آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

پایگاه مجازی مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه

آی - آر - پی - دی آنلاین

آی-آر-پی-دی آنلاین وبلاگی است برای ارائۀ مباحث اقتصادی، با تمرکز بر اقتصاد ایران.
این وبلاگ را من، حسین عباسی، فارغ التحصیل دورۀ دوم مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه (IRPD) و عضو هیأت علمی آن در سالهای 1377 تا 1381 تاسیس کرده ام برای زنده نگاه داشتن نام آن مؤسسه.
این وبلاگ مشابه وبلاگ من به آدرس irpdonline.com است و برای خوانندگان در ایران طراحی شده است.
برای تماس با من به آدرس irpdonline-at-gmail-dot-com ایمیل بفرستید.

بایگانی

ائتلاف در انتخابات- مازیار میرحسینی

چهارشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۸۸، ۰۲:۱۷ ق.ظ
در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری ایران سؤالی که مکرر مطرح شده است این است که آیا بهتر نیست دو نامزد موسوم به اصلاح طلب (آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی) با یکدیگر ائتلاف کنند؟ در این نوشته با در نظر گرفتن چند فرض ساده، اثر ائتلاف یا عدم ائتلاف دو نماینده بر امکان پیروزی یک نمایندۀ اصلاح طلب را بررسی می کنم.
فرض اول: رای دهندگان بالقوه ای که هر یک از دو نمایندۀ اصلاح طلب را برنامزدهای دیگر ترجیح می دهند، اکثریت جامعۀ رای دهنده را تشکیل می دهند. درصورتی که این فرض را برداریم، ائتلاف یا عدم ائتلاف دو نامزد اصلاح طلب اثری نخواهد داشت، زیرا در هر صورت هیچکدام شانس پیروزی نخواهند داشت.
فرض دوم: نتیجۀ دور اول انتخابات، چنانچه انتخابات به دور دوم کشیده شود، میزان مشارکت دور دوم را متاثر نخواهد کرد.
فرض سوم: نتیجۀ انتخابات بر مبنای آرای مردم تعیین می شود و دستگاههای اجرایی و ناظر بر انتخابات بر نتیجۀ آن اثر نخواهند گذاشت. علاوه بر آن، رای دهندگان به بی طرفی برگزار کنندگان اعتقاد دارند. برداشتن این فرض تمامی تحلیل را مختل می کند و من ترجیح می دهم آن را بر ندارم.
این سه فرض منجر به بی اهمیتی سؤال از ائتلاف می شود. اگر دو نامزد اصلاح طلب انتخابات با هم ائتلاف کنند، به دلیل فرض اول در دور نخست پیروز خواهند شد، و اگر ائتلاف نکنند یکی از دو نامزد در دور دوم به دلیل فرض دوم پیروز خواهد شد. در این میان مزیت ائتلاف در این خواهد بود که به پیروزی در دور اول منجر خواهد شد و هزینه کمتری برای جامعه دارد. همچنین اگر فرض دوم را صادق ندانیم، ائتلاف باعث می شود که خطر کاهش رای در مرحلۀ دوم از بین برود. مشکل ائتلاف این است که یکی از نامزدها باید به نفع دیگری کنار برود و تعیین این فرد مشکل زا است. عدم ائتلاف یک راه حل ساده برای این مشکل ارائه می کند: نامزدی که در مرحلۀ اول رای بیشتری بیاورد و به مرحلۀ دوم برود، نامزد اصلاح طلبان خواهد بود.
همانطور که قبلا نوشتم، تغییر فرض اول کمکی به پیشبرد تحلیل نمی کند. اما اگر فرض دوم را برداریم می توانیم بحث را بازتر کنیم.
از آنجا که انتخابات ریاست جمهوری فقط یک بار به مرحلۀ دوم کشیده شده است، دادۀ تجربی کافی برای تحلیل نحوۀ مشارکت رای دهندگان در مرحلۀ دوم وجود ندارد. لذا سعی می کنم از تئوریهای موجود و فروض اضافه این مسئله را تحلیل کنم.
بسیاری از محققین اقتصاد سیاسی بیش از آنکه به عوامل مؤثر بر رای دادن افراد بپردازند، به تحلیل عوامل بازدارندۀ مشارکت می پردازند. از جملۀ این عوامل، عدم اطمینان رای دهندگان به تاثیر مطلق آرا در نتیجۀ انتخابات، فاصله داشتن توقعات رای دهندگان از سیاستهای انتظاری نامزدها، و تشابه زیاد سیاستهای انتظاری نامزدها است.
میزان عدم مشارکت ناشی از بی اثری سیاستهای انتظاری در دور اول انتخابات، به احتمال زیاد از ائتلاف یا عدم ائتلاف متاثر نمی شود. همچنین این تاثیر منفی ائتلاف بر نرخ مشارکت در دور دوم حتی کمتر هم خواهد بود. چرا که رای دهندگان بالقوه ممکن است با مشاهدۀ نتایج دور اول احساس کنند که امکان پیروزی بر رقیب فراهم است.
از طرف دیگر، تنوع نامزدهای اصلاح طلب سبب می شود که تعداد بیشتری از رای دهندگان بالقوه، حداقلی از مطالبات خود را در این یا آن نامزد بیابند و در انتخابات شرکت کنند. به عبارت دیگر، عدم ائتلاف می تواند باعث افزایش مشارکت در دور اول شود. فاصله گرفتن برنامه های دو نامزد اصلاح طلب این اثر را تقویت می کند و رای دهندۀ بیشتری را جلب می کند.
در نتیجه، چنانچه نامزدهای اصلاح طلب پیروزی در دور اول را بسیار محتمل می دانند، ائتلاف توصیه پذیر است. درغیر این صورت، و نیز در صورتیکه به میزان مشارکت در دور اول اطمینان ندارند، بهتر است با عدم ائتلاف و حتی با فاصله گرفتن از هم باعث افزایش مشارکت شوند. در این صورت ائتلاف اجباری در دور دوم از مشارکت نخواهد کاست و عدم ائتلاف سودمند خواهد بود.
نکتۀ دیگری که قابل تامل است این است که رای دهندگان گاه استراتژیک عمل کرده و در صورت عدم ائتلاف نامزدها، رای خود را به نامزدی می دهند که شانس بیشتری برای پیروزی دارد. این پدیده در انتخابات داخلی احزاب آمریکا اتفاق افتاده است. شرایط دور اول انتخابات ایران مشابه این انتخابات است و می تواند نتایج را به شکل دیگری تغییر دهد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۳/۱۳
حسین عباسی

نظرات  (۱۰)

من دقیقا نفهمیدم چرا فرض اول تاثیری در پیروزی اصلاح طلبها ندارد. اگر آنها ۶۰% باشند و تقسیم به دو شوند شکست میخورند.
سلام به هر دو شما
تند تند بنویسین ها
سلام
خوش آمدید آقا، حسین بساط چایی به راه هست یا نه؟
۱۳ خرداد ۸۸ ، ۱۵:۲۹ علیرضا جهان‌اندیش
سلام به همه
در این خصوص که برداشتن فرض اول کمکی به پیشبرد تحلیل نمی‌کند با حسین عباسی عزیز موافقم. اما تغییر آن فرض به این صورت که دو کاندیدای مورد بحث بعلاوه یک کاندیدای دیگر که در یک طیف فرضی به آن دو کاندیدا نزدیکتر است به احتمال زیاد اکثریت جامعه رای دهنده را به خود اختصاص خواهند داد، می‌تواند تحلیل را به واقعیت نزدیکتر کند. جالب است که تغییر فرض اول به این صورت، حتی فرض سوم را نیز تقویت می‌کند! در این ارتباط، اظهارات اخیر کاندیدای تازه‌وارد به باشگاه دو کاندیدای اول در خصوص تلاش در جهت تضمین هر چه بیشتر سلامت انتخابات درخور توجه است. در مجموع، وجود نوعی رفتار استراتژیک در اعلام برنامه‌ها و جهت‌گیری بیش از نیمی از کاندیداها را حتی پیش از دور اول نامحتمل نمی‌دانم. چنانچه این موضوع را بپذیریم، ائتلاف در دور اول توجیه نخواهد داشت و بعلاوه به دلیل فضای انتخاباتی موجود، با فرض منطقی بودن رفتار کاندیداها، اساسا نامحتمل است. نکته دیگر در ارتباط با رفتار استراتژیکی است که در پایان بحث به آن اشاره شده است. این پدیده بوضوح حتی در میان برخی از روشنفکران نیز قابل مشاهده بوده و در حال تقویت است. گو اینکه رای دادن به کاندیدای اصلح در عین حال که مسئله‌ای شخصی است، بار ارزشی دارد اما پذیرش محافظه‌کارانه گزینه دوم که در چارچوب فروض تحلیل، احتمال شکست باشگاه را در دور اول کاهش می‌دهد بواقع انتخابی بهینه (و نه بهترین انتخاب) بوده و اصطلاحا نگذاشتن تمامی تخم‌مرغ‌ها در یک سبد است. این موضوع زیربنای تصمیم استراتژیک افراد را تشکیل می‌دهد.
۱۳ خرداد ۸۸ ، ۱۵:۳۴ علیرضا جهان‌اندیش
با تشکر از مازیار میر حسینی به خاطر ارسال مطلب.
In that case they dont win in the first round, but the opponent wont win as well. In the second round all 60 % vote for the reformist.
Good points, Thanks for your comments.
I think I didnt know how the system works. So if no one gets the 51% vote it ends up to the second round, ya? in that case the argument is correct. My bad.
۱۷ خرداد ۸۸ ، ۲۰:۴۲ محمدصادق الحسینی
سلام
امیدوارم که همینطور بنویسید و کارتان ادامه داشته باشد ما هم یاد بگیریم.
اما در مورد این مطلب:
من نکته ای دارم که ناشی از شهود انتخابات پیشین و داده های آن است:
این دو نامزد اصلاح طلب، لزوما نه به خاطر اصلاح طلب بودنشان بلکه به خاطر ویژگی های شخصی اشان، رای دارند که در صورتی که یکی از آنها کنار برود، این رای ها یا به صندوق ریخته نمی شوند و یا تعیین شیوه رای دهی اشان ممکن نیست.(یعنی فرض اول بلامورد است، چرا که ما یک جامعه رای دهنده نداریم. جامعه رای دهنده ما در صورت ورود یا خروج هریک از نامزدها در انتخابات فرق می کند) بنابراین نبود یکی از اینها می تواند منجر به برد رقیب در انتخاب شود(حتی در دور اول)
من می خواهم نکته دیگری را هم اضافه کنم:
مثلا آقای کروبی رای قومی-نژادی بالایی دارد.(حدود 4 ونیم میلیون طبق انتخابات پیشین) همچنین توانسته برخی تحریمی ها را جمع کند. این معنی دار است. این بدین معنی است که این رای ها حتی دور دوم احتمال نرفتنش به سمت موسوی زیاد است.
اما آقای موسوی این ویژگی ها را ندارد و رایش به اصطلاح نرم است.و راحتتر می تواند به صندوق کروبی ریخته شود.
بر این مبنا هرچند ائتلاف به نظرم مطلوب نیست. اما اگر هم قرار باشد ائئلافی شود باید برسر کسی باشد که رای سخت دارد(کسانی که اگر او نباشد مشارکت نکرده و نیز رای قومی نژادی). یعن اگر ائتلاف را بپذیریم شرط بهینه شدنش ائتلاف بر سر کروبی است.
جالب می شودکه روی این موضوع هم به لحاظ بازی ذهنی نظر بدهند دوستان.
در مورد نکته اول در متن تا اندازه ای اشاره شده است. اما این که در صورت ائتلاف باید بر سر چه کسی باشد مسئله پیچیدگی های خود را دارد که شما به بخشی از آن اشاره کردید. هر چند لازم به ذکر است که رای دهندگان استراتژیک به سادگی به نامزدی که شانس بیشتری دارد رای میدهند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی