آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

صفرهای شوربخت پول ملی

شنبه, ۳ بهمن ۱۳۸۸، ۰۷:۲۱ ق.ظ
[متن: این نوشته همه اش حاشیه است. جدی نگیریدش. این را که خواندم، چیزی در موردش نوشتم. دیدم حاشیه زیاد دارد. هر کار کردم نشد حاشیه را کم کنم. فلذا متن را کم کردم. به قول بزرگی گاهی ضرب المثل مشهور طلبه ها در مورد متون علمی حوزه ها که "علیکم بالمتون و لا بالحواشی" را باید برعکس کرد: "علیکم بالحواشی و لا بالمتون".]
اینکه هر از گاهی اعاظم مملکت گیر می دهند، سه پیچ، به این صفرهای پول ملی، پر بیراه نیست. علت دارد به چه محکمی. علتش را هم ما از خودمان در نیاورده ایم. این بلومبرگیها می گویند که برای خودشان یک خبرگزاری هستند به چه عریض و طویلی. مو هم لای درز گفته شان نرفته تا حالا. از این به بعد هم نمی رود تا چشتان در بیاید.
آقا جان، آدم اسمش اگر باشد پول ملی، باید جنبه داشته باشد. نمی شود که همینطور الکی صفر ردیف کرد و آبرو ریزی راه انداخت. آخر مگر می شود پول ما، پول ملی ما، چهار تا صفرش را که کنار هم ردیف کنی تازه برسد به یک دلار. آنهم چه دلاری؟ دلاری که خدا زده است توی سرش و در مقابل یورو اروپا و ین ژاپن و حتی یوان این چشم بادامیهای تازه به دوران رسیده هم لالمونی گرفته.
حالا اگر پنج سال پیش را می گفتی، اوضاع ، هی، یه جو بهتر بود. لااقل پول عزیز ملی ما وضعش از لیرِ ترکها که هیچ، از سوکرِ اکوادوریها، کدیِ غناییها، روپیۀ اندونزیاییها، فرانکِ ماداگاسکاریها، شیکلِ موزامبیکیها، لئو ی رومانیاییها، دوبرای سائوتامیها و دونگ ویتنامیها بهتر بود.
حالا چی؟ همین ترکها (لا اله الا ا...، اگه چیزی بهشان نمی گوییم فقط محض حفظ حرمت همسایگی است) یک لیر و خورده ای می دهند، یک دلار می گیرند. یا نه، توی این وضع قاراشمیش آمریکا یک دلار که بهشان بدهی یک لیر می دهند و چهل قروش هم می گذارند رویش که بگویند ما هم بعله. حالا از ترکها می توانیم بگذریم (همسایه اند، آدم خوب است برای همسایه اش بد نخواهد، خدا را خوش نمی آید). اما عمراً از این اکوادوریها، غناییها و اندونزیاییها و بخصوص از این ماداگاسکاریها نمی گذریم که پول ملیشان از پول عزیز ما کمتر صفر دارد. این ماداگاسکاریها علی الخصوص حرص مان را در می آورند. آخر ماداگاسکار هم شد اسم؟ شد کشور؟ شد پول ملی؟ با اون قیافه هاشون!
باز خدا رو شکر که پیش سائوتامیها و ویتنامیها سربلندیم. اگر وضع ریال عزیزمان از دوبرا و دونگ هم بدتر بود که باید می رفتیم سرمان را می کوبیدیم به سنگ سیاه. فکرش را بکن، فلاکت از این بالاتر هم می شود؟ آدم ریالش، پول عزیزش، صفر داشته باشد از پول سائوتامی ها بیشتر. نه، ما هنوز آنقدر ها هم فلک زده نشده ایم. هنوز ارزش پولمون از دوبرا بیشتره. پوزشون هم کش بیاد اساسی.
حالا هم دیر نشده. آقای بانک مرکزی بهت اخطار می دهیم. به حرف این گیج و گولها گوش نکن. اگر همین امشب نشده، همین فردا، این صفرهای مزاحم را بگیر بنداز دور و پوز این همسایه های  ترکمان را حسابی بزن. از آن مهمتر آبروی ما را در مقابل این ماداگاسکاریهای بی چشم و رو، بخصوص اون شاه مطربشون، حفظ کن که اینقدر قر و اطوار نیایند برای ما.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۱۱/۰۳
حسین عباسی

نظرات  (۳)

شفاف : در حالیکه سخنگوی اقتصادی دولت درباره لایحه هدفمندی یارانه های سکوت کرده است ، رسانه های مختلف به تحلیل اخبار در این زمینه می پردازند و هر کدام با محسابات خود میزانی از یارانه را در نظر می گیرند که باید به صورت نقدی به مردم پرداخت شود.
با این حال تا کنون مقامات مسئول در دولت اظهار نظری درباره میزان پرداخت یارانه ها به افراد نکرده اند و این در حالی است که این بحث در میان محافل مختلف مردمی تبدیل به موضوع داغ روز شده است . اینکه چه خانواده هایی در چه خوشه هایی قرار گرفته اند تا کنون مشخص شده است . اما اینکه از چه زمانی قرار است یارانه نقدی پرداخت شود ؟ به چه میزان پرداخت شود ؟ تا چه مدت پرداخت شود ؟ در قبال این پرداخت ها ، چه یارانه هایی برداشته باشد و به چه میزان ؟ سوالات مهمی است که تقریباً پاسخ شفاف و روشنی به آنها داده نشده است .
با این حال یک پایگاه خبری نزدیک به اصولگرایان مجلس امروز ابهامی جدی تر درباره پرداخت نقدی یارانه ها مطرح کرد و آن اینکه اگر دولت بخواهد در چارچوب قانون هدفمند سازی یارانه ها 50 درصد در آمد حاصل از حذف یارانه را به پرداخت نقدی اختصاص دهد که با آن 50 درصد این مبالغی که مطرح می شود کمی بعید به نظر می رسد .
مطابق گزارش این پایگاه خبری :
1-سخنگوی قانون هدفمندسازی یارانه هامی گوید: 70درصد ایرانیان یارانه نقدی خواهند گرفت. با درنظر گرفتن جمعیت کشور، یعنی حدود 50 میلیون نفر یارانه می گیرند.
2-مجلس در قانون هدفمندسازی یارانه ها تاکید کرده است که باید همه مردم یارانه دریافت کنند.
3-برخی اخبار حاکی از این است که دولت بین 15 تا 25 هزار تومان به هر نفر یارانه نقدی خواهد داد.
4-اگر15 هزارتومان پرداخت شود، وتنها هم به 70 درصد جامعه پرداخت شود،یارانه نقدی هر نفر می شود سالی 180 هزارتومان و دولت باید به 70 درصد جمعیت 9000میلیاردتومان در سال یارانه نقدی بدهد.
اگر20 هزارتومان پرداخت شود، یارانه نقدی هر نفر می شود سالی 240 هزارتومان ودولت باید 12000 میلیاردتومان درسال یارانه نقدی بدهد.
اگر25 هزارتومان پرداخت شود، یارانه نقدی هر نفر می شود سالی 300 هزارتومان و دولت باید 15000 میلیاردتومان درسال یارانه نقدی بدهد.
5-مطابق قانون دولت تنها می تواند 50 درصد درآمدهای خود را به پرداخت یارانه نقدی اختصاص بدهد. به این ترتیب، بسته به میزان یارانه ماهانه پرداختی، دولت باید به ترتیب، 18000 میلیاردتومان، 24000میلیاردتومان و 30000میلیاردتومان از حذف یارانه ها کسب درآمد بکند تا بتواند نصف آن را بطور نقدی به مردم بر گرداند.
6- مطابق قانون تجمیع عوارض از هر 100 تومان درآمد ناشی از حذف یارانه انرژی تنها 70 تومان به دست دولت می رسد.10 تومان به شهرداری و 20 تومان هم باید به حساب مالیات ها واریز شود.بنابراین مثلا برای کسب 20 هزار میلیارد تومان باید 27 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند
7-اما اگر قیمت بنزین 4 برابر شود- یعنی لیتری 400 تومان و روزی هم 50 میلیون لیتر به این قیمت فروخته شود، کل درآمد دولت به خاطر حذف یارانه از این منبع می شود اندکی کمتر از 6000میلیاردتومان.اگر قیمت گازوئیل هم از 16 تومان به صد تومان برسد با مصرف حدود 80 میلیون لیتر در روز، یارانه حذف شده گازوئیل نیز کمتر از دو هزار میلیارد تومان خواهد بود. براساس قانون، تنها 4000 میلیاردتومان- یعنی 50درصد این درآمدمی تواند به صورت نقدی به مردم پرداخت شود و بسته به میزان یارانه ماهانه، دولت 10000میلیاردتومان، 16000 میلیاردتومان و 22000 میلیاردتومان کسری دارد .این کسری بدون توجه به رعایت سهم شهرداری و مالیات است.
8-دولت نه تصمیم دارد و نه می توند سال اول همه این یارانه ها را حذف کند بنابراین رقم کسری بیش از این حرفها است.با این حساب پرداخت یارانه نقدی به همه مردم تقریبا غیرممکن است
۰۵ بهمن ۸۸ ، ۰۱:۳۹ حسین عباسی
حسن عزیز
ممنون از نوشتۀ دقیقت. من هم معتقدم جزئیات زیادی در این طرح به حد کافی بررسی نشده است. البته درآمدهای دولت بیشتر از این ارقام می تواند باشد. یارانه های زیادی در صنعت وجود دارد که حذف می شوند. کالاهای اساسی هم سالیانه بیش از 5 میلیارد دلار یارانۀ مستقیم می گیرند.
به نظر من در انتها مقادیری پول این طرف و آن طرف پخش می شود و بعد کل موضوع منتفی می شود.
Well as you said, it is a question of national prestige.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی