که مجبور به رعایت آن شوند با کاهش انگیزۀ استخدام مواجه خواهند بود که با توجه به وضعیت بیکاری در ایران به نفع اقتصاد نیست. در نهایت بازندۀ این قانون علاوه بر بیکاران، کارکنان مشاغلی هستند که اجرای قانون در آنها مشکل است.
اگر یک صنف یا گروه کارگری برای افزایش حقوق خود وارد چانه زنی با کارفرما شود، نتیجه هر چه باشد از نظر اقتصادی می تواند موجه باشد. اما اگر قانون گذار، که نمایندۀ کلیۀ افراد جامعه، شامل کارکنان واحدهای بزرگ و کوچک، کارگران مشاغل غیر متمرکز، و نیز بیکاران است، گمان کند که با افزایش حداقل دستمزد رفاه کل جامعه را افزایش می دهد، مرتکب اشتباه شده است. در اقتصادی مانند اقتصاد ایران که اعمال قانون حداقل دستمزد در بسیاری از بخشها بسیار مشکل است،  افزایش زیاد حداقل دستمزد در بهترین حالت بی اثر است.
در شکل زیر مقایسه ای کرده ام بین نرخ افزایش دستمزد کارگران سادۀ ساختمانی و نرخ افزایش حداقل دستمزد. آمار را از گزارشهای سالانۀ بانک مرکزی در آورده ام. خط آبی نرخ رشد حداقل دستمزد را نشان می دهد. خط قرمز نرخ رشد دستمزد کارگران سادۀ ساختمانی را نشان می دهد. این گروه از کارکنان احتمالاً کمترین میزان حقوق را دارند. به نظر نمی رسد که افزایش حداقل دستمزد اثر مثبتی روی دستمزد این گروه داشته باشد. در حالیکه میزان فعالیتهای ساختمانی (نمودار میله ای، که بیانگر تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده است) اثری کاملاً مثبت روی دستمزد دارد. در سالهایی که این فعالیتها افزایش داشته است دستمزد کارگران ساختمانی با افزایش زیادی روبرو بوده است. این افزایش مستقل از افزایش حداقل دستمزد بوده است.
آنچه می تواند رفاه کارکنان را افزایش دهد اصرار بر افزایش حداقل دستمزد نیست، بلکه افزایش فعالیتها و رشد اقتصادی است. افزایش حداقل دستمزد اگر هم اثر مثبتی داشته باشد، فقط برای گروههای خاصی از کارکنان است. مابقی کارکنان یا، در بهترین حالت، از اثرات مثبت آن بی بهره خواهند بود، و یا از آن آسیب خواهند دید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۱۱/۲۸
حسین عباسی

نظرات  (۴)

با سلام
حالا که بحث حداقل حقوق مطرح شد جا دارد که یکی از مشکلات حقوق بگیران مختلف که تبعیض در دریافت مالیات می باشد نیز مطرح گردد ، به این امید که مسئولین محترم راهکاری برای آن استخراج نمایند .
موضوع : یکسان سازی مالیات مشاغل غیر دولتی مشابه مشاغل دولتی در حقوقهای مساوی
همانطور که در جراید منتشر گردیده بود ، درصد مالیات { کارکنان وزارتخانه ها و موسسات ، شرکت ها و سایر دستگاه های دولتی قانون مدیریت خدمات کشوری ، قضات ، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی } در تمام حقوقها حداکثر 10 درصد می باشد در حالیکه در صد مالیاتی مشمولین قانون کار و کارگران زحمتشکش و همچنین شرکت ها و موسسات خصوصی ، نهادهای عمومی غیردولتی و ... ) از 10 درصد تا 35 در صد می باشد ، بعنوان مثال اگر کارمند دولت ، حدودا دو میلیون تومان حقوق دریافت نماید ، این کارمند تقریبا ، یکصدو پنجاه و هشت هزار تومان مالیات می پردازد در حالیکه کارگری با این دریافتی ( دو میلیون تومان ) ، می بایستی سیصدو بیست هزار تومان مالیات بپردازد !!! در هیچ کجای دنیا چنین سیستمی وجود ندارد که دو حقوق بگیر ، در حقوقهای مساوی ، مالیاتی متفاوت بپردازند . خصوصا دریافت مالیات بیشتر از قشر زحمتکش کارگر . چرا باید میزان مالیات دریافتی ، در حقوقهای مساوی ، از حقوق بگیران با یکدیگر تفاوت داشته باشند ؟ آیا این خلاف اجرای عدالت نیست ؟ در این شرایط سخت زندگی و مشکلات عدیدهای که وجود دارد ، اختلاف فاحش دریافت مالیات اینچنینی بین حقوق بگیران جامعه یعنی توسعه بی عدالتی در جامعه .
در این راستا امیدوارم کسانی که این مطلب را می خوانند و تاثیر گذار در تصمیم گیریها هستند بتوانند در جهت اصلاح این مشکل اصلی کارگران زحمتکش قدمی مثبت بردارند تا کارگران عزیز و زحمتکش کشور ( بعبارتی غیر دولتی ها ) نیز مشابه مشاغل دولتی مالیات بپردازند تا اولا عدالت در کلیه سطوح جامعه اجرا گردد و ثانیا توان زندگی کارگران نیز ارتقاء یابد .
۲۸ بهمن ۸۸ ، ۱۹:۲۰ حسین عباسی
جناب مرادی
ممنون از اطلاعات. قطعاً نرخ مالیات مختلف برای دو نفر با درآمدهای یکسان خلاف عدالت و نیز خلاف تمام اصول اقتصادی است. در این صورت اولین اثر آن این خواهد بود که افراد انگیزۀ فعالیت سالم را از دست خواهند داد.
اگر آماری در مورد نرخ مالیات بر درآمد وجود دارد ممنون می شوم که به من هم خبر بدهید.
۳۰ بهمن ۸۸ ، ۰۰:۳۸ مهدی رباطی
این صحبت که "وجود حداقل دستمزد در شرایط رونق اقتصادی" تاثیری شاید منفی بر رفاه کارگران داشته باشد ولی در شرایط رکود کارگران باید چکار کنند ؟
۳۰ بهمن ۸۸ ، ۰۱:۵۴ حسین عباسی
مهدی
درست منظورت رو نفهمیدم. در هر حال اگر حداقل دستمزد بالا باشد به ضرر کارگران است به این معنی که انگیزۀ استخدام را کم خواهد کرد. یا کارفرمایان هزینه هایی را برای فرار از آن خواهند پرداخت و این هزینه ها به کارگران منتقل خواهند شد.
اما در مورد رکود و رونق. رکود اقتصادی یعنی کاهش تولید ثروت. یعنی لاجرم وضع بعضی بد می شود. نه اینکه من توصیه کنم یا دوست داشته باشم که این اتفاق بیفتد. این معنی رکود است. در رکود برخی از صنایع و فعالیتهای اقتصادی ورشکست می شوند، چکها برگشت می خورد و کارگران بیکار می شوند.
اگر بخواهیم با بالا بردن حداقل دستمزد با آن برخورد کنیم وضع را بدتر می کنیم نه بهتر.
در نهایت افرادی که وضعشان خیلی بد می شود باید از حمایتهای رفاهی دولت و سازمانهای غیر دولتی استفاده کنند. اگر راهی غیر از این به نظرت می رسد ممنون می شوم به من هم بگویی.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی