آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

خوشه ها در قانون یارانه ها

دوشنبه, ۵ بهمن ۱۳۸۸، ۰۸:۲۲ ق.ظ
ارقامی که گفته شده است در تعیین خوشه ها استفاده می شوند از کجا آمده اند؟ تا چه حد می توان به درستی آنها اعتماد داشت؟ آیا این اقام دهکهای درآمدی را در ایران نشان می دهند؟
رئیس مرکز آمار رقم 80 هزار تومان و 130 هزارتومان را به عنوان درآمد سرانۀ ماهانۀ خوشه های اول و دوم اعلام کرده است. (این ارقام قاعدتاً بایستی مرز خوشه ها را معین کند و نه متوسط درآمد آنها را.)
من از گزارشهای بودجۀ خانوار سال 86 برای محاسبۀ گروههای درآمد سرانۀ خانوارهای روستایی و شهری استفاده کردم. با استفاده از نرخ رشد درآمدها برای سال 87 نسبت به 86، داده شده توسط مرکز آمار ایران، و نرخ رشد ده درصد  برای مناطق شهری و پنج درصد برای مناطق روستایی برای سال 88 نسبت به 86 این ارقام را به ارقام سال 88 تبدیل کردم. (رشد درآمد در مناطق شهری برای سال 87 به 86 حدود 13 درصد و برای مناطق روستایی در حدود 3 درصد بوده است.) برای تبدیل درآمد به درآمد سرانه از اطلاعات بُعد خانوار برای سال 86 استفاده کردم.  چون آمار خرد را نداشتم، نتوانستم محاسبات را با آمار ترکیبی مناطق شهری و روستایی انجام دهم. بنابراین به جای دهکهای کل کشور، دهکهای شهری و روستایی را با هم ترکیب کرده تا بیستک (!) درست کنم.
جدول زیر متوسط درآمد سرانۀ در این بیستکها را نشان می دهد. برای دیدن ارقام روی آن کلیک کنید. مثلاً این جدول نشان می دهد که پایین ترین گروه درآمدی کشور، دهک اول روستاییها ( Group 1-Rural) است که به طور متوسط درآمد سرانه ای معادل 35 هزار تومان در ماه دارد. ستون سوم درصد تجمعی خانوارها را نشان می دهد. خانوارهای روستایی 30 درصد جمعیت کشور و خانوارهای شهری 70 درصد را تشکیل می دهند. در نتیجه هر دهک روستایی 3 درصد و هر دهک شهری 7 درصد جمعیت را در خود دارد. (در نگارش اولیۀ این متن به این تفاوت درصدها توجه نکرده بودم. خوانندۀ تیزبینی به نام پاسپارتو در بخش دیدگاهها این را یادآور شد و مرا مدیون خویش ساخت.) چهل درصد پایین درآمدی، رنگ نارنجی، تقریباً هفت دهک روستایی و سه دهک شهری را شامل می شود و خوشۀ اول را می سازد. درآمد سرانۀ این افراد زیر 100 هزار تومان در ماه است.سی درصد وسط درآمدی، رنگ زرد، که تقریباً معادل خوشۀ دوم است تا دهک نهم روستایی و دهک ششم شهری را شامل می شود. درآمد سرانۀ ماهانۀ این خوشه بین 100 تا 170 هزار تومان است. سی درصد بالای درآمدی، رنگ سبز، تقریباً معادل خوشۀ سوم است و افرادی، عمدتاً از مناطق شهری را در بر می گیرد که درآمد سرانه ای بیش از 170 هزار تومان در ماه دارند. (توجه شود که این ارقام کاملاً تقریبی است. اگر اطلاعات خرد خانوارها در دسترس باشد می تواند به ارقام با درجۀ صحت بیشتر رسید.)
نکتۀ قابل توجه این است که اگر توزیع یارانه ها بر مبنای درآمد خانوار "نسبت به درآمد سایر خانواهای کشور" صورت بگیرد، تقریباً 90 درصد روستاییان باید یارانه دریافت کنند، درحالیکه فقط حدود شصت درصد افراد مناطق شهری در خوشه های اول و دوم قرار می گیرند. می توان با احتمال بالا پذیرفت که بیشتر افرادِ مناطق شهری که در خوشه های اول و دوم قرار می گیرند، در شهرهای کوچک قرار دارند. به این ترتیب احتمالاً درصد پایینی از افراد شهرهای بزرگ دارای شرایط دریافت یارانۀ نقدی هستند.
این ارقام می توانند توضیح دهند که چرا بسیاری از افراد که اطلاعات خود را در سایت مرکز آمار ایران دیده اند، از دیدن نتیجه شوکه شده اند. این افراد احتمالاً افراد خانوارهای متوسط شهری، بویژه در شهرهای بزرگ، هستند که هر چند مشکلات معیشتی زیادی دارند، ولی در مقایسه با روستائیان و افراد شهرهای کوچک از درآمد بیشتری برخودارند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۱۱/۰۵
حسین عباسی

نظرات  (۱۳)

لطفا این را هم در نظر بگیرید شاید شهری ها درامدی بیشتر از روستایی داشته باشند اما مخارج شخصی که در شهر زندگی می کند نیز قابل قیاس با روستایی نمی باشد بعد هم شما از داخل زندگی و مشکلات مردم که خبر ندارید افرادی که بیماردارند خصوصا بیماران خاص و هزاران مشکل ناگفته دیگر ...
خیلی ممنون، این که چگونگی پوشش یافتن جمعیت شهری و روستایی را در این طرح نشان دادید خیلی جالب بود.
البته به گمانم جمعیت روستایی کشور حدود سی درصد جمعیت کل کشور است و از این لحاظ دو دهک روستایی یک دهک جمعیت کل کشور را تشکیل نمی‌دهند و به همین قیاس هشت گروه اول جدول معادل چهار دهک کمتر بهره‌مند جامعه نیستند. البته باز هم با اطلاعاتی که ارائه دادید می‌توان میزان پوشش جمعیت شهری و روستایی را تخمین زد. با توجه به اعداد اعلام شده در طرح ۶۰ درصد جمعیت شهری و ۱۰ درصد جمعیت روستایی مشمول دریافت کمکهای نقدی نمی‌شوند.
۰۵ بهمن ۸۸ ، ۲۲:۰۸ حسین عباسی
پاسپارتو عزیز
از توضیحت ممنون. همانطور که می بینی متن را اصلاح کردم.
پایدار باشی و باز هم از این کارها بکنی.
چرا آقای رئیس دولت می خواهد به کسانی که تولید درآمد ملی سهم بیشتری دارند سهم کمتری از بیت المال پرداخت کند؟
۰۶ بهمن ۸۸ ، ۰۱:۱۶ حسین عباسی
امیر
این نوشته "توصیفی " است نه "توصیه ای". چیزی در این باره که این نوع توزیع خوب است یا بد در نوشته وجود ندارد.
۰۶ بهمن ۸۸ ، ۰۱:۲۷ حسین عباسی
فکر کنم آقای رئیس دولت این رو باید جواب بده.
فقط در نظر بگیرید که معمولاً پولدارها بیشتر در تولید ملی سهیم هستند و اگر شما توصیه می کنین که پول رو بر حسب مشارکت در تولید به افراد بدن، باید به اونا بیشتر بدن. در این صورت یک فرد بازنشسته یا از کار افتاده نباید چیزی دریافت کنه.
ولی در نوشتۀ شما چیزی هست که درسته. این پول هر جور که توضیح بشه نباید منجر به کاهش انگیزۀ کار و فعالیت اقتصادی بشه. اگه کسی که بیشتر کار می کنه در این توزیع پول ضرر کنه، کل اقتصاد صدمه می خوره.
۳۱ ارديبهشت ۸۹ ، ۱۸:۱۲ خوشه ها | پرتاب نیوز
[...] خوشه ها در قانون یارانه ها « مجلۀ اقتصادی (IRPD ONLINE JOURNAL) 24 ژانویه ۲۰۱۰ … ارقامی که گفته شده است در تعیین خوشه ها استفاده می شوند از کجا آمده اند؟ تا چه حد می توان به درستی آنها اعتماد داشت؟ … irpdonline.wordpress.com/…/خوشه-ها-در-قانون-یارانه-ها/ – ذخیره شده – مشابه [...]
بسیار مطلب خوبی بود .. من خیلی در مورد یک توضیح ساده و منطقی برای مشاهده ای که ذکر کردی (متعجب شدن افراد از خوشه هاشون!) گشتم، و اونچه اینجا خوندم، واقعآ آموزنده بود.
سیمور عزیز
خوشحالم که مطلب مفید بود.
راستی تو با اون سیمور گلاس عزیز سالینجر نسبتی داری؟
بله - شناسه رو به یاد همون کاراکتر انتخاب کرده ام و اغب در فوروم ها و.. ازش استفاده می کنم.
موفق باشید.
این که جنابعالی درست کردی پنجک است نه بیستک ظاهرا معنای دهک را هنوز متوجه نشده اید
نه سرمو بشکون نه گردو تو دامنم بریز نه یارانه بده نه باعث گرانی وتورم باش
به فرض که اینطور باشه، شما مطلب رو نقد کن. از دعوا سر پنجک و بیستک نه چیزی عاید شما می شه نه من.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی